آقای انتظامی!
بدانید و اگاه باشید در دوسال گذشته سیاستهای سرمایهسالار مدیر گذشته، از سینما ویرانهای ساخته که سخیف ترین فیلمها تولید شده یا درحال تولید است. سینمای ایران که به عنوان بخشی از سرمایه فرهنگی این سرزمین مایه مباهات بود حالا کمکم دارد مایه سرافکندگی میشود. آنها که روزگاری فیلمهای خوب میساختند، حالا به دام تولید مبتذلترین و دم دستیترین آثار افتادهاند. نگاهی به اسم فیلمهای روی اکران و درحال تولید بیندازید تا براحتی بدانید کدام ویرانه را تحویل گرفتهاید.
خواهش میکنم دوسه روز وقت بگذارید و تمام فیلمهای روی پرده را ببینید تا تصویری از کیفیت سینمایی که مسئولیتش را به دست گرفتهاید پیش چشمتان بیاید. پیشنهاد میکنم فیلمها را در سینما ببینید تا بدانید سینمایی که اینهمه اِهِن و تلپ دارد و پولهای آنچنانی و چندمیلیاردی درش جابجا میشود نسبتش به لحاظ کمّی و کیفی با مخاطب چیست. و چگونه است که سینمای امروز ایران با این کیفیت نازل در این شرایط بحرانی اقتصاد کشور به یکی از پولسازترین صنایع برای چندنفر تبدیل شده است.
به شما قول میدهم اگر اوضاع عوض نشود، سال آینده با ذرهبین هم نه، با تلسکوپ باید دنبال فیلم خوب بگردید.
پول و گیشه و فروش، شده میزان و معیار همه چیز و فیلمهای غیرخالتوری، حتی اگر تولید شوند هم مجالی برای اکران نمییابند و حتی اگر فرصت اکران بیابند آنقدر بد و آنقدر کوتاه اکران میشوند که تحقیرآمیز است و کسی از آمدن و رفتنشان خبردار نمیشود.
آقای دکتر انتظامی!
در این ویرانه که تحویل گرفتهاید، فساد بیداد میکند. شما که خود را طرفدار شفافیت میدانید همین امروز هم شروع کنید، دیر است. کاش همه مکلف باشند منابع تامین سرمایه فیلمشان را شفاف اعلام کنند. کاش جشنوارهها را مکلف کنید بلافاصله بودجه دقیق و ریز هزینههایشان را اعلام کنند. از جشنواره جهانی و ملی گرفته تا عمار و مقاومت. از همان جشنواره داخلی ۲۱ میلیاردی دوسال پیش هم شروع کنید. اینطوری بساط اتهامزنیها و شائبهها کمکم جمع میشود. مدیریت سینما آنقدر ضعیف بوده که هرکس با قاعده و قانون خودش کار دلبخواهش را کرده بدون آنکه خود را ملزم به پاسخگویی بداند؛ چه مدیر دولتی و چه غیر دولتیها. اینطوری تکلیف پدیدهای که به پولهای کثیف مشهور شده هم روشنتر میشود.
خوب میدانید که مرادم، افزایش نظارت دولت بر سینما و چیزهایی شبیه این نیست. خودتان هم میدانید در ممالک دیگر شفافیت و پاسخگویی چقدر رایج است. آدمها باید بهویژه در مسائل مالی مسئولیت داشته باشند و پاسخگو باشند تا فساد رخ ندهد.
آقای انتظامی
شما سالها در عرصه رسانه تا بالاترین سطوح، مدیریت کردهاید. رسانههای بیمار، غالبا در فضای مجازی تکثیر شدهاند. بسیاری از فضاسازیها و لجن پراکنیها و مفاسد توسط آنان انجام میشود که متاسفانه مستقیم یا غیرمستقیم به برخی “جاها” و “آدمهای” مشخص وابستهاند و یا مستقیم و غیر مستقیم با آنان رابطه مالی ناسالم دارند. این نکته هم بسیار مهم است.
آقای دکتر!
حذف پروانه ساخت با رعایت جوانب و مراقبت از آسیبها اتفاق مبارکی میتواند باشد. به شرطی که خالتور سازها جشن نگیرند و سینمای فرهنگی بیشتر از آن منتفع شود؛ سینمایی که در شُرف نابودی است. سینما را مثل هر شغل دیگری ببینید که یک جواز کسب به افراد میدهند و در واقع صلاحیتش را برای آن کار تایید میکنند. میرود کارش را میکند. تا زمانی که از معیارهای نظارتی اعلام شده منحرف نشود، کسی کاری به کارش ندارد. مثل پروانه مدیرمسئولی نشریه. دیگر برای هرشماره نشریه که نباید دنبال مجوز بود. سینما را ولی اینطور ندیدهاند. جالب آنکه با اینهمه نظارت و سختگیری، وضعیت سینما شده است این!
اینها مستلزم آن است که معیارهای نظارتی و ممیزی بطور شفاف و روشن اعلام شود و پای نظارت سلیقهای کاملا قطع شود.
جناب دکتر انتظامی!
جشنواره فجر، همواره بزنگاه مهمی در سینمای ایران است. آبروی سینماست. در سالهای اخیر آنقدر کم اعتبار و کوچکش کردهاند که نگویید و نپرسید. از انتخابها و حذفها تا جایزهها و تا کیفیت و کمیت برگزاری. به فکر آن هم باشید.
اگر بنایتان ماندن است، لطفا شروع کنید. اگر جدی هستید موتورهای “مدیریت استراتژیک” تان را روشن کنید. سینما به این نوع مدیریت، سخت نیازمند است.
خلاصه کلام اینکه، گمشده سینما چند عبارت ساده است:
یک- مدیریت شجاع و توانمند و قاطع و تحولخواه
دو- شفافیت و شفافیت و شفافیت برای ریشه کنی فساد
سه- راهاندازی سیستم ارزیابی دقیق برای تشخیص دوغها و دوشابها
چهار: شیوهنامه. شیوهنامه دقیق با ضمانت اجرایی برای همه چیز و همهجا
این نوشته میتواند حالاحالاها ادامه داشته باشد.
روزنامه اعتماد ۲۰ آذر ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟