عملکرد خانه سینما در چند سال اخیر محل بحث و انتقاد زیادی بود و با خود حواشی زیادی به همراه داشت اما در چند روز اخیر ماجرا ابعاد دیگری پیدا کرده، طوری که تحلیلش ممکن است ما را به مسیرهای عجیبی ببرد. لغو انتخابات مردادماه و همچنین رد صلاحیتها که برای اولین بار رخ میداد و مشخص نبود این اقدام بر اساس چه قانونی انجام شده است، از جمله بحرانهای ماه اخیر است. خانه سینما، مدیرعامل و هیات مدیره باید واکنش درخوری درباره ردصلاحیتها پیش از انتخابات نشان میدادند چون خانه سینما قرار بود نهادی مستقل باشد نه اینکه بخشی از دولت و تحت امر آن به حساب بیاید. باتوجه به اینکه بودجه این نهاد غالبا از سوی دولت تامین میشود این شائبه وجود داشت که دخالت دولت میتواند موضوعیت داشته باشد و باعث شود تا خانه سینما به صورت نهادی مستقل عمل نکند. در دوره اقای شاهسواری این هماهنگی ِ زیاد و شاید حتی ارتباط سازمانی زیاد با دولتها، سبب شد تا در جایی که خانه سینما باید واکنش صنفی در حمایت از اعضای خود نشان دهد، بخاطر همسویی با دولت ریاکشن درخور شانی نشان داده نشد. به طور مثال برخی محدودیتها و دستگیریها برای بازیگران و فیلمسازان رخ داد اما ما واکنشی از خانه سینما ندیدیم. ارائه تصویر منفعل و بی اثر از خانه سینما در چند سال اخیر باعث شد تا این همسویی با دولتها موجب نارضایتی و نقد جدی شود. اگر هم واکنشی از سوی خانه سینما دیدیم، بیشتر انفرادی بود تا صنفی.
نکتهی مهم اینکه به نظر میرسد ردصلاحیتهای اخیر اتفاقا بدون همراهی مدیرعامل یعنی آقای شاهسواری انجام نشد و عملا این رفتارها شان خانه سینما را پایین آورد. بخش دولتی قرار بود کمک کنندهی صنف باشد نه اینکه خانه سینما را زیر سیطره خودش در بیاورد. در دوره آقای شاهسواری این همراهی با بخش دولتی خیلی بیشتر از حد لازم بود و متاسفانه خانه سینما عقبگرد مشهودی در این مدت در نیل به اهداف صنفی و حضور در تصمیم سازیهای کلان داشت و عملا از چرخه سینمای ایران حذف شد. آقای شاهسواری با همین هیات مدیره ۲ سال کار میکند و ۵ روز مانده به انتخابات، استعفا میدهد به همین خاطر است که میگویم اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است. استعفای مدیرعامل و رئیس هیات مدیره خانه سینما در این مدت کوتاه تا برگزاری انتخابات معنایی ندارد مگر اینکه دوستان قصد و نیت دیگری داشته باشند مثل لغو شدن انتخابات که احتمالا به این منجر شود که عزیزان بار دیگر تا اطلاع ثانوی در سمت خودشان باقی بمانند. معمولا دولتها اگر حس کنند هیات مدیره خانه سینما قرار است با یک ترکیب پرقدرت و مستقل، شکل بگیرد قطعا سعی میکنند بازی را بهم بزنند. حالا خانه سینما از اهداف اولیهاش و اتحادی که در زمان بسته شدن خانه سینما در دوره شمقدری شکل گرفته بود، خیلی فاصله گرفته و خانه سینما ضعیفتر از همیشه بنظر میرسد.
آقای محمدعلی نجفی رییس هیات مدیره عنوان کردند که بخاطر اختلاف نظر شدید با اعضای هیات مدیره و کارشکنی آنان در قبال مدیرعامل استعفا کرده است. باید از ایشان پرسید شما که بیش از دو سال رییس همین هیات مدیره هستید، چطور حالا به این نتیجه رسیدهاید؟ شما اگر اکثریت را در همین جمع در اختیار ندارید چطور رییس شدید؟ چطور هیات مدیره با شما همسو نبوده است ولی دوسال شما رییس بودید؟ طبیعتا یک طیف در خانه سینما دنبال ابقای شرایط فعلی هستند تا این وابستگی را تمدید کنند.
بنظرم اگر دوستان بخواهند با همین روند پیش بروند، همچنان هیچ امیدی به خانه سینما نیست. البته اگر افراد باتجربه و مستقل که سالها کار صنفی انجام دادند، در این چند روز باقیمانده به میدان بیایند شاید بازی عوض شود. مدیران خانه سینما الان به تنها چیزی که فکر نمیکنند استقلال و بحث صنفی است. فقط به این فکر میکنند که چطور سازمان سینمایی را همراه کنند و بودجه بگیرند و کارهایی را انجام دهند که دولت از آنها راضی باشد. اتحادی که قبلا با حضور چهرههای فعال در امور صنفی سینما وجود داشت و باعث حفظ خانه سینما در سختترین شرایط شد دیگر دیده نمیشود. اصلا خیلی از چهرههای برجسته صنفی الان کجا هستند؟ همه کناره گرفتند یا طرد شدند. در آن دوران، صنوف علیه همین تفکر مطالبهگری میکرد ولی حالا دقیقا همان تفکر وابستگی طلب که خانه علیهاش ایستادگی کرد با همراهی عناصر بیموضع، منفعل و محافظهکار، قدرت گرفته و در راس خانه سینماست.
منبع: روزنامه هم میهن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر اتحاد و یکپارچگی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا