سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
تیتی همانطور که از عنوانش برمیآید، فیلمی است دربارهی یک شخصیت. زنی به نام تیتی که پدید آورندهاش نیز خود یک زن است و این تلاقی به صورت همپا و تکمیلکننده، اثری سنجیده و منسجم را در به تصویر کشیدن مقاطع، وضعیت و شرایط عاطفی و حسی یک زن در بزنگاهی از زندگیاش و در جغرافیای زیستش ارائه میدهد. آیدا پناهنده با همکاری ارسلان امیری فیلمنامهای را حول شخصیت تیتی نگاشتهاند و پیشتر با بسط روابط تیتی میان دو مرد (ابراهیم و امیر ساسان) و ایجاد یک مثلث باورپذیر و نه تصنعی و ساختگی به ایجاد جذابیتهای پیدا و نیز پنهان میان این سه نائل شدهاند. بخشی از این موفقیت علاوه بر نگاه جزئینگر و شخصیتپردازانهی پناهنده به تحلیل درست سه بازیگر و ارتباط به اندازه و موزون آنها با یکدیگر برمیگردد که حتی اندک موارد دچار خلا در فیلمنامه را به مدد بازی پوشش میدهند و یکی از بهترین نقش آفرینیهای کارنامه ی خود را رقم میزنند.
تیتی واجد مفاهیمی بزرگ است که حرف و پیامهایش را به ویژه در زمینه قضاوت و پیش داوری با ظرافت در بافت قصه و کاراکتر ها به ویژه تیتی میتند و ما را دعوت به خوددار بودن میکند. تیتی نمونهای نادر از رئالیسم جادویی در سینمای ایران است که با هوشمندی قواعد این گونه را در بستر فیلمی که در جغرافیای محلی و بومی روایت میشود حل میکند و دست آخر ما را با اثری درگیرکننده و موثر که تمام مولفههای پیگیری را برای مخاطب ایجاد کرده؛ طرف میکند. تیتی توان و نیرویی ورای یک زن معمولی دارد که میتواند رخدادها و رویهی معمول را آنطور که میخواهد تغییر دهد و نمونهاش را در نیتش برای بهبود ابراهیم و محقق شدن آن و یا نوع نگاه او به انسانها و جهان میتوان دریافت که علیرغم جنبههای زمینی و اینجایی کاراکتر، به شکلی ظریف و ملموس واجد موارد نامتعارف دیدگاهی و جهان بینی نیز هست اما همهی اینها مانع خلق کاراکتری باورپذیر نیست آن هم با سبقهای که سینمای ایران در ریسک ناپذیری
حرکت در چنین مسیرهایی از خود در اذهان مخاطبین برجای گذاشته است. پناهنده با این فیلم حالا دیگر جایگاهش را در سینمای ایران تثبیت میکند و مخاطبین و نیز بینندگان حرفهای و منتقد را برای تماشای آثار دیگرش سر ذوق میآورد و منتظر باقی خواهد گذاشت کما اینکه تقارن اکران تیتی و زالاوا ساختهی همسرش ارسلان امیری هم از منظر همکاری و همفکری این دو و تاثیر بر آثار هر یک را میتوان نکتهای جالب توجه و نیک به حساب آورد.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- «ملاقات خصوصی» به سینماها میآید
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود