سینماسینما، علی پاکزاد
رنج تنهایی یعنی اینکه در میان حاشیه نشینان تو در حاشیه باشی و باز هم از تعرض در امان نمانی. زن باشی و داستان زنانه ات را کارگردان زنی به تصویر بکشد و با آنکه تازه نفس است و گاهی سدشکن، اما دوست نداشته باشد که زن قهرمانی در قصه اش وجود داشته باشد. این یعنی ابلق. یعنی هم پیشتاز بودن و هم ایستا بودن. یعنی نیش گاز و ترمز کشیدن پی در پی. یعنی سیاه و سفید. یعنی همین جامعه دچار رکود و رخوت که در هم می لولد و متجاوزش «تو راهی» هم دارد…
ما در اینجا با چه مواجهیم؛ یک جامعه محدود و بربریتی مردانه. نرگس آبیار اینبار تصویری از فرودستان را با خط روایی کامل به ما نشان می دهد. آدمها و حاشیه هایشان که اگر نبود آن کات های سریع، همچنان ما در حواشی فیلم می ماندیم و به متن نمی رسیدیم.
فیلم به سلک فیلمهای اجتماعی این سالها به فساد برخاسته از فقر می پردازد و به مردانی درگیر در چرخه کار و زنانی که با آنکه در خانه هایشان محبوسند باز هم مورد آسیب قرار می گیرند. مردان حریص و لاابالی و دروغگو و پخمه که نه زندگی را بهتر می کنند و نه قانع اند. مردانی برای تداوم همین سقوط دائمی که اسمش را گذاشته ایم زندگی.
فیلم پر از نماد اجتماعی و تکه پرانی سیاسی است؛ نمایشی از مار و کفتر و موش. و این موشها خود همین مردم هستند. آنچنان که در «موشها و آدمها»ی جان اشتاین بک، موشها کارگرانند. افرادی محکوم به زوال در دوره رکود بزرگ.
و یک شهر بازی در فیلم می بینی عین دوک نخریسی تقدیر که آدمها را در بازی خود به ناگاه گره می زند. این را بازی دوربین به تو می آموزد. بازی های هوشمندانه فیلمبردار و تدوین های به موقع و موازی تدوینگر ستودنی است.
با اینهمه فیلم اگر چه بیننده را با خود درگیر می کند و اگر چه داستانهای خوبی دارد اما فلسفه و تصور آبیار از زندگی و جنسیت است که ذهن آدمی را بیشتر درگیر می کند.
بازی الناز شاکر دوست و گلاره عباسی جا افتاده و عالی است. هوتن شکیبا بهتر از بهرام رادان است و چیدمانهای لوکیشن محدود و محلی فیلم تو را خسته نمی کند.
آخر می دانید، هیچکدام از آن زندگی ها عمق ندارند. همه در سطح اند. تفاله هایی در سطح. موشهایی در منطقه ای در فرخزاد. در میان آدمهای شمال شهر. در میان برجها و شهر بازی.
حتی آنها نمی توانند ادای جنبش می تو را در بیاورند. حتی آنها وقتی واقعیت را می گویند، مصلحت را باید جایگزین آن کنند. حتی…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار استاد افتخاری یک دانشگاه چینی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور