سینماسینما، علی پاکزاد
رنج تنهایی یعنی اینکه در میان حاشیه نشینان تو در حاشیه باشی و باز هم از تعرض در امان نمانی. زن باشی و داستان زنانه ات را کارگردان زنی به تصویر بکشد و با آنکه تازه نفس است و گاهی سدشکن، اما دوست نداشته باشد که زن قهرمانی در قصه اش وجود داشته باشد. این یعنی ابلق. یعنی هم پیشتاز بودن و هم ایستا بودن. یعنی نیش گاز و ترمز کشیدن پی در پی. یعنی سیاه و سفید. یعنی همین جامعه دچار رکود و رخوت که در هم می لولد و متجاوزش «تو راهی» هم دارد…
ما در اینجا با چه مواجهیم؛ یک جامعه محدود و بربریتی مردانه. نرگس آبیار اینبار تصویری از فرودستان را با خط روایی کامل به ما نشان می دهد. آدمها و حاشیه هایشان که اگر نبود آن کات های سریع، همچنان ما در حواشی فیلم می ماندیم و به متن نمی رسیدیم.
فیلم به سلک فیلمهای اجتماعی این سالها به فساد برخاسته از فقر می پردازد و به مردانی درگیر در چرخه کار و زنانی که با آنکه در خانه هایشان محبوسند باز هم مورد آسیب قرار می گیرند. مردان حریص و لاابالی و دروغگو و پخمه که نه زندگی را بهتر می کنند و نه قانع اند. مردانی برای تداوم همین سقوط دائمی که اسمش را گذاشته ایم زندگی.
فیلم پر از نماد اجتماعی و تکه پرانی سیاسی است؛ نمایشی از مار و کفتر و موش. و این موشها خود همین مردم هستند. آنچنان که در «موشها و آدمها»ی جان اشتاین بک، موشها کارگرانند. افرادی محکوم به زوال در دوره رکود بزرگ.
و یک شهر بازی در فیلم می بینی عین دوک نخریسی تقدیر که آدمها را در بازی خود به ناگاه گره می زند. این را بازی دوربین به تو می آموزد. بازی های هوشمندانه فیلمبردار و تدوین های به موقع و موازی تدوینگر ستودنی است.
با اینهمه فیلم اگر چه بیننده را با خود درگیر می کند و اگر چه داستانهای خوبی دارد اما فلسفه و تصور آبیار از زندگی و جنسیت است که ذهن آدمی را بیشتر درگیر می کند.
بازی الناز شاکر دوست و گلاره عباسی جا افتاده و عالی است. هوتن شکیبا بهتر از بهرام رادان است و چیدمانهای لوکیشن محدود و محلی فیلم تو را خسته نمی کند.
آخر می دانید، هیچکدام از آن زندگی ها عمق ندارند. همه در سطح اند. تفاله هایی در سطح. موشهایی در منطقه ای در فرخزاد. در میان آدمهای شمال شهر. در میان برجها و شهر بازی.
حتی آنها نمی توانند ادای جنبش می تو را در بیاورند. حتی آنها وقتی واقعیت را می گویند، مصلحت را باید جایگزین آن کنند. حتی…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار استاد افتخاری یک دانشگاه چینی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز