سینماسینما، سام بهشتی:
اگر احساسات کنار باشد، با یک نگاه منطقی به کلیت ابوقریب، می توان گفت صرفا یک فیلم خوش ریتم است و اتفاق ویژه ای نیست، بهرام توکلی جنس فیلمسازی اش در این فیلم متفاوت است، چون تغییر ژانر برایش حائز اهمیت بوده و در فیلم تازه اش هم تلاش می کند، با خلق میزانسن های متفاوت این تغییر لحن اش را نشان دهد، اما این جنس از فٌرم برای یک کارگردان تجربه گرا، نمی تواند تاثیر گذاری چندانی داشته باشد، این شاعرانگی و طراوت که در لحن وجود دارد و منقلب شدن مخاطب، صرفا به خاطر التهاب مضمون و قصه تلخی ای که روایت می شود خواهد بود نه چیز دیگری،حمید خضوعی ابیانه فیلمبرداری اش درخشان است، اما این دوربین روی دست بیش از حد و زجرآور، در خدمت لحن و محتوای اثر نیست و آزار می دهد، بزرگترین نقطه قوت فیلم فیلمبرداری و حضور فیلمبرداربا تجربه اش است، اما بدترین نقطه ضعف هم دوربین روی دست بیش از حد و میزانسن های کارگردان است، ابو قریب پر از جزئیات و خرده قصه های ملتهب از دل جنگ است، قصه اش راحت تعریف می شود، ادعایی در بیان روایتش ندارد، امیر جدیدی و حمید آذرنگ حضور نظام مندی در مقام بازیگر دارند و بازی های خوب و درستی از خود ارائه می دهند، اما با همه این وجوه مثبت، بزرگترین لطمه اش را از ادبیاتِ کارگردان و فٌرم روایی برای بیان قصه اش می خورد، اگر این دوربین روی دست ها بی اندازه، در زمان التهاب قصه استفاده می شد، با یک اثر دیگر مواجه بودیم که از نسخه فعلی با ارزش تر بود. نه بهرام توکلی، کریستوفر نولان، نه ابو قریب همانند دانکرک است، فیلم تازه توکلی، ی فیلم ساده و پر از شاعرانگی در لحظه است و نمی توان گفت شاهکار بی بدیل در سینمای جنگ است، با توجه به بضاعت موجود سینمای ایران و با درایت یک تهیه کننده با سلیقه جلوی دوربین رفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه نهم: بهرام توکلی
- سعید ملکان «روز صفر» را میسازد/ صدور سه مجوز ساخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند