سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- تحت تاثیر برنامه های استعدادیابی شبکه های خارجی که در ایران هم محبوب است، برنامه عصر جدید تهیه شده که یکی از نقاط قوت این است که این تاثیرپذیری صرفا کپی کاری نبود و کاملا ایرانیزه شده بود و سعی کرده بودند که واقعا از جاهای مختلف ایران ،استعدادها شناخته شوند و با فرهنگ و رسوم ایرانی انطباق لازم را داشته باشد.
۲-انتخاب داوران یکی از سخت ترین گام های اتاق فکر برنامه بود و سعی شده بود کسانی انتخاب شوند که برای مخاطب عام یا همان مخاطب تلویزیون کاملا آشنا باشند. دو بازیگر و یک آهنگساز که جزو چهره های محبوب بودند،انتخاب مناسبی بود اما در این میان انتخاب بشیر حسینی،نقطه ضعف انتخاب داوران بود چون نه مخاطب شناخت کافی نسبت به او و سابقه اش داشت و نه در حد و اندازه سه داور دیگر فن بیان مناسبی داشت و کاملا مشخص بود به برنامه تحمیل شده بود.
۳- اجرای احسان علیخانی و نوع کارگردانی برنامه ،هیجان کافی را به بیننده منتقل می کردند و تدوین خوش ریتم برنامه،تماشای آن را اشتیاق برانگیز می کرد. به خصوص علیخانی که نشان داد فراتر از انتقال تلخی و رنج و گریه در برنامه ای مثل ماه عسل! می تواند در یک برنامه رقابتی و هیجان انگیز و کم و بیش شاداب هم آداب لازم یک اجرای استاندارد را رعایت کند.
۴- یکی از کاستی های برنامه به نبود هیچ روزنامه نگار،خبرنگار و منتقد و فعال رسانه ای چه در برنامه و چه در قسمت نظر خواهی مربوط می شود. مثلا برنامه عصر پنجشنبه یعنی روز آخر برنامه که با برخی از نمایندگان مجلس و دولتی ها مصاحبه شده بود که به شکل عجیبی هیچ خبرنگار و روزنامه نگار مستقلی در این میان نبود که نشان می دهد،اولا نگاه اتاق فکر برنامه، نسبت به این حوزه چقدر کاستی دارد و ثانیا این قشر یعنی ڑورنالیست ها، چقدر نسبت به چنین برنامه هایی و کلا تلویزیون رویکرد منفی دارند.
۵- اما یکی از عجیب ترین اتفاقات در عصر جدید، تعداد رای ها و شرکت کنندگان بود که گاهی تا یک سوم جمعیت ایران و بیشتر معرفی می شد که بدون شکل غلو کرده اند،چرا که آنچه در جامعه می بینیم تلویزیون در چند سال اخیر مخاطبانش را از دست داده و از طرفی دیگر هیچ شفافیتی هم در زمینه این نظرسنجی ها نبود.
۶- تهیه و ساخت چنین برنامه هایی با هدف استعدادیابی و آماده کردن بستر لازم برای به سرانجام رساندن استعدادهای بی نام و نشان ، بسیار لازم است،به شرطی که کمی تلویزیون از قاعده مندی خود خارج شود. به عنوان مثال یکی از پنج فینالیست نهایی که محمد زارع -جوان بیست ساله شیرازی- بود، کاملا از لحاظ تیپ و ظاهر با دیگر شرکت کنندگان فرق داشت و محبوب هم بود چرا که در خیلی از مواقع سعی می کرد از کلیشه ها دوری کند،برعکس خیلی ها که همچنان پاستوریزه و با نقاب حضور دارد و اتاق فکر برنامه می تواند به زارع ها بیشتر بها دهد.
۷- نکته آخر اینکه در شرایطی که از برنامه هایی مثل نود،خندوانه،حالا خورشید و دورهمی در تلویزیون خبری نبود و این شاید به دیده شدن بیشتر برنامه عصر جدید منجر شد که باید برنامه های متنوعی ساخته شود تا با رقابت بیشتر،انگیزه برنامه سازان نیز بیشتر شود و حق انتخاب بیشتر و بهتری به مخاطب داده شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- یک توصیه حرفهای/ درباره حاشیههای برنامه «عصر جدید»
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- با برنامه «هشتگ عصرجدید»، احسان علیخانی به آنتن بازمیگردد
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
- احسان علیخانی در انتظار مجوز وزارت بهداشت/ ضبط «عصر جدید» با رعایت شیوهنامه بهداشتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟