سینماسینما، نغمه خدابخش
«ابلق» فیلم خوش ساختی است فیلمی از کارگردانی که آثار قبلی او لوکیشنهای متنوع و متعددی دارد اما ابلق فیلمی است تک لوکیشن که نرگس آبیار مهارتش را در فیلمی چنین محدود به لحاظ فضاسازی به رخ میکشد.
ابلق فیلمی داستانگوست که به خوبی به شخصیتهایش پرداخته و ذره ای به لحاظ ساختار و چیدمان عناصر و بازیهای باورپذیر کم ندارد تبحر کارگردان در تمامی آثارش راه یافتن به درون کاراکترهایش و ریز شدن در بعد شخصیتی آنها و کاویدن احساس آنهاست در آثار پیشینش چون «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» یک واقعه تاریخی و مقطعی از زمان را به نمایش میگذارد و از این طریق اطلاعاتی در مورد آن اتفاق داده و یا آن واقعه را به مخاطب یادآوری میکند اما فراموش نمیکند که از کل به جز برسد و بی پروا به شخصیتهایش نزدیک میشود آبیار در روند فیلمسازی خود ثابت کرده حرفی برای گفتن دارد مثل ثبت کردن زجر و رنج مادران چشم انتظار در شیار ۱۴۳. در ابلق تصویر زشت و پلیدی از جامعه ای کوچک را به تصویر میکشد که حداقل در یک سال گذشته در صفحه حوادث روزنامه ها و یا دنیای مجازی دیده و شنیده ایم درواقع روایت آنچیزی است که میدانیم. موضوع تجاوز موضوعیست آشنا چه متجاوز فردی باشد که به لحاظ اقتصادی یا موقعیت اجتماعی در رده بالاتر قرار داشته یا به هر دلیلی از جمله اعتیاد صورت گرفته و هیچکس راهکاری برای جلوگیری یا منع آن به هر شکل نداشته است در این اتفاق زن همیشه باید سکوت اختیار میکرده سکوتی که توجیه آن حفظ آبرو، مصلحت و یا منفعت بوده است. سوال مهم در مورد ابلق این است که این فیلم چه راهکاری جلوی پای مخاطبش میگذارد؟ طرح موضوعی که وجود دارد، چه گره ای از این مشکل باز میکند؟ جز اینکه قهرمانش را به سکوت وامیدارد چه تصویری از یک زن ارائه میدهد؟ زنی که به خاطر آبرو و مصلحت اطرافیان مدتی سکوت کرده و دنبال راهیست برای نجات اما از طرف فرد مورد نظر متهم به بی عفتی و رضایت میشود، به ناچار سکوت خود را میشکند اما باز هم بنا به مصلحت باید سکوت کند؟ حتی همجنسانش هم او را تشویق به سکوت کنند؟ باید بپذیرد که جنس ضعیف است و ناچار به حفظ مصلحت و منفعت همه جز خودش؟ گویی حتی دختر بچه قصه نیز به خاطر خشونت پدر علیه مادر باید سکوت کند و لال شود و در کوچه پسر بچه ها با وقاحت عروسک او را بازیچه خود قرار دهند و اشکش را در آورند، واقعا جنس زن باید از کودکی این سکوت زجرآور را بپذیرد؟!
رسالت فیلمساز آنهم یک فیلمساز زن حداقل این میتواند باشد که تابویی که در جامعه شکسته نشده را در فیلمش بشکند و با همجنسانش همراه شود و صدای فریاد آنان باشد شاید تاثیری در مخاطب و در نهایت در جامعه بگذارد وگرنه بیهوده گوییست از آنچه که میدانیم و شاهد آن هستیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار استاد افتخاری یک دانشگاه چینی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود