همایون اسعدیان رییس اسبق کانون کارگردانان در مصاحبه با فریدون جیرانی در برنامه ۳۵ به نکات مهمی اشاره کرده است که فرازهای مهم این گفت و گو را میخوانید.
🔴این خیلی انگ خوبی است که بگوییم دعواها در خانه سینما سیاسی بود. این یک تهمت است و هیچ اثباتی هم برایش وجود ندارد. وقتی ۵ مستندساز را می گیرند و خانه سینما برایشان بیانیه می دهد آیا این سیاسی است> اینکه وزیر علیه ۵ نفر ازهم صنف های ما که هنوز محکوم نشده اند حرف می زند و ما می گوییم چرا به آن تهمت می زنید آیا سیاسی است؟
🔴با کارهای آقای شمقدری ما وارد حنگ سیاسی شدیم و این جنگ ها خود من را از فیلمسازی دور کرد.
🔴اقای رییسیان طوری صحبت می کند انگار تمام خانه سینما بوده و آقای رییسیان. شما با دیدن این مصاحبه می بینید که جه غرور و چه منیتی پشت این حرف هاست.
🔴سال ۸۸ هم من جایزه گرفتم هم اقای ریسیان. من رفتم جایزه ام را گرفتم آقای رییسیان نیامد. اما پسرش آمد رفت بالا گفت از طرف پدر ازتون تشکر می کنم و پدر مریض اند نیامدند. این به معنی جایزه نگرفتن نیست. کسی که نمی رود بگیرد پسرش را هم نمی فرستد بگیرد.
🔴سید ضیا هاشمی در دوره مدیریتش با چند نفر دیگر از شورا توافق کرده بود و نیاز به موافقت من بود که آقای رییسیان عوض بشود و من و چند نفر از دوستان مخالفت کردیم و آقای رییسیان رییس ماند و بعدا از من تشکر کرد که پای رفاقت مان ایستاده ام.
🔴بعد از اینکه در انتخابات کانون بیشترین رای آوردم ترسیدم. چون می دانستم تغییر بعضی از ما عواقب دارد.
🔴 آقای رییسیان سالها نماینده کانون کارگردانان در شورای پروانه ساخت بود و خیلی کار کرده بود. به دلایلی لازم شد عوض بشود و اقای محمدرضا هنرمند جایشان را گرفتند. از روزی که محمدرضا هنرمند به شورا رفت هر هفته در جلسات کانون وقتی هنرمند می آمد گزارش جلسات را می داد، آقای رییسیان یک ایراد از او می گرفت و اینکه ما بودیم چکار می کردیم. حتی آقای هنرمند چند بار به خاطر این برخوردها خواست استعفا بدهد.
🔴اقای رییسیان دوره شما در دوره کانون کارگردانان دوره آرامی بود و بعد از شما کسانی که بودند در دوره بحرانی سینما کانون را حفظ کردند و بسیار کار بزرگی کردند.
🔴بعضی دوستان روزشمار تاریخ خانه سینما را نوشته اند و دوستانی که تیشه دست گرفتند و ریشه خانه سینما را زدند فکر نکنند چون حافظه تاریخی نداریم مسایلی فراموش می شود.
🔴وقتی انحلال خانه سینما اعلام شد، گروه ۸+۱ یک بیانیه داد و آقای وزیر نگران شد و یکی از این اقایان چند نفر را برد پیش وزیر و گفت چرا نگرانی سینماگران اینها هستند و حامی شما هستند و جالب اینکه از دفتر وزیر به ما زنگ زدند و اطلاع دادند که اینها آمدند.
🔴در کانون کارگردانان چند سال به علت اقدامات خودسرانه با ایشان مخالفت وجود داشت . یک سال آخر خود محوری ایشان بسیار زیاد شده بود و احساس می شد آقای ریسیان خطش را از بقیه جدا کرده و پاسخگو نیست.
🔴اینکه شهرداری از ساخت طلا و مس حمایت و از چهل سالگی ایشان حمایت نکرد مسئولش من و منوچهر محمدی و کانون نیستیم.
🔴در برکناری آقای ریسیان کار درستی کردیم و ترس را کنار گذاشتیم و این کار را کردیم. اما اشتباه کردیم که این را مطبوعاتی کردیم. هر چند ما بعدا تبعات برکناری ایشان را دادیم.
🔴در مجمع عمومی آقای ریسیان مسایل را به توطیه از طرف آقای منوچهر محمدی ربط می داد. آقای محمدی شکایت کرد و در شورای صیانت آقای رییسیان از یشان عذرخواهی کرد و نامه شورای صیانت درباره این جلسه موجود است.
🔴من به شخصه به قسم های آقای شمقدری وسجادپور را باور ندارم چون اینقدر حرف های متناقض و کذب از آنها شنیدیم که حرف های انها سندیتی ندارد.
🔴در جنگ خانه سینما کسانی نقض اساسنامه خانه سینما را اطلاع دادند و پیگیر شدند و حتی پیش نمایندگان مجلس رفتند که از نویسندگان این اساسنامه بودند و آن زمان این نقاط ضعف از نظرشان نقاط مترقی اساسنامه بود.
🔴ما از همه قضایا اطلاعات داریم. اینک کجا جلسات برگزار می شد. کی به کی خط می داد و چه کسانی در پشت صحنه فعالیت می کردند.
🔴خودمان هم تناقض خانه سینما را می دانیم و نمی دانیم سندیکا هستیم یا صنف هستیم و نمی دانیم در وزارت ارشاد باشیم یا وزارت کار اما این معنی اش این نیست که خانه سینما جای بی هویتی است. خانه سینما خانه اهالی سینما ست.
🔴ما هم این ایراد را داریم که هیئت مدیره خانه سینما در بسیاری از موارد دارند منفعل عمل می کنند. اینکه کارگردان و تهیه کننده در هیئت مدیره نیست یک نقص است چون تنها کسانی که کلان سینما برایشان مهم استل کارگردانان و تهیه کنندگان هستند. برای بقیه شاید مهم باشد اما مسئله اصلی شان نیست. به نظرم نبود کارگردان ها و تهیه کننده ها بزرگ ترین لطمه را به هیئت مدیره می زند.
🔴نگاهی که می گوید شما نباید در شبکه جم تبلیغ کنید. امروز جلوی آن را می گیرد. اما باید بداند که من می توانم با اینستاگرام هر چقدر می خواهم تبلیغ کنم. ما دیگر دربند تبلیغات تلویزیونی نیستیم و تلویزیون نمی تواند پایش را روی گلوی سینما بگذارد و بگوید به هیچ سمتی نرو.
🔴آقای احسانی می گفت ما چه بخواهیم چه نخواهیم فیلمساز می رود زیرزمینی کار می کند و فیلمش را می فرستد خارج نمایش می دهد. ما اگر اینها را بیاوریم در مسیر قانونی و با آنها وارد دیالوگ بشویم برده ایم.
🔴ممکن است موقت فیلمی را از اکران برداردید؟ سال بعد چه می کنید؟ دو سال بعد چه می کنید؟ دیگر نمی توان با قوانین دوران سینمای نگاتیو سینما را مدیریت کرد.
🔴ما نمی توانیم حسرت سینمای دهه شصت را بخوریم. اینکه می شود با پروانه ساخت و پروانه نمایش سینما را کنترل کرد تصور اشتباهی است.
🔴مخالف اصلی برداشتن پروانه ساخت تهیه کننده ها هستند. پروانه ساخت یک تضمین است که برو فیلمت را بساز و اکران کن. با وجود پروانه ساخت و نمایش فیلم ها را از پرده پایین می کشند حال کدام تهیه کننده حاضر است بدون پروانه ساخت در این شرایط فیلم بسازد.
🔴در دوره مدیرت آقای ایوبی همدلی ها بیشتر شده اما اتفاق خاصی هم نیفتاده و همه انرژی صرف همان مناقشات شد و اقای ایوبی در اختلافات دنبال این بود یک امتیاز به این بدهد و یک امتیاز به دیگری. آقای ایوبی گفتند گوشم به فرکانس ها بلند آشنایی ندارد اما بعدا دیدیم گوششان به این صدا ها آشنایی دارد و این صدا ها تاثیرگذار شدند.
🔴یک نوع آشفتگی در اجرا می بینم که باعث بسیاری از مشکلات شده. در شورای پروانه ساخت به دلایلی با صدور پروانه ساخت فیلمی مخالفت شد و فیلمساز رفت پیش اقای ایوبی و اقای ایوبی به ما گفتند پروانه ساخت ایشان را بدهید و ما گفتیم تا حکم حکومتی ندهید این کار را نمی کنیم و این فیلم که برایش حکم حکومتی دادند امروز غیر قابل نمایش است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





