سینماسینما، مهگان فرهنگ
«سرود کریسمس ماپت» (The Muppet Christmas Carol)، ساخته برایان هنسون
این فیلم در گروه فیلم های معروفی است که با موضوع کریسمس و سال نو میلادی ساخته شده است. فیلمی آمریکایی در سبک موزیکال که برایان هنسون آن را کارگردانی کرده است و در ۱۹۹۲ منتشر شد.
فیلم بر اساس داستانی از چارلز دیکنز با نام سرود کریسمس(A Christmas Carol) ساخته شده است. این کتاب در ابتدای دههی ۱۸۴۰ در انگلستان به چاپ رسید.
چارلز دیکنز یکی از نویسندگان نامدار انگلیسی در عصر ویکتوریا بود. داستان های او بازتابی از رویدادها و شخصیتهای زندگی واقعی در جامعهی آن زمان هستند.
او در گروه نویسندگانی است که در طول زندگی اش دارای محبوبیت بوده و آثار بسیار مطرح و تاثیرگذاری چون دیوید کاپرفیلد، آرزوهای بزرگ، الیور توئیست و داستان دو شهر را نوشته است. اقتباس های موفق مختلفی از آثار چارلز دیکنز برای سینما، انیمیشن و سریال و نمایش صورت گرفته است.
سرود کریسمس نیز یکی از این آثار موفق است، که به فرم های مختلف ساخته شده است. شخصیت اصلی این داستان، مردی ثروتمند و خسیس است، که اسکروچ نام دارد. این شخصیت (اسکروچ) به گونه ای در داستان و آثار ساخته شده بر اساس آن، خوب و قوی است که به مرور تبدیل به یک صفت برای افراد خسیس شده است. در این داستان اسکروچ توسط روح دوستش مارلی و سه روح کریسمس دچار تغییراتی می شود.
برایان هنسون در سال ۱۹۶۳ در نیویورک ایالات متحده آمریکا با نام برایان دیوید هنسون متولد شد. به جز سرود کریسمس ماپت (۱۹۹۲)، فیلمهای بازگشت به اُز (۱۹۸۵) و هزارتو( لایرنت) (۱۹۸۶) از آثار مطرح او هستند.
فیلمنامهی فیلم را جری جول آمریکایی نوشته است، که در کارنامه اش نگارش فیلمنامه های سسمی استریت، فیلم ماپتها و ماپتهای فضایی نیز دیده می شود. مایکل کین در این فیلم نقش اسکروچ را بازی می کند که نقشی بسیار متفاوت از اوست. او در میان عروسک هایی است که باید مطابق انسان های عادی با آنها رفتار کند. قبل از شروع تولید، سِر مایکل کین به تهیهکننده و کارگردان برایان هنسون گفته بود: «من این فیلم را بازی خواهم کرد، به گونه ای که گویی با کمپانی رویال شکسپیر کار می کنم و کار را به گونه ای انجام می دهم که انگار یک نقش کاملاً دراماتیک است.»
علاوه بر بازی خوب مایکل کین، باید به حضور عروسک ها و عروسک گردانی آنها نیز اشاره کرد. جهان عروسک ها در تعامل با اسکروچ واقعی، همان داستان اسکروچ چارلز دیکنز را به مخاطب نشان می دهد. وجود عروسک ها و موزیکال بودن فیلم از نکاتی است که باعث می شود این اقتباس متفاوت به خوبی به یادگار بماند.
در داستان فیلم و همچنین داستان اصلی چارلز دیکنز، همیشه سایهی رفتارهای گذشته اسکروچ و خطاهایش دیده می شود. درونمایه داستان اجتماعی و روانشناسی است. ضمن اینکه تاثیر و کارکرد تربیتی خوبی بر مخاطب به ویژه مخاطبان کم سن و سال دارد.
دگرگونی مردی خسیس، در یک شب کریسمس که او را تبدیل به انسانی شایسته و نیک می کند در اصل داستان واقعیت و رویا به خوبی در هم تنیده است و در فیلم نیز با حضور عروسک ها و جلوه های ویژه فضای فیلم دوست داشتنی، متفاوت و تاثیر گذار است. حضور عروسک هایی که به مرور تبدیل به کاراکتر هایی هویتدار میشوند و این در توان تیم برایان هنسون است.
به خود آمدن و هویتیابی یکی دیگر از نکات مهم در این فیلم است. اسکروچ با دیدن رفتارهای خودش در گذشته و آن چه در آینده بر سرش خواهد آمد، نیاز می بیند خود را بازیابی کند. سرود کریسمس از آن جمله فیلم هایی است که همیشه در گروه فیلم های مطرح با موضوع کریسمس و همچنین اقتباسی قرار می گیرد.
منابع:
- www.britannica.com/topic/A-Christmas-Carol-film-1951
- www.imdb.com/title/tt0104940/
- www.imdb.com/title/tt0104940/
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراث پادشاه فوتبال در سینما و تلویزیون
- فوت کارگردان فیلم «رنگین کمان سیاه»/ مایک هاجز درگذشت
- «سرود کریسمس» روی صحنه میرود/ حضور اسکوروچ بر صحنه تئاتر
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- مایکل کین به «فراریهای بزرگ» پیوست
- مایکل کین: دیگر با وودی آلن همکاری نمیکنم
- بردیا کیارس ارکستر موزیکال «الیور توئیست» را رهبری میکند
- مرگ عجیب بازیگر سرشناس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد