سینماسینما، فریبا اشوئی
بر کرانههای کاسپین/ پژمان مظاهریپور
برکرانه های کاسپین به کارگردانی پژمان مظاهری پور عنوان مستند نیمه بلندی است که بر موضوع دریای کاسپین یا همان خزر متمرکز است. گفتنی است مستندسازی عرصه کاوش و اکتشاف است و فیلم سازمستند در حقیقت جستجوگر حقایق، اسناد و تا حدودی هم مفسر آن. کار مستندسازی، همانا تفسیر کردن وقایع عینی دنیای در حال تغییر، زندگی در حال گذر و تاریخ است که در طی مسیر خود، تحول می پذیرند. به این معنا که مستندساز نه فقط شاهدی بر زندگی و تاریخ و سوژه خود است، بلکه به واقع شارح آن هم می تواند باشد. مستند بر کرانه های کاسپین با انتخاب و طراحی یک کولاژ بزرگ به نام دریای کاسپین و پژوهش پیرامون آن، زیر پوشش پیرنگ اصلی کاسپین (مردم شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، سیاست، محیط زیست و…) به شرح گسترده این پیرنگ می پردازد. از دو منظر، امر پژوهش برای فیلم مستند امری حیاتی به شمار می رود: منظر اول اعتبار محتوا یا مضمون فیلم است (یعنی دادن اطلاعات معتبر، موثق، صحیح و کارشناسی شده از موضوع)؛ و منظر دوم طراحی ساختاری هنری برای مستند (یعنی خلق فرم و جلوه های زیبایی شناسی).
محتوا درحقیقت نخستین هدف فیلم ساز مستند است. این که در فیلم، شناخت و اطلاعات بقدر کفایت ارائه شوند و این اطلاعات هم لزوماً درست و معتبر و کارشناسانه باشند. بر کرانه های کاسپین به خوبی، جامع و کامل بر بخش محتوای مستند، مسلط است و حتی برای ارتقای سطح دانش و تغییر ذهنیت مخاطب و گاه حتی ایجاد قابلیت و مهارت خاص ایده پروری در او نیز تلاش هم می کند. اما در بخش ساختار نیز، تولید بر کرانه های کاسپین تماما بر قلب همان پژوهش متکی است. شناختی که مظاهری پور از موضوع فیلم خود یافته به او این امکان را داده است تا آن چه در نظر دارد با دقت و با تأثیری هنرمندانه به مخاطبش منتقل سازد. میزان تسلط مظاهری پور بر رسانه، مهارت او در به کارگیری روش های مختلف بیانی، تکنیک های تصویری-صوتی، هنر فیلم سازی، تصویربرداری، تدوین و به کارگیری انواع صداها در این بخش، مثال زدنی است. او در مقام خالق اثرش، مهم ترین جنبه یعنی پژوهش یا شناخت خود را هنرمندانه و به زبان سینمایی و با خلق جلوه های زیبایی شناسی به مخاطبش انتقال می دهد و اطلاعات را به زبان هنر تنظیم می کند تا تأثیرگذارتر باشد و بتواند عواطف زیبایی شناسی را در مخاطب نیز برانگیزاند. و اما کلام آخر، مستند پژوهشی بر کرانه های کاسپین و نمونه هایی از این دست می توانند مرجع مناسب کاربردی در مطالعات دانشگاهی و نیز هدف گذاری های سیاسی و اقتصادی کلان و بلند مدت باشند. تمرکز، تایید و حمایت این گونه آثار مستند، یقینا نتایج مثبت، موثر و امید بخشی به همراه خواهد داشت.
گاندو/ تیمور قادری
گاندو مستند کوتاه ۷ دقیقه ای، به پژوهش و کارگردانی تیمورقادری است که به حضور گاندوها در آب های کم عمق سیستان و خطرات جانی که این گونه از تمساح، برای کودکان به همراه دارد، می پردازد. کودکان به دلیل کم آبی و برآورده کردن نیازهای اولیه خانواده از آب، به سراغ زیستگاه گاندوها، در آب های کم عمق می روند و مورد حمله آن ها قرار می گیرند.
انتخاب عنوان گاندو برای فیلم، ابتدا شائبه حضور این حیوان را به عنوان پیرنگ اصلی مستند، برای مخاطبین به وجود می آورد. اما این درحالی است که تمرکز مستندساز، صرفا بر قصه گویی و قهرمان پروری در همین دقایق کوتاه قرار می گیرد و اساسا خود تمساح گاندو، شاید فرعی ترین پیرنگ کاربردی مستندساز بعد از روایت قصه، جغرافیا، فرهنگ و دغدغه مردم در این زیستگاه، گاندوها باشند. گاندو روایتی از زندگی کودکان محروم جنوب (سیستان و بلوچستان) است که در دل کویر و بی آبی، علی الخصوص کمبود امکانات حیاتی و رفاهی، علی رغم خطرات جدی و تهدیدها، زندگی مسالمت آمیزی را در مجاورت حیات وحش تجربه می کنند. از نقاط قوت این مستند می توان به حضور معصومانه و بی ادعای کودکان و ایجاد فضای احساسی پیامد آن برای مخاطب در کنار جغرافیای بکر، خاص و منحصر به فرد منطقه سیستان، اشاره کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- کیهان : هرکس از سریال گاندو انتقاد کند خائن است
- انتقاد روزنامه ایران از انتخاب عجیب شبکه ۳
- گفتوگو با پژمان مظاهریپور، عضو جدید هیات مدیره خانه سینما/ اغلب افراد فعال در حوزه سینما، آسیبپذیر هستند
- واکنش رهبر انقلاب به گلایه ظریف از تخریبهای سریال گاندو
- من خودم به حسن روحانی رای دادم/گفت وگو با کارگردان گاندو
- روایت باشگاه خبرنگاران از واکنش جیسون رضائیان و همسرش به «گاندو»
- گاندو و خواجه تاجدار
- روزنامه وطن امروز : گاندو توانست خیابانها را خلوت کند
- روایت پیام دهکردی از بازی در گاندو:فکر کردم اگر بتوانم نقش یک خائن را با همه وجودم بازی کنم موفق بودهام
- واکنش ظریف به شباهت شخصیتش در «گاندو»: اصلا تلویزیون نگاه نمیکنم
- طعنه و کنایه هوشنگ گلمکانی: کلاهگیس در «گاندو» مجاز است و در «کاناپه» نه؟
- نقد و بررسی «تخت سلیمان» و گله از بودجههای ناکافی سینمای مستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید





