سینماسینما، حمید عبدالحسینی
نمایش«قیطریه» یک سایکو درام با رگههایی از مولفههای جنایی_ معمایی است که میکوشد با ساختار مونولوگ و افتراق، در انتها به یک پیوستگی نائل شود و کاراکتری به ظاهر حاشیهای را به عنصری اصلی و موثر در بطن روایت وارد کند. نازیار عمرانی شخصیتهای نمایشنامهاش را با تاکید بر آسیبهای پیش روی زنان جامعهی امروز ایران و از طبقات متفاوت و متنوع اجتماعی و معیشتی برمیگزیند و با پرداختی پرحجم و با ارجاعات موثر به نقش و جایگاه آنان و در واقع فقدان داشتن جایگاهی ارزشمند در گسترهی زیستی و فرهنگی یک شهر نائل میآید.
نوشتن چنین متن زنانهای توسط نویسندهای که خود یک زن است میتواند با بیم و امید همراه باشد؛ امید به شناخت بیشتر این دنیای زنانه و بیمناک از آن رو که شاید خلا حضور مردان را به پاشنه آشیلی در جهت عدم نگاه و رویکرد چندبعدی متن به عامل اصلی مصائب رفته بر زنان تبدیل کند. در اجرا علیرغم تمام خامدستیها و ناپختگیهایی که میتوان آن را به پای تجربهگرایی گروه جوان نمایش گذاشت با اثری روبهرو هستیم که با بهرهگیری از ایدههایی از جمله نمایش قطعات تصویری و تلفیق با اجرا و بهرهگیری از موسیقی زنده میکوشد ریتم مناسبی برای این ساختار عمدتا مونولوگ بجوید که در این میان بازیهای بازیگران، بیش و کم به این ضرباهنگ یاری رسانده است و از چند بازی شاخص می توان به فریبا نیروئی درنقش کولی، سیما کیخا مقدم در نقش متهم و پرنیا سراج در نقش زن باردار اشاره کرد. آرام طالشی در اجرای «قیطریه» به ملودرام متمایل است و این علاقهمندی را میتوان در جنس بازیها و حضور پررنگ موسیقی برای مضاعف ساختن برانگیختگی حسی و عاطفی تماشاگر ردیابی کرد. اگرچه امتداد این روند در پایانبندی و در نظر گرفتن چنین انتهایی شاید از شدت تاثیرگذاری کلیت اثر بکاهد و مخاطب را با ابهامهایی مواجه سازد که کمتر در طول نمایش بدان اشاره و پرداخت شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود