سینماسینما، مرتضی رنجبران
برگزاری ۴۰ نشست در فرصت اندک برگزاری جشنواره فیلم فجر سوالات بسیاری را به ذهن متبادر می سازد که مهمترین آن چرایی برپایی این حجم از نشست ها در این مدت زمان است.
برگزاری ۴۰ نشست خبری در ۱۰ روز آن هم در دوره ای که تمرکز بیشتر رسانه ها به رونمایی از ویترین سینمای ایران است سوالات بسیاری را به ذهن می آورد که پاسخ به این پرسش ها می تواند به آسیب شناسی اینگونه برنامه های فشرده کمک کند.
۱- دلیل برگزاری ۴۰ نشست آن هم در ۱۰ روز برپایی جشنواره فیلم فجر درست زمانی که قرار است فیلم های سینمایی ایران که ویترین سال آتی گیشه و اقتصاد سینما را می سازند، دیده شوند، چیست؟ چه مقدار از توجه رسانه ها به این نشست های خبری معطوف خواهد شد؟
۲- آیا نمی شد این ۴۰ نشست در قالب یک برنامه مدون در طول یک سال با نگاه جریانسازی برگزار شود؟ آیا الزامی بود که این حجم از نشست ها که متریال آن در حجم اخبار چهره ها و حواشی جشنواره گم می شود برگزار شود؟
۳- نحوه دعوت از اساتید چه بود؟ چه شاخصی در دعوت اساتید وجود داشت؟ علمی؟ فرهنگی یا جناحی؟ برخی از این اساتید که پیشتر در کارگاه ها و نشست ها حضور یافته اند چه حرف تازه ای برای گفتن دارند؟
۴- بررسی فیلم هایی از سینمای ایران که پیشتر ده ها بار به بوته نقد کشیده شدهاند و در فضاهای مختلف به آنها پرداخته شده چرا باید در این ۴۰ نشست وجود داشته باشد؟ آیا این بخش کپی برداری از نشست های جشنواره جهانی فیلم فجر و مجموعه اقداماتی نیست که درباره برخی فیلم های ماندگار سینمای ایران همچون گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در جشنواره جهانی انجام شد؟
۵- چرا مباحث تخصصی همچون سینما و عصر دیجیتال که البته بارها به آن پرداخته شده بناست در مدتی فشرده ارائه شود؟ جامعه هدف شما قرار است چقدر قدرت درک داشته باشد؟ آیا بسیاری از این عناوین در جشنواره جهانی فیلم فجر در قالب نشست مورد نقد و بررسی قرار نگرفته بود؟
۶- فضای پرسش و پاسخ برای مخاطبان احتمالی شما در این نشست ها چیست؟
۷- بودجه این بخش چند درصد از کل برپایی جشنواره فیلم فجر است؟ آیا بیش از ۲۰ درصد از بودجه جشنواره فیلم فجر به این رویداد اختصاص یافته؟ سهم اساتید، تبلیغات، برگزاری و… به ازای هر نشست چقدر است؟ آیا برای این رویدادها بیش از یک میلیارد هزینه شده؟
با توجه به عدم برگزاری نشست پرسش و پاسخ و گفت وگوهای یکسویه در قالب ارسال اخبار برای رسانه ها، این نگاه وجود دارد که به این پرسش ها پاسخی داده شود تا حداقل مخاطبان و اهالی سینما بتوانند بهتر و بدون شائبه درباره اهداف ۴۰ نشست که عنوان فرهنگی را یدک می کشد قضاوت کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- مسعود اسکویی درگذشت
آخرین ها
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد