سینماسینما، زهرا مشتاق
همیشه برای زخمی شدن بعضی سوژههای درخشان غصه میخورم. وقتی قصهای خوب و درست و حسابی تبدیل به فیلم نمیشود، یعنی کسی قصهای را نابود کرده. چون خوب بلد نبوده آن را با ابزاری که داشته، تعریف کند. مستطیل قرمز یکی از آن فیلمهاست که برداشتی ظاهرا آزاد از یک اتفاق واقعی است که من هرگز نشنیده بودم. جنگ و از بین رفتن بازیکنان یک تیم فوتبال و تعدادی از مردم روستا.
فیلمی که شاید اگر توسط یک مستندساز حرفهای ساخته میشد، نتیجه بسیار تاثیرگذاری میداشت. چون فضای فیلم و یک رویداد واقعی آن را در بستر مستند میتوانست بهتر روایت کند. و حتی میتوانست حاصل آن یک فیلم سینمائی هم باشد. اما نه با نتیجه فعلی. گرچه میشود از یک سوژه باز هم فیلم ساخته شود، اما وقتی سوژهای در پرداختی نامناسب حیف میشود، دیگر یا فراموش میشود یا اگر هم دوباره دربارهاش اثری هنری شکل بگیرد، چنان که باید دیده نمیشود.
اما قصه مستطیل قرمز جذاب است. مردمان روستایی مرزی و کردنشین در سالهای ابتدایی جنگ. و اتفاقاتی که میشود در دوره جنگ برای مرزنشینان قابل تصور باشد. در فصلهایی از فیلم قصه یک خلبان عراقی روایت میشود که مخاطب را به این باور میرساند که قرار است قصه و عاقبت خلبان به تصویر کشیده شود. اما ماجرا او نیست. فیلم به مسابقه فوتبال و تراژدی که شاید هیچ کس منتظر آن نیست کشیده میشود.
واقعیت این است که گرچه سالیانی دراز از جنگ گذشته است و کتابها و فیلمهای زیادی در اینباره وجود دارد و آثار هنری مختلفی در این خصوص خلق شده است، اما هنوز قصههای روایت نشده بسیار بسیار زیادی در این باره وجود دارد. قصههایی که میتواند گرفتار جنبه تبلیغاتی نشود و از رویکردهای مختلفی از جمله عواطف انسانی و اخلاقیات بازگو و تصویر شود. گونه سینمای جنگ، به خصوص جنگ هشت سالهای که برای مردم ایران نماد ظلم و تجاوز کشوری دیگر بوده است و تقریبا همه ما با تمام وجودمان رنج و دشواری آن را تجربه کردهایم، میتواند سینمایی بومی برای ما باشد. هم چنان که فیلمهای مستند روایت فتح و خالق آن سید مرتضی آوینی، سینمای رئال و حقیقی را جنبهای خلاق، ماندگار و منحصر به فرد بخشیده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود