سینماسینما، حمید عبدالحسینی
نمایش«قیطریه» یک سایکو درام با رگههایی از مولفههای جنایی_ معمایی است که میکوشد با ساختار مونولوگ و افتراق، در انتها به یک پیوستگی نائل شود و کاراکتری به ظاهر حاشیهای را به عنصری اصلی و موثر در بطن روایت وارد کند. نازیار عمرانی شخصیتهای نمایشنامهاش را با تاکید بر آسیبهای پیش روی زنان جامعهی امروز ایران و از طبقات متفاوت و متنوع اجتماعی و معیشتی برمیگزیند و با پرداختی پرحجم و با ارجاعات موثر به نقش و جایگاه آنان و در واقع فقدان داشتن جایگاهی ارزشمند در گسترهی زیستی و فرهنگی یک شهر نائل میآید.
نوشتن چنین متن زنانهای توسط نویسندهای که خود یک زن است میتواند با بیم و امید همراه باشد؛ امید به شناخت بیشتر این دنیای زنانه و بیمناک از آن رو که شاید خلا حضور مردان را به پاشنه آشیلی در جهت عدم نگاه و رویکرد چندبعدی متن به عامل اصلی مصائب رفته بر زنان تبدیل کند. در اجرا علیرغم تمام خامدستیها و ناپختگیهایی که میتوان آن را به پای تجربهگرایی گروه جوان نمایش گذاشت با اثری روبهرو هستیم که با بهرهگیری از ایدههایی از جمله نمایش قطعات تصویری و تلفیق با اجرا و بهرهگیری از موسیقی زنده میکوشد ریتم مناسبی برای این ساختار عمدتا مونولوگ بجوید که در این میان بازیهای بازیگران، بیش و کم به این ضرباهنگ یاری رسانده است و از چند بازی شاخص می توان به فریبا نیروئی درنقش کولی، سیما کیخا مقدم در نقش متهم و پرنیا سراج در نقش زن باردار اشاره کرد. آرام طالشی در اجرای «قیطریه» به ملودرام متمایل است و این علاقهمندی را میتوان در جنس بازیها و حضور پررنگ موسیقی برای مضاعف ساختن برانگیختگی حسی و عاطفی تماشاگر ردیابی کرد. اگرچه امتداد این روند در پایانبندی و در نظر گرفتن چنین انتهایی شاید از شدت تاثیرگذاری کلیت اثر بکاهد و مخاطب را با ابهامهایی مواجه سازد که کمتر در طول نمایش بدان اشاره و پرداخت شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است