سینماسینما، افشین اشراقی
اواخر «پیرپسر» جایی که رعنا بیاختیار سوار ماشین غلام شده است، جلوهای صوتی برجسته میشود: جرنگجرنگِ آویزِ آینهی وسطِ ماشین، کراسفید میشود به بادزنگی چوبی که مزین شده است به پسآوایی.
این جلوهی صوتی اگر بهتنهایی و تنها متکی به صحنهی مزبور سنجیده شود، شاید زائد و بیمورد و تزئینی به نظر برسد. اما ما آوای بادزنگ (آویز چوبی) را قبلتر شنیدهایم. در فیلم حضور دارد. روی بالکن خانهی رعنا. همان شبی که رعنا با غلام و پسرانش دورِ میز نشستهاند و شام میخورند. حالا، با در نظر گرفتن صحنهی شام، جلوهی صوتیِ توی ماشین توجیه پیدا میکند و حس و کارکردش پررنگ میشود.
کاشت و برداشتِ یک صدا، یا تکرارِ دوبارهی جلوهی صوتی بهخصوص، از تمهیدهایی است که در طراحیِ صدایِ فیلمها زیاد کاربرد دارد. نگارنده همین تمهید را در فیلم «متری شیشونیم» بررسی کرده است، که مطلبش در سینماسینما منتشر شده است. اگر بنا بر مقایسه باشد امیرحسین قاسمی در مقامِ طراحِ صدای «متری شیشونیم» بهتر توانسته دو صحنه/ موقعیتِ دور از هم را به یکدیگر پیوند بدهد و بینشان پُلی بنا کند. به گمانم «متری شیشونیم» روی لحظههای مهمتری دست گذاشته و اهمیتشان را بیشتر دریافته است.
خیلی خوب میشود اگر بتوانیم با صدا یا هر عنصر/ ابزارِ دیگری حس و تجربهای را متناسب با متن به مخاطب انتقال دهیم و پیوند و پرسشی را در ذهناش ایجاد کنیم. «پیرپسر» بین دو صحنهی ماشین و میزِ شام پیوند ایجاد کرده است و به دنبالاش برای مخاطبانِ نکتهسنج پرسشهایی را. مثلاً اینکه چه ارتباطی بین این دو صحنه هست؟ چه احساس مشترکی درونشان نهفته؟ حسوحال شخصیت(ها) در آنجا چه بوده و اکنون چه؟
اما نگارنده به پاسخِ روشنی نرسیده است. شاید کارکردِ بادزنگِ چوبی صرفاً در همین حد در نظر گرفته شده که تأکیدی باشد بر رابطه و فاصلهی رعنا و غلام، تا آنها را کنار هم بگذاریم و به مسیری که طی کردهاند کمی فکر کنیم: از دو طرفِ میز تا حالا کنار هم توی ماشین. مضاف بر اینکه سنگینیِ صدای آویز/ بادزنگ روی رعنا است. که گویی وجهی سحرانگیز و رازآلود به او میبخشد. انگیزهها و احساسات رعنا ناواضحتر از باقی شخصیتهاست: روحیهای که برای مثال موقعِ قدمزدنِ شبانه در خیابان، علی (حامد بهداد) را به هم میریزد و او را گلهمند میکند در خصوص رفتارِ رعنا در مهمانی که کمی قبلتر آنجا بودند. با این شرح، به نظر میرسد که آن صدا ما را دعوت میکند تا دقیقتر به احساسات رعنا بنگریم و در احوالاتاش بیشتر مکاشفه کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- مقایسه غلام باستانی در «پیرپسر» با هری لایم در «مرد سوم»
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- جمعبندی نقدهای اروپایی و آمریکایی بر «پیرپسر»/ فیلم براهنی زیر ذرهبین مطبوعات و منتقدان خارجی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- تطبیق جهان تاریکِ داستایفسکی و جهان تاریکترِ براهنی
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
- «پیرپسر»؛ دیکتاتورهایی با مغزهای کوچک زنگزده
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





