سینماسینما، پوریا یوسفی کاخکی
از بلکباکس ایرانشهر که بیرون میآیم، با خودم خیالخیال میکنم: چرا خونم به جوش نیامده؟ چرا نه اشکی به چشم نشسته و نه نعرهای بر لب نشانده شده است؟… ساعتهای حین و بعد تجربهی تماشای نمایش «ژیلت» بر پهنهی سالن سمندریان آکنده از خیالبازی یا دستکم معادلیابی و تمثیلگشایی میشود. و این بیتردید برای هر مخاطبی با هر میزان شور و شهودی بیشوکم اتفاق میافتد: درواقع تراژیکمدیِ ژیلت، علاوه بر کیفیت هیبریدی نمایش، ماهیت اغلب لازمان و گاه زمانپریشانه (که میزانسن نمایش را به مجلسی فراتاریخی مبدّل میکند)، در رویکرد ضدّنخبهگرایانه برای پرداخت درونمایهاش هم–بیآنکه این البته خود امتیازی برای اثر باشد- پستمدرنیستیست؛ و برای اینکه معتقدم اولین پوستر نمایش که به پوسترهای «نمایشهای کمدی-موزیکال» عامهپسند بیشباهت نیست (در مقایسه با پوسترِ احتمالن چشمگیرترِ دوم) پوستر بهتریست، دلیلی مشابه دارم…
باری، به خون و اشک نجوشیده فکر میکردم که همزمان حرفهای منوچهر محجوبی را در یاد کردم. در مستند «واپسین دیدار با غلامحسین ساعدی»، محجوبی تعریف میکند که تماشاچیهای خشمگینی که به تماشای «آی باکلاه، آی بیکلاهِ» دکتر ساعدی رفته بودند، بعدِ تماشا، بیغیظوغضب، «راحت»، از سالن بیرون میآمدند. محجوبی تعریف میکند که نقل این موضوع ساعدی را غمگین کرده است، اما خود توضیح میدهد که چهطور طنز به منزلهی یکی از ابزارهای اصلی ادبیات سمبلیک، عوض خشمگینکردن، دست میاندازد و هَجا میکند و خشمگینکردنی هم اگر در کار باشد، نه مردم، که قدرت حاکمِ ریشخندشده را عصبانی و متعاقبن علیل میکند. دکتر ساعدی خود باور داشت ادبیات داستانی ایران، به واسطهی اختناقها بهناگزیر به سمت تمثیل و سمبلیسم حرکت کرده و تمثیل و استعاره آنچنان به جزئی لایتجزّا از ادبیات داستانی ما تبدیل شده که جداییاش، ادبیات داستانی را ممکن است به ادبیات روزمره تبدیل کند (علی امیرریاحی-مجله آنگاه، تابستان ۱۴۰۲)؛ درک کلام بهرام بیضایی، با این تفاصیل، سادهتر به نظر میرسد وقتی او شرح میدهد این تمثیل و استعاره اساسن خانه در فرهنگ و زبان ایران دارد و در آنچه بیضایی «پسزمینهی تصویری فرهنگ ایران» میخواند. با این وصف است که نمایش ژیلت به رغم پوستهی ظاهری و قصهای که در شورویِ تحت استبداد استالینیستی روایت میشود، نه فقط عمیقن ایرانی و امروزیست که از سنّت دیرینه و خواسته-ناخواستهی ادبیات نمایشی و داستانی ایران هم نصیب میبرد، و ایستاده است بر شانههای بیضایی، گلشیری، ساعدی، حاتمی و پرشمار نویسندههای قدافراختهی دیگر و تاریخ پشتسر؛ و این ادعا زمانی در نظر معنادار و معتبرتر است که میدانیم تکخطیِ طرح اصلی نمایش ژیلت «نویسندهای برای اخذ مجوّز انتشار رمان جدیدش به ادارهی ممیّزی میرود» است. از این روست که ژیلت در نگاهم بافت و ساختی درهمتنیده و پخته دارد؛ نمایشی که با حالوهوایی یکسره جفنگ و شوخوشنگ آغاز میشود، با ریتمی قابلقبول و همراهکننده، بر روی –انگار- یک پیوستار، از سرحدّ کمدی به مدت حدودن یک ساعت و در مسیر روایتگری به سمت و سویهی تراژدی نمایش عزیمت میکند تا در پایان، فاجعه فربهتر و سیاهی سنگینتر شده و به آن لحظهی فراموشنشدنیِ تاریکیِ همهی صحنه جُز صندلی کوچکِ تکافتاده برسیم. و این همه با بازی اقناعکنندهی بازیگران، خاصّه اجرای گیرای شهروز دلافکار که با پرداختی مبالغهآمیز و شبیه به «دیکتاتور بزرگ»، تناقضات درونی و عمیق و کناییِ (از سکسوالیتهاش بگیرید تا ناهمخوانی پوتینهاش با ریخت و رنگ پیراهن و بعد آن موها) این شخصیت را که تنها یک آینه و نمایندهی یک ساختار تمامیتخواه بزرگتر است، آگراندیسمان میکند. بنابراین، معتقدم نمایش سرگرمکنندهی ژیلت نه فقط در طول تجربهی تماشا، که حتی بعد و با بهکاربستِ فاصلهای جمالشناختی، نمایشی مطبوع و مقبول در نظر میآید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
آخرین ها
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما