تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۱۲:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 155602

سینماسینما، زهرا مشتاق

مینو اگر زود ازدواج نمی کرد، اگر زود مادر سه پسر نمی شد و خیلی از اگرهای دیگر، شاید الان یک بازیگر درجه یک بود. او عاشق تئاتر بود. مادربزرگ و پدربزرگ پدری من هر دو کارمندان ساده ای در دانشکده هنرهای دراماتیک در چهارراه آبسردار تهران بودند و پدربزرگم میانه ای گرم و صمیمی با هنرپیشه ها و به خصوص زنده یاد جمشید مشایخی داشت که روزی داستانش را خواهم نوشت. مینو از مدرسه که تعطیل می شد یک راست می رفت سرکار پدرش و دوان دوان خودش را به سالن تمرین نمایش ها می رساند. و چه کسی نبود که این مینوی زیبا با موهای لخت خرمایی و چشم هایی به رنگ زمرد را دوست نداشته باشد؟ اما مینو رازی داشت که هیچ کس نمی دانست. وقتی تمرین نمایش تمام می شد و همه می رفتند، نمایش مینو تازه شروع می شد. او به روی صحنه خالی می رفت و جای تک تک پرسوناژها بازی می کرد. در همان میزانسنی که دیده بود. و تمام دیالوگ هایی که حافظه اش حفظ کرده بود. اما مینو ازدواج کرد و زندگی اش برای همیشه تغییر کرد. اما او زنی قوی است. او عمه نازنین من است. ما در زندگی فرصت کمی برای دیدار هم داشته ایم. اما در آخرین سفرش به ایران مدتی با هم بودیم. به خصوص یک شبانه روز طولانی که به قدر تمام این سال ها با هم حرف زدیم و من از شنیدن قصه های شگفت انگیزش به وجد آمدم. قصه هایی که قول داده ام آنها را بنویسم. در آن روزهای کرونایی با هم به دیدن فیلم خط باریک قرمز رفتیم. در خیابان شانه به شانه قدم زدیم و از دغدغه هایمان حرف زدیم. دلواپسی های زنانه. نام فامیل هایمان فرق دارد. چون مشتاق فامیلی مادرم است. اما چه فرق دارد. دوستی ها هزاربار قدرتمند تر از نسبت های فامیلی و خونی می تواند باشد. در آن نیمه شبی که ما درست جلوی سینما فرهنگ روی صندلی های یک اتوبوس نشسته بودیم و حرف می زدیم، مینو برای من سیمای زنی بود که می توانستیم دوستانی نزدیک و صمیمی برای هم باشیم با رازهایی غمبار از گذشته های دور.

مینو حالا سال هاست که لندن زندگی می کند و اکنون به آرزوی دیرینه اش رسیده است. عضو یک گروه تئاتری حرفه ای است و درست پیش از کرونا آماده به صحنه بردن یک نمایش بودند. اما حالا کارهایشان در نمایشنامه خوانی های آنلاین ادامه دارد. همکاری تئاتری های ایران و ایرانی های تئاتری در سراسر دنیا. من این شانس را داشته ام که چند باری در این نشست های نمایشنامه خوانی به عنوان مهمان حضور داشته ام. برگزار کننده این جلسات سوسن فرخ نیا از زنان شناخته شده و قدیمی دنیای تئاتر است که سال هاست به طور جدی چراغ نمایش را برای ایرانی های هنرمند اهل نمایش در تمام دنیا روشن نگه داشته است.
حالا آنها یک نمایش نامه خوانی تازه اجرا خواهند کرد. چند وجهی نامنظم به نویسندگی و کارگردانی مهدی صلاحی از ایران و بازی و اجرای مینو نیکان و مهدی صلاحی.
شما هم می توانید یکی از ده ها تماشاگر این نمایش نامه خوانی آنلاین باشید.

هفدهمین نمایشنامه خوانی آنلاین
چهارشنبه ۱۹ می ۲۰۲۱ (۲۹ اردیبهشت)
ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه به وقت لندن
۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران

«چند وجهی نامنظم»
نویسنده و کارگردان: مهدی صلاحی، بازیگران: مینو نیکان، مهدی صلاحی، برگزارکننده: سوسن فرخ نیا

 

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها