سینماسینما، محمد تقیزاده
شکی نیست که عدم تنوع ژانر و اپیدمی گونه کمدی و فیلم های اجتماعی، یکی از مهمترین آفت های سینمای بدنه ایران در دهه اخیر محسوب می شود؛ اما لزوما خروج از این دایره وسیع از فیلم ها و تولید فیلم در ژانرهای دیگر به خودی خود فضیلت نیست.
بسیاری از طرفداران رمانتیسم عماد و طوبا، تنوع تم و موضوع فیلم و سرک کشیدن به برخی گونه های کمتر کار شده در سینمای ایران همچون فانتزی را عامل توفیق فیلم دانستند؛ حال آنکه صباغ زاده که نشان داده در دو فیلم اخیر خود علاقه زیادی به مسائل عاشقانه و همچنین خلق فضای فانتزی دارد، در فیلم جدید خود نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه دچار افتی محسوس و قابل تامل نیز شده است.
رمانتیسم عماد و طوبا در بهترین حالت، اپیزودهای جداگانه ای هستند که اکثرا از نظر زیبایی بصری چشم نوازند اما اصلا و ابدا در حد و اندازه های یک فیلم داستانگو ظاهر نمی شود و به نظر می رسد این تمهید فیلمساز برای اپیزودیک کردن فیلم، در اصل راهکاری برای فرار از داستانگویی بوده چرا که فیلم در عمل، به موقعیت ها و سکانس هایی تبدیل شده که به راحتی بسیاری از آنها قابل حذف اند بدون اینکه به ساختار کلی روایی فیلم خدشه ای وارد شود.
از سوی دیگر بیانیه های شعاری و روانشناسانه فیلم آنقدر سطحی و نپخته پرداخت شده که در بسیاری از لحظات به ضد خود بدل شده و بعید است تماشاگر عام هم با چنین کاراکترهای غیر سمپاتیکی ارتباط عمیقی برقرار کند.
حسام محمودی اما در این شلوغ بازی های فیلم دوم صباغ زاده، انتخاب جسورانه ای بوده که با اجرای او، به یکی از نقش های قابل تحمل فیلم و در میان انبوه بازی های تصنعی و شخصیت پردازی های سطحی بدل شده است.
مخلص کلام اینکه فیلمی که می توانست با فیلمنامه ای منسجم تر و با تکیه بر فضاسازی جذابش، پرفروش و نمونه ای قابل توجه در گونه کمتر دیده شده فانتزی در اکران سینماها باشد، با علاقه فیلمساز به اپیزودیک کردن و داستانک های بی ربط، نتیجه ای عکس داشته و بعید است با توجه به گروه تولید نه چندان مطرح اش در گیشه نیز موفق باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش دوم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش اول
- گرامیداشت یاد علی انصاریان در اکران «رمانتیسم عماد و طوبا»
- سه فیلم جدید طی ماههای آینده روی پرده میآیند
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟