تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۷/۰۵ - ۱۱:۳۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 181569

سینماسینما، حمید باباوند

«فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشد. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند.»

خبر را احتمالا همه دیده‌اند. وزیر ارشاد مدعی شده است که کشف حجاب بازیگران در صفحات شخصی آنها مصداق سرپیچی از قانون است. کدام قانون؟ با فرض این که به لطایف‌الحیل موفق شدید اثبات کنید این اتفاق خلاف قانون بوده است؛ با فرض آن که حتی بتوانید این عزیزان را محاکمه کنید و با فرض این که این عزیزان محکوم شوند؛ بگویید در کجای قانون آمده است بازیگرانی که در دادگاهی محکومیت داشته باشند اجازه فعالیت در صنف سینما را ندارند؟

حرف وزیر ارشاد مصداق تهدید اعضای صنف سینماست. بر اساس قانون «هنگامی که فردی، دیگری را نسبت به انجام یک عمل نامشروع در آینده بترساند، جرم تهدید محقق می‌شود. مجازات تهدید، اگر با اجبار باشد، هر دو مجازات ۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و حبس از سه ماه تا دو سال خواهد بود.» با توجه به این که ایشان در جایگاه قانونی‌ای قرار دارد که وظیفه‌اش اجرای قانون است؛ این تهدید مصداق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی هم خواهد بود که «چنانچه هر یک از صاحب منصبان از مقام خود سوء‌استفاده ‌نموده و از اجرای قوانین جلوگیری نماید به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

ای کاش خانه سینما جسارتش را داشت و با طرح دعوی حقوقی در دادگاه‌های صالحه جلوی چنین رفتارهایی می‌ایستاد. خانه سینما یقینا مهمترین نهاد صنفی فعالان سینمای کشور است و در هر زمان و هر موقعیت باید الویتش دفاع از اعضای این صنف باشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها