سینماسینما، حمید عبدالحسینی
فیلم محمد کارت یکی از با اهمیت ترین فیلم های اول سینمای ایران در دهه اخیر محسوب می شود و این اهمیت را نه فقط از حیث جنبه های فنی و هنری که چه بسا از منظر تماتیک و انتخاب سوژه و در شکلی فراتر نوع پرداخت به آن داراست.
شنای پروانه با نگاهی واقع گرایانه به یک طبقه کمتر دیده شده در بستر اجتماع شهری و ارائه تصویری مستند از جعرافیای زیست شهری این قشر و تلفیق موثر با مولفه های درام و پردازش یک قصه با ریتم و اوج و فرودهای مناسب و در آخر خلق یک قهرمان که در صدد انتقام برمی آید؛ فیلمی حائز اهمیت است.
پرواضح است که فیلمساز شناخت خوبی از آدمهای فیلمش دارد و دغدغه مندانه به سراغ ساخت چنین موضوعی رفته است؛ نکته ای که در میان فیلم های مستند کارت سابقه داشته و امتداد همان نگاه به تولید چنین اثری نیز منجر شده است.
شنای پروانه دستاوردهای باارزشی نیز در زمینه هنری و زیبایی شناسانه به همراه دارد که از آن جمله می توان به بدعت های مثال زدنی در انتخاب بازیگران، فیلمبرداری، تدوین و چهره پردازی اشاره کرد که کلیتی منسجم از ساختار بصری و سینمایی را شامل شده است.
فیلم محمد کارت علیرغم اقبال در جشنواره ۳۸ فیلم فجر با بدشانسی هایی در اکران مواجه شد؛ فیلمی که به زعم کارشناسان می توانست به رکوردهای جالب توجهی در اکران دست یابد اما کرونا مانع از آن شد. فیلمی که علیرغم برخی کاستی های مقطعی به ویژه در پاره ای فصل های فیلمنامه، یکی از آثار جسور موج نوی فیلمسازان تازه نفس سینمای ایران محسوب می شود.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
- صدور پروانه ساخت برای چهار اثر سینمایی و سه اثر غیرسینمایی
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- پیشکسوت کشتی: سریال یاغی خانواده کشتی را آزرده خاطر کرد
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- قد میکشم، پس هستم/ نگاهی به سریال «یاغی»
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند