نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس و کارگردان برنده جایزه پولیتزر از نظراتش درباره دیالوگنویسی صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، دیوید ممت در گفتگوی شبانه بیل ماهر حضور یافت و با تاکید بر اهمیت تماشاگر گفت: تنها راهی که میتوان نمایشنامهنویسی را یاد گرفت نشستن با تماشاگر است. دیوید ممت همچنین تاکید کرد بر این باور است که لازم نیست برای این که از فیلمها لذت ببریم، آنها حتما دیالوگ داشته باشند.
این نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس و کارگردان برنده جایزه پولیتزر پس از اینکه مجری برنامه یعنی بیل ماهر پرسید، میخواهید به سینمای صامت برگردیم؟ گفت: بله و در توضیح نظرش افزود: ما بعضی فیلمها را به صورت ترجمه و با زیرنویس تماشا میکنیم، درست است؟ بنابراین ما نمیدانیم دیالوگ چیست، درست است؟ همچنین، ما فیلمها را با صدای خاموش در هواپیما تماشا میکنیم و هیچ مشکلی هم برای دنبال کردن آنها نداریم.
وی در پاسخ به این که شاید برای دنبال کردن «بعضی از فیلمها» مشکلی نباشد، به شوخی گفت: آره، فیلم های فرانسوی را میتوانید دنبال کنید، اما چه کسی اهمیت میدهد؟
ماهر همچنین درباره یکی از نظرات ممت در جدیدترین کتابش با عنوان «همه جا یک نشخوار: گزارشی تلخ و دقیق و باورنکردنی از بودن چهل ساله در هالیوود» گفت: ممت بیش از هرکس دیگری برایش مهم است که به مخاطب توجه شود و آنها را خسته نکند و میگوید مطمئن شوید که برای آنها مهم است که در صحنه بعدی چه اتفاقی میافتد …
ممت که به خاطر دیالوگهای آتشی سریعش معروف است، گفت: به همین دلیل است که نمایشنامهنویس بودن را به زمانی که راننده تاکسی بودم ترجیح میدهم.
وی در توضیح این مطلب گفت میلیونها سال پیش وقتی یک شرکت تئاتر کوچک در یک گاراژ با بیلی میسی و جو مانتگا داشت و شبها نمایش اجرا میکردند، چیزهای زیادی یاد گرفت.
وی افزود: این تنها راهی بود که میشد نمایشنامه نویسی را یاد گرفت، نشستن با تماشاگر و صحبت کردن. درست مثل شما و نویسندگان کمدی، درست است؟ شما برای مخاطبان مینویسید و متوجه میشوید که توجه آنها را به خود جلب کردهاید و اگر یک حرف اضافی در شوخی خود قرار دهید، توجه آنها را از دست دادهاید، و نمیتوانید آن را پس بگیرید.
ماهر از نمایشنامهنویس پرسید: پس شما میگویید نمایشنامهها نیاز به گفتوگو ندارند؟
ممت گفت دیالوگ مینویسد زیرا میتواند بنویسد و دیالوگ فقط به علاقهمندی مخاطب کمک میکند. وی افزود: اگر نشد، من به رانندگی با تاکسی برمیگردم.
وی ادامه داد: این را زمانی یاد میگیرید که با مخاطبان کار میکنید، زیرا میتوانید احساس کنید، درست مثل خود شما، وقتی توجه آنها شروع به منحرف شدن میکند، به عقب برگردید و بگویید «بچه ها، میدانید، من فکر نمیکنم این کار درستی باشد، بیایید دوباره آن را امتحان کنیم.»
بنابراین وقتی برای مخاطب مینویسید، یاد میگیرید که نمایشنامه بنویسید و شرم آور است زیرا میگویید «اوه خدای من، من فکر میکردم این بهترین چیزی است که کسی تا به حال نوشته است.»
ممت در بخش دیگری از مصاحبه گفت که میخواهد به مخاطبان ثابت کند که چرا دیالوگ در فیلمها ضروری نیست.
وی افزود: دفعه بعد که در اتاق نشیمن خود نشستهاید و تلویزیون تماشا میکنید ممکن است در برخی موارد بخواهید بلند شوید و کاری کنید، درست است؟ … اما سوال من اینجاست؛ از کجا میدانید که کجا باید این کار را انجام دهید؟ چون میدانید هیچ اتفاقی [به صورت شفاهی] در صحنه نمیافتد.
کتاب ممت با عنوان «همه جا صدای نشخوار: گزارش تلخ و دقیق و باورنکردنی از چهل سال بودن در هالیوود» ۵ دسامبر در قفسه کتاب فروشیها برای فروش عرضه میشود.
منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟