سپیده ابرآویز
۱٫ میرکریمی فیلمسازی حرفه ای است ، سینما را می شناسد ، کارگردانی می فهمد و بعید است که گاف تکنیکی بدهد. به همین دلایل ، دختر فیلم خوش ساختی است .
۲٫ قاب بندی های تمیز ، دکوپاژ و میزانسن درست و انتخاب عوامل حرفه ای پشت دوربین ، از نقاط قوت دختر است.
۳٫میر کریمی این بار هم سراغ خانواده می رود.این بار هم عدم درک متقابلی را به تصویر می کشد مثل به همین سادگی ، یه حبه قند و از همه بیشتر مثل خیلی دور خیلی نزدیک.
۴٫ اگر در خیلی دور خیلی نزدیک تماشاگر رابطه خیلی دور خیلی نزدیک یک پدر و پسر هستیم ، میر کریمی می کوشد این بار رابطه یک پدر و دختر را به چالش بکشد .
۵٫ رابطه فرهاد اصلانی (پدر ) و ماهور الوند (دختر ) از حد اتفاقات معمولی فراتر نمی رود ، عمیق نمی شود و چرایی های بسیاری از رفتارها و کنش ها بی پاسخ می ماند.
۵٫ اینکه ستاره (ماهور الوند) ادعا می کند می خواهد یک بار خودش تصمیم بگیرد ، همین قدر شفاهی و بدون ادامه می ماند .ستاره در هیچ کدام از رفتارهایش بعد از آمدن به تهران بر این تصمیم پایبند نیست و باز می شود همان دختر سنتی منفعل با ویژگی های یک تیپ و نه شخصیت .
۶٫ماهور الوند ، دختر سیروس الوند در نقش ستاره به عنوان تجربه اول فقط پذیرفتنی است و ابدا پدیده نمی شود.که انتظار پدیده شدن هم البته قدری ارمانی است .
۶٫ فرهاد اصلانی هم همان تیپ پدری است که فیلمنامه از او خواسته است.یک پدر تیپیک جنوبی متعصب .فقط همین
۷٫ اینکه شغل و جغرافیای قصه چه کمکی به ارتقای اثر می کند ، شاید همین پیش فرض غیرتی بودن پدر جنوبی را پررنگ می کند و البته می تواند به خاطر اسپانسرینگ سازمان منطقه اروند هم باشد.
۸٫ مریلا زارعی در نقش عمه به مراتب پویاتر و پذیرفتنی است .بماند که چرایی های رابطه و رفتارها و از همه بیشتر مناسبات سنی خود و همسرش نسبت به داشتن یک دختربچه ۶_۵ ساله در نمی آید ، اما در مقایسه کمی به شخصیت نزدیک تر است.
۹٫ دختر قصه چه کسی را دنبال می کند؟ قرار است قصه دختر باشد ، اما دختر را رها می کند ، روی پدر و سکوت ها و واکنش هایش متمرکز می شود .به خانه خواهر می رود و زمان زیادی از فیلم را به فراز و فرودهای زندگی عمه یا همان خواهر می گذراند و دست آخر باز سری به دختر می زند دختر آیا اصلا قصه کسی را دنبال می کند؟ آیا می شود یک خطی آن را با فوکوس بر یک شخصیت اصلی تعریف کرد؟
۱۰٫میر کریمی دخترهای امروزی فیلم را با فاصله نگاه می کند.آن ها را خوب نمی شناسد .از پیچیدگی ها و دغدغه هاشان چنان که باید خبر ندارد.البته این ها همه می تواند از ذهن اخلاق گرا و قدری ماخوذ به حیای خود میر کریمی بیاید.
۱۱٫دختر با پایان بندی مستقیم گویش تمام می شود.ستاره به همان نتیجه و پیام اخلاقی می رسد که خواسته فیلمساز است . سکانس پایانی به صراحت اخلاق گرایی را به اوج می رساند .بی هیچ تلاش دراماتیکی از این می گوید که خانواده و پدر و مادر بهترین دوست جوانان اند و دختر همان طور تمام می شود. که احتمالا میرکریمی در زندگی واقعی ش می پسندد.
۱۲٫ قطعا دختر در تدوین دوباره ، با حذف لحظات خنثی و اضافه ریتم و تمپوی جذاب تری برای تماشاگر زمان اکرانش دارد.
برچسبها: دختر ،رضا میرکریمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- اختصاصی سینماسینما/ فیلم سینمایی «دختر» به جشنواره رباط راه یافت
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از شب افتتاحیه جشنواره مسکو و معرفی میرکریمی به عنوان رئیس هیات داوران
- سینمای ایران در انتظار جوایز آسیاپاسفیک / مسافران استرالیا چه کسانی هستند؟
- ۲ فیلم ایرانی نامزد جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شدند
- روس ها فیلم میرکربمی را پسندیدند
- گفتوگوی بیپرده با رضا میرکریمی درباره جشنوارهجهانی، خانه سینما و …
- «دختر» ۱۸ بهمن رونمایی میشود + تصویری از پشت صحنه و تصاویر فیلم
- آخرین مراحل فنی فیلم «دختر» انجام میشود/ آماده شدن نسخه نهایی + تصاویر
- بازدید تابش از پشت صحنه «دختر» / روزهای پایانی فیلم میرکریمی + تصاویر
- اختصاصی سینما سینما|۴۰درصد از فیلمبرداری دختر به پایان رسید/ فیلم میرکریمی به جشنواره می رسد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور