سینماسینما، زهرا مشتاق
نمی توانم سواران عدالت را حتی طنز سیاه بدانم. فیلم اجتماعی است از آدم های تنها و آسیب دیده ای که خود دست به اجرای عدالت می زنند. آدم هایی فراموش شده که توانمندی هایشان نادیده گرفته شده و به شکل بی رحمانه ای کنار گذاشته شده اند.
میلان کوندرا در کتاب بار هستی، قصه ای را که مبنایش از تصادف است روایت می کند؛ در سواران عدالت نیز به نوعی این عنصر مورد توجه قرار می گیرد. اگر دوچرخه ماتیلد دزدیده نمی شد، اگر ماشین اما خراب نمی شد، اگر سوار قطار نمی شدند، اگر اتو جای خودش را به اما نمی داد که بنشیند و هزار اگرهای دیگر. زندگی بر چه اساس پیش می رود؟ تصادف یا تقدیر؟ کدام بر دیگری می چربد؟ و عدالت، عدالت بر کدامیک از پلکان دراز زندگی بشری قرار دارد؟ آیا هیچ فریادرسی نیست؟ در زمانی که انسان های تنها و دچار انزوا در پیله خود غرق می شوند، چه کسی نجات بخش خواهد بود؟ گویا تنها آدمی است که می تواند به تغییر روند حیات خود، چه تصادف باشد، چه سرنوشت، همت گمارد.
اتو (نیکولای لی کاس) و لنارت (لارس بریگمن) تحلیلگر داده هستند. دو انسان باهوش. اما کسی آنها را جدی نمی گیرد و به تازگی اخراج شده اند. آنها رفیق سومی هم دارند به نام امان تالر با بازی درخشان نیکولاس برو. مرد بسیار چاقی که یک هکر بی نظیر است و چیزهایی را می تواند رصد و کشف کند که باورکردنی نیست. اما سه انسان توانمندی که جامعه آنها را کنار گذاشته. آنها تنهایند چون مدل رفتاری آنها متفاوت از دیگران است. ساده اند و گاه احمق جلوه می کنند. و البته بی نهایت مهربان. اتو زمانی دورتر، موجب مرگ دخترش شده و برای همین نسبت به ماتیلد رفتاری پدرانه دارد. چون حال و هوای دخترانه او را درک می کند و از مارکوس می خواهد که با دخترش ماتیلد مهربانانه تر رفتار کند.
مارکوس با بازی تاثیرگذار مادس میکلسن، یک تفنگدار دریایی است. حرفه اش از او یک آدم جدی و خشن ساخته است. او تنهاست و سکوت بخش جدایی ناپذیر زندگی اوست. از دست دادن همسرش برای او بی نهایت دردناک است. اما او نیاموخته و بلد نیست چگونه می تواند این زخم را التیام بخشد.
بوداشکا نیز تنهاست. او یک کارگر جنسی است. به همین سادگی، همین اندازه دردناک. او آخرین فرزند یک خانواده پر بچه در اوکراین بوده و چون فقیر بوده اند او را می فروشند و سرنوشت این پسر، بردگی جنسی می شود. او را در بدترین شکل ممکن و در حقیرانه ترین شکل انسانی پیدا می کنند. او توانی برای تغییر موقعیت خود ندارد. و حالا اجتماعی کوچک از آسیب دیدگان در خانه ای دور و بیرون از شهر که اصطبلی بزرگ در آن ساخته شده، دور هم جمع می شوند تا عدالت را برقرار کنند.
فیلمی با لحظات تاثیرگذار، انباشته از کشمکش و مقادیر زیادی بنگ بنگ که منجر به کشته شدن آدم بدها می شود. و چه کسی می داند، شاید همه ما در هر جایگاهی که هستیم، قربانی تقدیر و تصادفی باشیم که خود در به وجود آمدن آن نقشی نداشته ایم. فیلم دو سکانس غمبار دارد. جایی که لنارت بیان می کند که می تواند خود را در اختیار بگذارد. سکانسی تکان دهنده از یک قربانی جنسی که حتی اکنون و در میانسالی، تاثیرات تلخ آن آسیب ها با اوست. در سکانس دیگر که شب و هنگام خواب است؛ بوداشکا که نمی داند لنارت نیز چون او قربانی خشونت جنسی بوده است، به او پیشنهاد می دهد. لنارت لبخند می زند و به او شب به خیر می گوید و لحظاتی بعد بوداشکا از او تشکر می کند که پیشنهاد او را نپذیرفته. گویا جمع تنهایان در فیلم سواران عدالت رفته رفته به مسیری از درمان و آرامش نزدیک می شوند. فیلمی نوشته و ساخته آندرس توماس جنسن است؛ کارگردانی که به خاطر فیلم شب انتخابات یک اسکار در کارنامه خود دارد؛ محصول سال ۲۰۲۰ سینمای دانمارک. فیلمی خوب، مهم و تاثیرگذار.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود