سینماسینما، محسن جعفری راد
در نگاه اول به نظر می رسد که این دو فیلم به دلیل استفاده از بازیگران کمتر شناخته شده و این که کارگردان ها کارنامه پرباری ندارند، فیلم های کم اهمیتی هستند، اما یکی از رسالت های مهم نقد، روشنگری درباره همین فیلمهاست که با پیش فرضها و قضاوت های شتابزده با آنها برخورد می شود.
مصلحت/ حسین دارابی
در فیلم مصلحت طبق عنوانش یکی از روحانیون بزرگ زمان انقلاب، میان عشق به فرزندش و قانون باید یکی را انتخاب کند اما برای حفظ مصلحت سیاسی و کنترل اوضاع ملتهب زمانه ای که فیلم در آن می گذرد، فرزندش که در درگیری های خیابانی یکی را کشته است را به طور مخفیانه از شهر خارج می کند و ماجراهای ملتهبی در ادامه پیش می آید.
این خط کلی داستان است که به خوبی در فیلم، گره افکنی و نقاط اوج و فرود رعایت شده است. اما برگ برنده فیلم اجرای ماهرانه و هوشمندانه آن است. میزانسن های خلاقانه، دکوپاژهای متنوع و از همه مهمتر سیر روایی فیلمی با حال و هوای معمایی و سیاسی را به خوبی رعایت و اجرا کرده است. فیلمی که همه استاندردهای ژانر با درایت در آن اجرا شده و به خصوص بازیگران، به خوبی به شخصیت ها جان بخشیده اند از جمله فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینینیا، مجید نوروزی، ندا کوهی و به خصوص بازی عالی نازنین فراهانی و امتیاز دیگر اینکه طراحی صحنه سالهای بعد از انقلاب را به خوبی ترسیم کرده است.
البته فیلم ضعفهایی هم دارد از جمله استفاده زائد و زیاد از موسیقی و افت ریتم فیلم در اواسط آن که در نیمه دوم بهتر می شود و فیلم جانی تازه می گیرد، با یک پایان بندی جسورانه که در مجموع جزو فیلم های خوب جشنواره است.
منصور/ سیاوش سرمدی
سرمدی قبلا هم دستیار کارگردان بوده ،هم مستندسازی کرده و هم تله فیلم ساخته و منصور با نام قبلی اوج ۱۱۰ اولین فیلم بلند سینمایی اوست.
فیلم، طبق عنوانش منصور را قهرمان داستانی عنوان می کند که قرار است او را در قالب شهید ستاری نشان دهد و از زاویه دید شهید ستاری و با نگاهی به چگونگی طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده که در آن بخشهای ناگفته از هشت سال جنگ ایران و عراف روایت شده است.
برگ برنده این فیلم نیز – با وجود استفاده از بازیگران کمتر شناخته شده که لیندا کیانی تنها چهره مشهور فیلم است – ساختار و اجرای تازه آن است و سرمدی به خوبی از امکانات سخت افزاری استفاده کرده است تا از دریچه ای تازه به مضمون نگاه کند و در این راستا، فرم بصری غنی و تدوین خوش ریتم با بازی های رئالیستی به خصوص محسن قصابیان، حمید رضا نعیمی و لیندا کیانی، جزو نقاط قوت فیلم هستند و می توان به آینده فیلمسازی سرمدی امیدوار بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش مستند جشنواره فجر معرفی شدند
- بلاتکلیف، روان، بیجان/ نگاهی به فیلمهای «هِناس»، «برف آخر» و «بیمادر»
- عشق است و آتش و خون/ نگاهی به فیلمهایی که از زنان میگویند؛ «دسته دختران» و «هِناس»
- روز ششم: سفارشی هم میسازی خوبش را بساز! + تلاش برای فرهادی شدنِ یک حاتمیکیا!/ نگاهی به فیلمهای «هِناس» و «شب طلایی»
- یک عقبگرد بزرگ/ نگاهی به فیلم «هناس»
- باید با مخاطب صریح بود!
- سبکباران ساحلها/ نگاهی به فیلم «منصور»
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- فیلمهای روی پرده چقدر فروختند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- «منصور»، یادآوری شیرین مصائب تلخ
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پوستر «منصور» منتشر شد
- «منصور» از ۱۹ آبان به سینماها میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟