سینماسینما، مینو خانی
در خلاصه نمایش «مائوزر» آمده است: «مامور اعدامی که دیگر نمیخواهد اعدام کند از طرف انقلاب خیانتکار شناخته شده و خود باید اعدام شود». و سوالهای «آیا کشتن به پایان میرسد، اگر انقلاب پیروز شود؟ انقلاب پیروز خواهد شد؟ کی؟! چه مدتی دیگر؟!» در پوستر نوشته شده است. همان یک جمله خلاصه کلیت محتوای نمایش را به مخاطب منتقل میکند و او را با همان سوالها از سالن خارج میکند.
«مائوزر» از جمله آثار مهم هاینر مولر، نمایشنامهنویس آلمانی است و موضوع اصلی آن انقلاب یا نشان دادن مواجههی انسانها و خصوصا سردمداران انقلاب با آن در شهر ویتسبک، شهری در بلاروس است و میخواهد بر این تاکید کند که انقلابها، خصوصا انقلابهای کمونیستی با کشتن مخالفان انقلاب به حیات خود ادامه میدهد، برای همین این جمله مرتب در طول نمایش تکرار میشود: «انقلاب با کشتن مخالفان پابرجاست» (نقل به مضمون). و حالا روزگاری فرارسیده است که مامور کشتن مخالفان، دیگر نمیخواهد به کشتار ادامه دهد، شاید به تلخی کارش پی برده، شاید به مرتبه لازم نرسیده، شاید… شاید…
تاکید مولر در این نمایشنامه بر تلاش انقلابیون برای حفظ آن است، تلاشی که جز با کشتار مخالفان به ثمر نمیرسد چون هدف بنیانگذاران و پیروانش قدرتطلبی است و تنها راه کسب این قدرت، حذف مخالف است نه در اعمال درست راههای زندگی، نه در ایجاد رفاه برای شهروندان، نه در برابری، نه در دوستی، نه در همدلی… پس خشنترین راه اتخاذ میشود: کشتن مخالفان. همین سیاست نمایش را به سمت و سوی خشنی پیش میبرد تا قساوت قلب پیروان انقلاب کمونیستی را نشان دهد. ویتسبک نماد امر واقع در جهان واقعیت است. ویتسبک نماد امر واقع در جهان واقعیت است. نماد امر واقع در جهانی که انقلابهای مارکسیستی، برای ادامه حیات خود دست به کشتار میزنند، حتی کسانی که روزی از یاران انقلاب بودند. جمله معروف «انقلاب، فرزندان خود را میخورد» از همین امر واقع برساخته شده است. تجربه تلخ انقلابهای مارکسیستی که حتی بانیان و پیروان خود را از صحنه حذف میکنند تا چند روز بیشتر دوام بیابند.
نمایش مائوزر که پارسا گلدار آن را کارگردانی کرده با خشونت این پیام را به مخاطبش منتقل میکند؛ پیامی که به تلخی خونهایی است که از دهان اجساد متحرک و متکلم مخالفان انقلاب بیرون میریزد، تلخی خونی که به سر و روی مامور کشتار ریخته میشود. تلخی گودال آهکی که مردهها در آن فرو غلتیده میشوند. به تلخی خونهایی که به در و دیوار شهر پاشیده میشود. به تلخی و خشونت حضور جلادی است که مامور را برای کشتن آماده میکند.
مائوزر اما نام یک نوع اسلحه کمرى است و ارجاع صریح به اصل ماجراست. چون این اسلحه دقیقا همان ابزار کشتار و مرز بین دوست و دشمن است. وقتی مامور مسلح به مائوزر دیگر نمیخواهد به کشتار مخالفان ادامه دهد، مائوزر در دست پیروان انقلاب بر علیه مامور کشیده میشود. چون جمله ترجیعبندی که حاکی از ادامه حیات انقلاب با کشتار مخالفان است و مرتب از دهان بازیگران (پیروان انقلاب) که گریم سخت و خشنی هم دارند، به درستی پیام نمایش و نمایشنامهنویس را منتقل میکند. چون عادت مولر بر گفتن داستان و روایت نیست، بلکه قصد رساندن پیام و ایجاد نگرش در مخاطب است. برخى منتقدین به تئاتر مولر لقب پست دراماتیک هم دادهاند که مىتواند محصول خصوصیاتى باشد که متنهاى نمایشى این نویسنده داراست. از خصوصیات تئاتر پست دراماتیک مىتوان به عدم تمرکز بر متن نمایشى و توجه فراوان به زیبایىشناسى اشاره کرد. به همین جهت تئاتر پست دراماتیک میکوشد که تاثیری در میان مخاطبان تولید کند تا اینکه به متن وفادار بماند. همین خصوصیت نیز باعث مىشود که چنین نمایشى در ارتباط وسیع با مخاطب دچار اشکال شود. البته نباید فراموش کرد اساساً چنین ارتباط وسیعى نیز از اهداف این سنخ نمایشها به حساب نمىآید (به نقل از محسن زمانی). با این همه حضور مخاطبان جوان در روزهای اجرای این نمایش حاکی از روحیه تجربهگرایی جوانان علاقهمند به تئاتر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است