سینماسینما، فریبا اشوئی
نگهبان شب یک درام اجتماعی ساده و یک خطی با پرداختی یک لایه و بی واسطه است. جوانی که از شهرستان برای کار به پایتخت آمده و گرفتار می شود. خط اصلی داستان آن قدر ساده و بدیهی است که از همان پایان پرده اول، می توان پایان کار فیلم را به راحتی حدس زد. اما خوب این سادگی، دلیلی برای بد بودن فیلم نیست. اغلب فیلم های رضا میر کریمی همین طور قصه های ساده و یک خطی دارند. زنی خانه دار و خسته از روزمرگی های زندگی(به همین سادگی)، عروسی و عزا (یک حبه قند)، ارزش لحظات زندگی(خیلی دور خیلی نزدیک) و…
آنچه که آثار میرکریمی را متفاوت ساخته، نوع نگاه شخصیت محور او به موضوعات ساده آثارش است. این شخصیت های داستان های ساده میرکریمی هستند که روایت هایش را جذاب و متفاوت می سازند. شخصیت ها هستند که موقعیت های پیچیده را ساده و از آن خود می کنند. نگهبان شب راوی قصه رسول، آدم ها و اتفاقاتی است که برای او رقم می خورند و رسول با نگاه شیشه ای و بدون زنگارش از آن اتفاقات غبار زدایی کرده و برای خود موقعیتی دلخواه و مطلوب می سازد. میرکریمی با این فیلم مخاطبش را به خوب دیدن، خوب بودن و خوب ماندن در جامعه ای که گرفتار ریا و تزویر است، دعوت می کند.
راز بقای شخصیت رسول در این روایت، صداقت و درستی اوست و پی رنگ داستان میرکریمی رویارویی همین راستی با دروغ، در جامعه دو قطبی است. اما موفقیت فیلم از رویکرد سایه روشن فیلمساز به موضوعات نشات می گیرد. هیچ چیز در این روایت به طور کامل مطلق نیست. نه پروتاگونیستش مطلق است و نه آنتاگونیستش. نه اتفاقاتش بطور مطلق منفی یا مثبت هستند نه رویکرد شخصیت ها به اتفاقات. همه چیز بر پایه الگوی یین و یانگ و یا همان یکپارچگی متضادها پیش می رود.
اتفاق پایان فیلم، بهترین انتخاب برای به پایان رساندن روایت در اوج است.
تعداد سکانس های جایگیری رسول در موقعیت جدید کاریاش زیاد شده اند و همین مانع از جان گرفتن فیلم در پرده اول شده و فیلم از پایان این پرده است که بر روی غلتک می افتد. تدوین مجدد فیلم می تواند پویایی لازم به این پرده را باز گرداند و ضرباهنگ درام را بالا ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور