سینماسینما، دلبر یزدانپناه
نَفْسِ بودن در جهانِ ذاتاً پوچ و بیمعنا کافی است که انسان را به ورطه ویرانی بکشاند.
ازهمگسیختگیِ انسان، از خود و جهان، با تولد آغاز میشود، اما ساختارهای اجتماعی نظیر خانواده، مدرسه، محل کار و حتی دوستان هرگز زیر بار بیمعنایی جهان و متلاشی شدن انسان در این پوچی نمیروند. آنها با خلق قید و بندهایی دست و پا گیر از همان کودکی انسان را درگیر خود میکنند. این ساختارها برای حفظ جامعه بسیاری از چیزها را ارزشمند و والا جلوه میدهند و بسیاری دیگر را نابههنجار، ساختارشکن و غیرقانونی. تلاش برای بقای ساختارهای جمعی برابر میشود با بیتوجهی به فردیت و یکه بودن انسان.
بیراه نیست اگر بگوییم اولین ساختاری که کودک را به زندگی جمعی و نفی فردیت خود فرا میخواند، مدرسه است. نخستین اثرهایی که بر چین و چروکهای ذهنِ بیشکل کودک دیده میشود، اثرِ انگشت معلم است. معلم در ذهن و روح کودک گودال میکند و تخم بسیاری از باورها را میکارد. اما اگر القاء باور و به زبان سادهتر برنامهریزی کردن ذهن به سادگی کاشتن یک دانه باشد، پس دلیل مشکلات انسان در این جهانِ هستی چیست؟ مشکل اصلی این است که معلم هم یک انسان است!
هِنری بارتث، معلم زبان، برای یک ماه به جای معلم اصلی به دبیرستانی میرود و «گسیختگی» روایت این یک ماه است. دانشآموزان این مدرسه نمرههای خوبی نمیگیرند، زیر بار قوانین مدرسه نمیروند و این موضوع باعث بدنامی محلهای شده است که مدرسه آنجاست، طوری که حتی خرید و فروش خانه در آن محله دستخوش تغییر شده است. حالا مدیر و مسئولان مدرسه در پی چارهای هستند که اوضاع را سر و سامان بدهند.
«گسیختگی» قبل از آنکه روایت دانشآموزان بیقید و بند و نابههنجار باشد، روایت معلمانی است که درونیاتشان در رفتار و کردار دانشآموزان نمود مییابد. در آغاز، فیلم در تصاویری مستندگونه و سیاهسفید گفتوگوی معلمانی را نشان میدهد که درباره علاقهشان به این شغل و چگونگی انتخاب آن حرف میزنند؛ همه آنها از سر اجبار و نابهدلخواه وارد این حرفه شدهاند و هیچکدام علاقهای به آن ندارند. اما هِنری که خود کودکیِ سختی را با درد بیمادری سپری کرده و خاطره خودکشی مادر هیچوقت رهایش نمیکند، نظرگاه متفاوتی به شغل معلمی دارد. او سعی میکند در این جهانِ از هم گسیخته به ذهن و دنیای دانشآموزانش معنا و انسجام بدهد. او همانقدر که در مدرسه با مشکلات دانشآموزان دست و پنجه نرم میکند، در زندگی شخصیاش هم دچار مشکلاتی است: پدربزرگی که در بیمارستان بستری است و رازِ خودکشیِ مادرِ هِنری را در سینه دارد، اریکا، دختری خیابانی، که به او پناه آورده است و از همه مهمتر تنهایی بیانتهای خودش.
در نهایت ویرانیای که هِنری را فرو میریزد، ناتوانی او در حل کردن این مشکلات است. ناتوانیای که گویا بهطور استعاری بر ساختمان مدرسه هم اثر میگذارد و فیلم در حالی که او «زوال خانه آشر» اثر آلنپو را برای دانشآموزانش میخواند و مدرسه به ویرانهای بدل میشود، به پایان میرسد. هِنری پذیرفته است که نمیتوان برای معمای زندگی پاسخی یافت و تلاش برای به در بردن فردیت خودش در این ورطه، او را به جملهٔ کامو در آغاز فیلم میرساند: «تا کنون چنین احساس ژرفی از تنهایی توأم با از خود گسیختگی، در عین حضور در جهان هستی، نداشتهام.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ معرفی هیات انتخاب یک بخش و اعلام آثار نهایی دو بخش
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- توسط انجمن جلوههای ویژه آمریکا؛ تجلیل از کارگردان و بازیگر ژاپنی برای جلوههای ویژه سینمایی
- تاریخسازی محصول یونیورسال/ «شرور»؛ پرفروشترین فیلم اقتباسی از نمایشهای تئاتر برادوی
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر