اخبار متناقضی که هر روز و هر ساعت از اکران سینماها بیرون میآید اصلا نشانه خوبی برای سینما نیست.
در سال سخت ۹۹، که وضعیتِ هیچ چیز مثل گذشته نیست و احتمالا دیگر نخواهد بود، حوزه فرهنگ و هنر هم شرایط تازهای را تجربه میکند. این وضعیتِ تازه، قطعا نیازمند مدیریت تازه است.
تصورِ اینکه دیگر نشود در سالنهای پر از تماشاگر به تماشای تئاتر یا کنسرت نشست دشوار است ولی خب، متاسفانه واقعی است. اینکه دیگر اکران فیلمها در سینماها به سیاق سابق موفق نخواهد بود، واقعیتی است که نادیده گرفتن آن سادهانگاری است.
کرونا همه چیز را تحتالشعاع قرار داده و باید پذیرفت که دوران پیش از شیوع کرونا، دیگر برنخواهد گشت. دیگر تولید فیلم همانند سابق نخواهد بود، اکران فیلم به شکل سابق جواب نخواهد داد و جشنوارهها هم نمیتوانند با مدل قبل برگزار شوند. حداقل تا مدتها اینچنین است. پس لاجرم مدیریت سینما نیز با شکل و شمایل پیشین دیگر کار نخواهد کرد.
بیتردید سینما باید زنده بماند ولی پافشاری بر مدل همیشگی اکران، ضد خود عمل خواهد کرد و سالنهای خالی ثمری جز نابودی فیلمهای روی اکران نخواهد داشت. ترس و احتیاط مردم برای رفتن به سالنهای سینما به همراه ترس و احتیاط صاحبان فیلم برای اکران در سالنها واقعیتی است انکار ناشدنی. مقاومت صاحبان سالنها برای ماندن بر روال پیشین قابل درک هست ولی این تغییر، اجتناب ناپذیر است.
اینکه فیلمهای روی اکران هر روز ساز تازهای میزنند و خودشان تصمیم میگیرند اکران شوند و دو روز دیگر خودشان تصمیم میگیرند اکرانشان را متوقف کنند، علاوه بر اینکه نشانه بیثباتی قوانین اکران و نبود ضمانت اجرایی برای تصمیمات شورای صنفی اکران است، نشانه آن است که مدیریت سینما هنوز نتوانسته شرایط جدید را درک کند و از شوک این تغییرات رها شود.
به هرحال هنوز هم مشخص نیست فیلمهای فعلی با چه ساز و کاری و با چه کمکها و ضمانتها و تسهیلات و احتمالا توافقات مالی با دولت حاضر به اکران در این شرایط شدهاند. این از آن دست مسایلیاست که کاملا نیاز به شفاف سازی دارد.
مدیریت سینما به جای رها کردن اوضاع، سپردن آن به اختیار سرمایهسالاری سنتی و نظاره وضع موجود، باید خودش را هرچه زودتر جمع و جور کند. باید با بررسی واقعگرایانه اوضاع، به راهکارهای تازه، مفید و عملیاتی فکر کند و در میانه این بحرانِ ناگزیر، تصمیمات استراتژیک بگیرد. خوشبختانه مدیر سینما، دکترای مدیریت استراتژیک دارد و باید دید در این مقطع حساس و مهم، این عنوان چقدر به داد سینمای ایران خواهد رسید.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- «تکهای از تو» آنلاین اکران میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
- اکران آنلاین «همه چیز در معرض فروش» آغاز شد
- «در جستجوی فریده» اکران آنلاین میشود
- اکران آنلاین ۸ فیلم کوتاه
- سینما کنسرت
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده فیلم «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند