سینماسینما، ساسان گلفر
«نفرت، مسئلهی نفی دیگری را با تناقضی شدید پیش میکشد، چون فرد در این حالت به شکلی افراطی خواستار نفی و نابودی دیگری است و از سوی دیگر نمیخواهد این کار را تمام و کمال انجام دهد.» روژه بورگراو، فیلسوف بلژیکی (متولد ۱۹۴۲) در کتاب «خشونت و چهرهی شکنندهی دیگری: دیدگاه امانوئل لویناس دربارهی شر اخلاقی و مسئولیت ما» (۱۹۹۹) با این جمله به معضلی پرداخته که مخصوصاً در این سالها و روزها در روانشناسی اجتماعی سراسر جهان و بهویژه منطقهی ما اهمیت پیدا کرده است. نکتهای انتزاعی که شارح آثار امانوئل لویناس (۱۹۹۵-۱۹۰۶، فیلسوف لیتوانیایی/فرانسوی) با نوشتن این جملهها مطرح کرده در بعد فردی هم مصداقهای انضمامی واضحی دارد که یک نمونهی داستانی آن را در فیلم «آه سرد» ساختهی ناهید صدیق میتوانیم ببینیم.
مرد جوانی (ایمان صدیق) در میان سوز سرما و برف جنازهی پیرمردی (علی باقری) را از پشت وانت برمیدارد و بر دوش میکشد تا شاید به خاک بسپارد. در فلشبک، گذشتهی نزدیک او را میبینیم که در روز آزادی آن پیرمرد از زندانی دورافتاده در میان بیابان و کوهستان با وانتاش به سراغ او میرود و سوارش میکند. پیداست که پیرمرد را از سالها پیش میشناخته و معلوم است که از او بهواسطهی قتلی که مرتکب شده متنفر است و قصد دارد از او انتقام بگیرد؛ اما پیرمرد هم به رفتار مرد جوان هیچ اعتراضی ندارد…
نویسنده و کارگردان «آه سرد» در اولین فیلم بلندی که ساخته اطلاعات روایت را در نیمهی اول فیلم به شیوهای کنترل شده و تدریجی در اختیار تماشاگر میگذارد و به این ترتیب با ساختن معما تا زمان افشای کامل آن (البته از طرف یک شخصیت اصلی داستان) در اواسط فیلم و ایجاد یک نوع حس شگفتی، وظیفهی همراه ساختن تماشاگر با روایت را بر عهده این معما گذاشته و پس از آن نیز با ایجاد تنشهای مقطعی و افزایش مرحله به مرحله تنش از عهده این وظیفه به خوبی برمیآید. فیلمساز البته یک نکتهی مهم درونمایهای فیلم را تا آخرین دقایق فیلم در آستین نگهمیدارد تا نوعی غافلگیری را به نحوی شایسته رقم بزند.
گفتوگوها در این شیوهی روایت نقشی کلیدی بر عهده دارند و نویسنده گفتوگوهایی سنجیده، مقتصدانه و هوشمندانه برای پیشبرد روایت نوشته است؛ گرچه همین دیالوگهای هوشمندانه و گاه روشنفکرانه در سکانسهایی به نقطه ضعف فیلم بدل شدهاند چون تا حدی با موقعیت فضایی شخصیتها در یک بافت واقعگرایانه همخوانی ندارند. با این حال، دو عامل موجود در فیلم این نقطه ضعف را به خوبی میپوشانند و کنار میزنند؛ نخست بازیهای حساب شده و به اندازهی بازیگران نقشهای اصلی و فرعی که همین دیالوگها را به شیوهای طبیعی و معقول ادا میکنند و دوم فضاسازی ملموس و تأثیرگذار مبتنی بر دو عامل اصلی؛ طرح بصری فیلم که تا حد زیادی متکی بر قاببندیها و ترکیببندیهای عالی و پالت رنگی مسعود امینی تیرانی است و طراحی و ترکیب صدای دقیق حسن مهدوی همراه با موسیقی بهجا و بهاندازهی فواد قهرمانی.
ناهید صدیق کارگردان و مسعود امینی تیرانی مدیر فیلمبرداری در قاببندیهای «آه سرد» که عمدتاً بر نماهای تکنفره و بهندرت دو نفره و استثنائاً سهنفره یا بیشتر متکی است از یک عامل تصویری تشدیدکننده و افزاینده معنا به خوبی بهره بردهاند و آن هم قابهای درون قابی است که انتخاب هوشمندانهی خودروی این فیلم جادهای در اختیارشان گذاشته است. به این ترتیب استفاده مکرر و متنوع از قابهای مستطیلی درون قاب اصلی تصویر، هم جدایی و انزوای انسانها را مؤکد کرده است و هم در لحظههایی حس تنگنای شخصیتها را تشدید کرده است.
این حس تنگنا و جدایی در دقایق پایانی فیلم به دو شیوه تغییر میکند: نخست، استفاده از عکسهای بیقاب که در آنها شخصیتها در وضعیتی مشابه، غیرقابل تشخیص یا کنار هم دیده میشوند و دوم، انتقال کنش داستانی به فضای باز و مخصوصاً تنها سکانس سوبژکتیو فیلم که مرز میان دو شخصیت اصلی را مخدوش میکند.
«آه سرد» محصول ۱۴۰۱ را میتوان مردانهترین فیلمی دانست که یک کارگردان زن تاکنون در ایران ساخته و همچنین یکی از دشوارترین فیلمها از لحاظ تحمل شرایط ناسازگار جوی برای عوامل سازنده یک فیلم؛ تا جایی که حتی یک تماشاگر ناآشنا با روند فیلمسازی هم احتمالاً میتواند دشواری کار بازیگری مانند علی باقری را در این فیلم درک کند. این فیلم که از مهرماه ۱۴۰۲ در سینماهای هنر و تجربه روی پرده رفته به تلخی چارهناپذیری مبتلاست که تمام سینمای متفکر و هنر امروز ایران متأثر از شرایط تلخ اجتماعی حاکم با آن دست به گریبان است. «آه سرد» اگرچه به دنبال راه برونرفتی از تلخی نفرتی است که به باور لویناس «تقلیل یافتنی بدتر از قتل میشود» اما با تکرار نمای آغاز فیلم در انتها و ساختن ساختاری دایرهای عملاً نشان میدهد که متأسفانه راه خروج از چرخهی باطل نفرت را پیدا نکرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- نمایش «به کفشات نگاه کن»؛ مردم سرباز به دنیا نمیآیند
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- «بیا برای هم یک اسم انتخاب کنیم»؛ نشانه گرفتن قلب تماشاگر
- «آه سرد» آنلاین اکران میشود
- پاسخ امیر اثباتی به نامه مسعود امینی تیرانی؛ وظیفه خانه سینما «ایستادن» در یک سمت نیست/ «حرکتِ جدی» برای تغییر به نفع همه سینماگران است!
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادمی فیلم سوئد
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- سه جایزه اصلی جشنواره ریچموند آمریکا به «آه سرد» رسید
- پنج جایزه کره جنوبی برای فیلم کوتاه «انتقام تیرهروزان»
- «آه سرد» نامزد جایزه بزرگ جشنواره آمریکایی شد
- مسعود امینی تیرانی برای فیلمبرداری «آه سرد» جایزه جهانی بُرد
- «آه سرد» در بخش رقابتی جشنواره ایتالیایی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





