سینماسینما، پویا نبی
یک . جدول فروش آثار سینمایی را مرور می کنیم، در کمال تعجب می بینیم که بخش قابل ملاحظه ای از آثار پر فروش سال را فیلمهای به اصطلاح کمدی تشکیل داده اند. سینمای ایران در چند سال اخیر گرایش عجیبی به جریان کمدی های نازل پیدا کرده و تقریبا می توان ادعا کرد در هر فصل اکران بین دو الی سه فیلم از مجموع فیلمهای اکران شده را این دست از آثار تشکیل می دهند و وا حیرت ها که علی رغم قصه های بی سر و ته، ترکیب بازیگران تکراری و حتی شوخی های بی نمک همچنان قدرت مطلق در چرخه اکران بشمار می آیند و با فروش های ده ها میلیاردی به مخاطبین جدی سینما دهن کجی می کنند.
اما واقعا ماجرا از چه قرار است؟ مافیای اکران؟ شیوه صدور پروانه ساخت و نمایش؟ تصمیم سینماداران و پخش کنندگان ؟ و یا رغبت سینماگران برای ساخت این دست آثار؟ البته باید در هر پدیده فرهنگی مجموعه ای از علل را نام برد و در مورد تک تک آنها به تفصیل نوشت، نگارنده به هیچ عنوان عوامل سینمایی و مدیریتی را در پیدایش این آشفته بازار کتمان نمی کند و برای هر کدام سهمی شایان قائل هستم، اما باید این پرسش بنیادین را یکبار و بدون تعارف از خود بپرسیم که این شبه فیلمها چرا انقدر متقاضی دارند؟ طبیعتا تقاضای غیر قابل چشم پوشی است که این عرضه گسترده که حداقل شصت درصد تولیدات سینمای ایران را شامل می شود را به وجود آورده است. چرا این شبه فیلمها در کشورهای دیگر نمود عینی ندارند؟ چرا فقط سینمای ایران با این حجم از زباله فرهنگی باید رو به رو شود؟ پاسخ بسیار ساده است چون مخاطبین حال حاضر سینمای ایران فقط و فقط به تماشای این آثار می نشینند و حاضر هستند برای این مدل از سینما پول بدهند.
شاید تعبیر سینمای ملی برای این نوع نگرش به سینما دقیق ترین و بهترین تعبیر باشد، سینمای ملی چیزی نیست جز سلیقه سینمایی یک جامعه، اگر امروز از این شبه فیلمها این میزان استقبال می شود باید اعتراف کنیم که سینمای ملی حال حاضر ایران همین به اصلاح فیلمها هستند.
دو . برای شناخت بهتر و بیشتر این پدیده باید نگاهی به وضعیت فرهنگی جامعه ایران بیندازیم، وقتی در جامعه ای هنوز فرهنگ آپارتمان نشینی حتی در کلان شهرهای مثل تهران جا نیفتاده، وقتی هنوز در یک رانندگی ساده نتوانستیم فرهنگ ترافیکی را جا بیندازیم، وقتی در ساده ترین مثال های فرهنگی هنوز دچار سوتفاهم هستیم واقعا چرا باید سینمای فرهنگی و استاندارد ایران دارای مخاطب باشد؟ برای یک بار هم که شده بهتر است به جای ساخت دشمنان خیالی انگشت اشاره را به سمت خودمان بگیریم، این آثار تولید می شوند چون مخاطبین بالقوه ای دارند و این جریان فرهنگی به انحطاط می رود چون جامعه ما به دست خود می خواهد هر آنچه که نشان از اصالت دارد را نابود سازد، نگاهی به ستارگان موزیک پاپ این روزها بیندازید، نگاهی به سلبریتی های نو آمده سینمای ایران کنید، وضعیت تیراژ روزنامه ها و کتاب ها را نگاهی دقیق تر کنید ، فروش فیلمهای استاندارد و سلامت ایرانی را در چند سال اخیر بررسی کنید، به چه چیزی می رسید؟ جز اینکه سونامی فرهنگی همه جامعه ایران را بلعیده است و هرچیزی که نشان از فرهنگ داشته باشد توسط همین جامعه پس زده می شود؟
سه . نگارنده بارها در تحلیل های مکتوب و شفاهی گفته است که حضور طیف گسترده ای از افراد تحصیل کرده با مدارک شاخص تحصیلی به هیچ عنوان به معنای جامعه ای مترقی نیست، بارها در مکالمات روزمره با آقایان و خانم های تحصیل کرده ای رو به رو شدم که در بدیهیات آداب یک جامعه شهری دچار سو تفاهم هستند. هدف از نگارش این یادداشت به هیچ عنوان غر زدن و یا یادآوری وضعیت فرهنگی کشورمان نیست، چون این نکات به قدری نمود عینی در رفتار اجتماعی ما پیدا کردند که بی هیچ یادداشت و گفتاری می توان آنها را رصد کرد ، بلکه یادآوری این نکته تاریخی است که سینما و به طور کلی هنر ایرانی بالاتر از حد موجود نمی رود چون فرهنگ عمومی جامعه ما دچار مشکلات بنیادین است . تا زمانی که این مشکلات را به وHسطه دستگاه های متولی عرصه فرهنگ و همچنین یک اراده جمعی برطرف نکنیم همین آش است و همین کاسه و تا زمانی نا معلوم باید با ساخت دشمنان فرضی مقصر این التهابات فرهنگی را به گردن این و آن بیندازیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- حال وخیم برخی کمدیهای سال/ شوخیهای مستهجن مثل موریانه نفوذ میکنند
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
- درخواست پولاد کیمیایی از حسین انتظامی برای جلوگیری از شوخی های جنسی در سینما
- لیام نیسن بازیگر یک فیلم کمدی شد
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- خنده در تاریکی*/ نگاهی به فیلمهای کمدی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه شدهاند
- «رحمان ۱۴۰۰» از جشنواره بیرون رفت /انصراف یک کمدی دیگر از جشنواره فیلم فجر
- فیلم/ شیطنت سازندگان «میلیونر میامی» یا شوخی با «خانم یایا»؟
- «اکسیدان» ۱۰ میلیاردی میشود/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- چرا آنسویمرزیها به کمدیهای ایرانی نمیخندند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد