هوشنگ گلمکانی
دلایل موفقیت سینمای ایران همان دلایلی است که از سالهای قبل وجود داشته: حرف تازه، فرم تازه، حال و هوای تازه و نکتههایی که شاید در فیلمهای کشورهای دیگر نمیبینند یا کمتر میبینند؛ مخصوصا در جشنوارهها که تماشاگران و برنامه ریزان به دنبال حرفها، چهرهها و داستانهای تازه هستند که این موارد را از سالها پیش در فیلمهای ایرانی پیدا کردهاند. البته اگزوتیسم هم یکی از مایههای مورد علاقه غربیهاست. اما در دورهای از نظر آنها این طور به نظر میرسید که سینمای ایران به تکرار رسیده است. ولی تنوعی که در سالهای اخیر در سینمای ایران به وجود آمده، بازتاب خوبی در جشنوارههای جهانی هم پیدا کرده و آنها متوجه شدهاند که فیلمسازان ایرانی تنها یک نوع فیلم خوب – درباره روستاها یا آدمهای عجیبوغریب و کلاً فضاهای غیرشهری – نمیسازند؛ فیلمسازان ایرانی فیلمهای خوب با موضوعهای دیگری و در فضاهایی دیگر هم میسازند که شاخصترینش در سالهای اخیر فیلمهای اصغر فرهادی بودهاند. برخلاف دو دهه پیش، در سالهای اخیر فیلمهایی با فضاهای شهری و شخصیتهای روشنفکر مورد توجه قرار گرفتهاند.
تاثیر اولیه و اصلی موفقیتهای جهانی البته برای خود فیلمساز است اما اگر این موفقیتها در سینمای یک کشور در سطح بینالمللی تکرار شود معنیاش از نگاه ناظران جهانی این است که اتفاقهای خوبی در سینمای این کشور تکرار میشود و این کیفیت در سینمای آن کشور یک جریان مداوم است و نه حادثههای موردی.
تعدادی اندکی از فیلمهایی که در طی این سالها در جشنوارهها موفق بودهاند برای اکران عمومی توسط پخشکنندههای خارجی خریده شدهاند تعداد بیشتری از تلویزیونها پخش شدهاند، اما باید بپذیریم که حضور در بخش تجارتی سینمای دنیا و پاسخ دادن به نیازها و خواسته های عامه تماشاگر کار سینمای ایران نیست. بهترین فیلمهای ایرانی، فقط میتواند تماشاگران خاص و مشکلپسند دنیا را راضی کند و سینمای ایران باید تلاش کند همین دسته از تماشاگران دنیا را جلب کند و توفیق در این زمینه یک موفقیت بزرگ است. فیلمهای ما نمیتوانند با فیلمهایی مثل ارباب حلقهها یا هری پاتر یا سایر بلاکباسترهای سینمای آمریکا و حتی با فیلمهای تجاری درجه دو دنیا هم رقابت کنند. در میان فیلمهای ایرانی، تا پیش از پدیده اصفر فرهادی فقط یکی از فیلمهای عباس کیارستمی و یکی از فیلمهای مجید مجیدی به فروش یک میلیون دلار رسیدند. برای فیلم ایرانی در حال حاضر فروش پانصد هزار دلار هم موفقیت فوقالعادهای است. ما نمیتوانیم به تماشاگر میلیونی فکر کنیم. تماشاگران سینمای ما جمعیتهای دهبیستسی هزار نفری یا نهایتا صدهزار نفری در در کشورهای مختلف هستند.
اکران فیلمهای ایرانی در دیپلماسی کشور هم قطعا موثر است، اگر چه از طریق فیلمهای یک کشور نمیتوان آن کشور، جامعه و مردم آنجا را شناخت اما به هر حال یک توافق عمومی در دنیا، هم بین منتقدان و هم بین تماشاگران عادی وجود دارد که فیلمها را نشانههایی از زندگی در آن کشور در نظر میگیرند، که به نظر من این توافق غلطی است. اما به هر حال اگر که فیلمهای ما موفق باشند باعث میشوند ذهنیتی در نزد تماشاگر نخبهگرای دنیا به وجود بیاید که ایران کشوریست که در سینمایش فیلمهای خوب ساخته میشوند. به عقیده من موضوع فیلمها هم خیلی مهم نیست. این حساسیتی که در بین اهل سیاست وجود دارد و فیلمهای انتقادی را «سیاهنمایی» میپندارند نگاه غلطی است و مردم دنیا از طریق فیلمهای ایرانی این طور در مورد ایران قضاوت نمیکنند و بالا بودن کیفیت فیلمها – با هر موضوعی – بیش از نمایش مثلاً بزرگراه و جلوههای پیشرفت، بر این دسته از تماشاگران تأثیر مثبت دارد. هیچ کس در دنیا داستان یک فیلم را به کل ایران نسبت نمیدهد و قرار نیست سینمای ایران تمام کمکاریها و کاستیهای مسئولان در بخشهای دیگر را جبران بکند. از اهل سیاست خارجی بپرسید که طی سه دهه گذشته موفقیت جهانی فیلمهای ایرانی چه تأثیری در تغییر نگاه جهانیان به ایران داشته است.
منبع: سایت ICN
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
- رضا کیانیان و علی مصفا با «آهو» به جشنواره فیلم فجر میروند
- پایان فیلمبرداری فیلم «آهو»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود