تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۹:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 118872

با اعلام جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما، آرای مربوط به نرگس آبیار که در رتبه اول قرار گرفته، اعلام شد؛ ۵۲ نفر به او رای داده‌اند و امتیاز او ۱۱۷٫۵ است.

به گزارش سینماسینما، امسال در دومین سال گزینش چهره موثر سینمایی آکادمی سینماسینما ۲۰۷ منتقد، روزنامه‌نگار سینمایی و فعالان رسانه‌های سینمایی آرایشان را به سه برگزیده برتر خود اختصاص دادند. سال گذشته در این نظرسنجی ۱۷۰ نفر شرکت کرده بودند. این نظرسنجی که بدون هیچ فهرست پیش فرض و کاملا براساس انتخاب آزاد شرکت‌کنندگان صورت گرفت به این ترتیب بود که هر فرد امکان سه انتخاب داشت و برای انتخاب خود دلایل مدنظر را ذکر کرد. در عین حال از تمامی افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی کسب اجازه شد تا آرا و دلایل مطرح شده برای انتخاب‌هایشان منتشر شود.

آرای رتبه اول: نرگس آبیار

۱

نرگس آبیار؛ اصلی‌ترین دلیل این انتخاب ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» است. فیلمی که بسیاری از مردان سینمای ایران شهامت ساخت آن را نداشتند.

علی پاکزاد – انتخاب اول

۲

نرگس آبیار؛ به خاطر کارگردانی درخشان فیلم «شبی که ماه کامل شد» و اینکه مرزهای توانایی زنان کارگردان را تغییر داد و در لوکیشن های بکر، واقعی و دورافتاده، فیلمی با پروداکشن، خوش‌ساخت و ماندگار ساخت درباره موضوعی که ورود یک زن به آن دور از انتظار بود؛ او با انتخاب هوشمندانه محور اصلی فیلم، هم سوژه را از آن خود کرد و هم از زاویه بسیار تأثیرگذار و سینمایی به موضوع روز دنیا -افراط‌گرایی در اسلام و تروریسم -نگاه کرد. حاصل کار ساخت موفق‌ترین فیلم جشنواره فجر ۹۷ بود.

الهام حسامی – انتخاب اول

۳

نرگس آبیار؛ به نظرم حضور متفاوت و مؤثری داشت سال گذشته

حمید باباوند – انتخاب اول

۴

نرگس آبیار؛ به دلیل جسارت ساخت فیلم سختی مانند «شبی که ماه کامل شد» در مقام یک زن و پرداخت به موضوعی برگرفته از واقعیت.

زهرا دمزآبادی – انتخاب اول

۵

نرگس آبیار؛ برای ساخت فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد»/ با توجه به‌سختی و حساسیت ساخت این فیلم سینمایی.

امید سهرابی – انتخاب اول

۶

نرگس آبیار؛ به جهت ریسک‌پذیری و وسواس بالا در کارگردانی «شبی که ماه کامل شد» که پیشنهاد تازه‌ای را برای پرداختن به موضوعات روز پیش روی سینماگران و مخاطبان سینمای ایران گذاشت.

محمد صابری – انتخاب اول

۷

نرگس آبیار؛ برای «شبی که ماه کامل شد» و این‌که روند پیشرفت فیلم‌سازی‌اش ادامه یافته است و توانسته اثر به اثر مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

سینا علی محمدی – انتخاب اول

۸

نرگس آبیار؛ به خاطر ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» به خاطر سوژه خاص و جسارت یک کارگردان زن برای ساخت چنین فیلمی

فاطمه عودباشی – انتخاب اول

۹

نرگس آبیار؛ وجه تمایز سینمای او بهره‌گیری از روایتی زنانه و عاشقانه است. در فیلم «شبی که ماه کامل شد» آبیار بار دیگر با تسلط بر این شیوه داستان‌گویی و با بهره‌گیری از دکوپاژ هوشمندانه و به‌کارگیری پروداکشن بسیار قوی و همچنین تدوین مناسب موفق شد به نحو احسن پرده از لایه‌های زیرین تولد و بالندگی یک واقعه سیاسی- امنیتی بردارد.

آبیار با این فیلم به‌خوبی توانایی‌های فنی و صنعتی سینمای ایران را در بازسازی رویدادهای تاریخی ارتقاء می‌دهد.

مریم فلاح – انتخاب اول

۱۰

نرگس آبیار؛ به دلیل رشد چشمگیر در عرصه کارگردانی، ارائه اثری با قصه‌ای ملتهب که بسیاری از افراد حاضر به ساختش نبودند، کیفیت قابل‌قبول و بازگو کردن یک حقیقت کمتر گفته‌شده.

سحر قناعتی – انتخاب اول

۱۱

نرگس آبیار؛ در فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» با جسارتی که در انتخاب موضوع حساس و ملتهب فیلم داشت توانست این پروژه سخت را به شکل حرفه‌ای به اجرا درآورد. اثری درخشان به لحاظ فرم و محتوا که نشان از پختگی بانوی فیلم‌ساز در کارگردانی و ساخت این‌گونه از سینما دارد.

مونا کریمی – انتخاب اول

۱۲

نرگس آبیار؛ برای «شبی که ماه کامل شد».

عباس کریمی – انتخاب اول

۱۳

نرگس آبیار؛ به دلیل ساخت فیلم خوش‌ساخت، جذاب و استراتژیک «شبی که ماه کامل شد» و افشای ماهیت وهابیت و نقد تفکر سلفی گری

محمد کلهر – انتخاب اول

۱۴

نرگس آبیار؛ به دلیل اینکه یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های این چند سال اخیر سینمای ایران را ساخت.

ایزد مهر آفرین – انتخاب اول

۱۵

نرگس آبیار؛ سال گذشته فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار در جشنواره فیلم فجر اکران شد این فیلم اگرچه سوژه‌ای ملتهب و حساس داشت اما نکته ویژه آن این است که کارگردان به‌خوبی توانست خود را از ریسک ایدئولوژیک شدن این فیلم برهاند و روایتی تحویل مخاطب دهد که نه‌تنها به سوژه‌ای حکومتی و سفارشی متهم نشود بلکه مخاطب را با خود همراه کند، قطعاً تولید چنین فیلم‌هایی می‌تواند از ترس کارگردانان برای ساخت آثار مشابه بکاهد.

عطیه مؤذن – انتخاب اول

۱۶

نرگس آبیار؛ برای کارگردانی فیلم «شبی که ماه کامل شد» که به جهت نوع روایت، قصه و بازیگری اثری متفاوت به شمار می‌رود بخصوص در میان آثار کارگردان‌های زن. شجاعت ایشان در انتخاب چنین سوژه‌ای و البته اجرای صحنه‌های اکشن در این فیلم فراوان قابل‌ستایش است.

تینا میرکریمی – انتخاب اول

۱۷

نرگس آبیار؛ ساخت فیلم در مورد جریان تکفیری

مصطفی وثوق کیا – انتخاب اول

۱۸

نرگس آبیار؛ به خاطر ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته‌شدن فیلمی با این حجم از پروداکشن برای اولین بار در ایران توسط یک فیلم‌ساز زن و نتیجه و کیفیت موفق

محمدرضا لطفی – انتخاب اول

۱۹

نرگس آبیار؛ این فیلم‌ساز گرچه از شروع فعالیت‌هایش تاکنون همچنان پیرو یک رویکرد فکری مشخص است، ولی پختگی او در این مسیر از فیلمی تا فیلم دیگر کاملاً مشهود بوده است.

از طرفی نمایش فضای متشنج و کاملاً مردانه که شاید کمتر توقع می‌رود یک بانوی ایرانی بتواند آن را به تصویر بکشد را کاملاً قابل‌لمس به اجرا رسانده است. اگرچه در روایت «شبی که ماه کامل شد» می‌توان این نقد را وارد کرد که داستان جایی به پایان می‌رسد که مخاطب توقع ندارد و شخصاً دوست داشتم صحنه دستگیری عبدالمالک ریگی نیز در فیلم گنجانده می‌شد. ولی درمجموع تصاویر تکان‌دهنده‌ای که این بانو فیلم‌ساز به تصویر کشیده، بسیار تأثیرگذار از آب درآمده است

عاطفه محرابی – انتخاب اول

۲۰

نرگس آبیار؛ ایشان به‌عنوان یک کارگردان زن با انتخاب سوژه‌ای جسورانه وارد فضای متفاوتی شدند که در طول چهار دهه اخیر هیچ فیلم‌ساز زنی -که بعضاً سوژه‌های اجتماعی رو دنبال می‌کردند- وارد این ژانر نشدن و «شبی که ماه کامل شد» باوجود انتقادهایی که از حیث مختلف به فیلم وارده و وجود دارد، قصه جذابی رو خلق کرده و باعث شده تا از این به بعد فیلم‌سازان زن محدودیت‌های ذهنی احتمالی در انتخاب ژانر نداشته باشند و فارغ از جنسیت فیلم‌ساز، توجه به آثار معطوف شود.

سمیرا میس محمدی – انتخاب اول

۲۱

نرگس آبیار؛ به نظرم این کارگردان تونست خیلی زود اسم خودش را در صدر فیلم‌سازان به نام سینما جا بدهد.

ابتدا با ساخت «شیار ۱۴۳» و امسال هم به‌عنوان یک زن فیلمی ساخت که شاید قبل این فقط انتظار داشتیم یک مرد بتونه چنین فیلمی بسازد.

فیلمی با موضوعی سیاسی، خشن، دردناک و سخت اما با نگاه زنانه موضوع عاشقانه این واقعه‌ی تاریخی رو دست‌مایه‌ی فیلم کرد و از زاویه‌ای که برای مخاطب گمنام بود به سوژه‌ای چون عبدالمالک ریگی پرداخت و تونست فیلمی خوش‌ساخت با بازی‌های به‌یادماندنی به تصویر بکشد

سمیه مردانی – انتخاب اول

۲۲

نرگس آبیار؛ به خاطر پیشرفت قابل‌ملاحظه و فیلم به فیلم در پنج سال اخیر که اوج آن کارگردانی جسورانه فیلم «شبی که ماه کامل شد» در سال ۱۳۹۷ است. آبیار نشان داد که توانایی‌هایش در تجربه روایت‌های جدید از موضوعاتی به‌ظاهر تکراری در «شیار ۱۴۳» و «نفس» اتفاقی نبوده است. «شبی که ماه کامل شد» فیلمی است با سوژه‌ای حساس، پرداختی مناسب و ظرفیت‌های فوق‌العاده برای جلب نظر هم‌زمان مخاطبان و منتقدان.

علیرضا قرائتی – انتخاب دوم

۲۳

نرگس آبیار؛ که روی موضوع حساسی دست گذاشته و به فیلم متفاوت و خاص ساخته است.

مریم قربانی نیا – انتخاب دوم

۲۴

نرگس آبیار؛ برای ساخت فیلم جسورانه‌ای چون «شبی که ماه کامل شد».

سمیه علیپور – انتخاب دوم

۲۵

نرگس آبیار؛ تحول حرفه‌ای‌اش در هر اثر تازه با انتخاب موضوعات بکر و صدالبته قالب مناسب سینمایی چشمگیر است. به‌ویژه در آخرین اثر خود «شبی که ماه کامل شد» علاوه بر کارگردانی منسجم همه عناصر، در حوزه پروداکشن و کیفیت، تولیدات سینمای ایران را ارتقاء داد.

علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده – انتخاب دوم

۲۶

نرگس آبیار؛ به دلیل علاقه و دغدغه پرداختن به موضوعات حساس و بحث‌برانگیزی که جای آن در سینمای ایران خالی بوده است.

رامین صفری – انتخاب دوم

۲۷

نرگس آبیار؛ به‌عنوان یک زن موفق فیلم‌ساز که توانست با فیلم «شبی که ماه کامل شد» جوایز زیادی به دست بیاورد.

سارا شمیرانی – انتخاب دوم

۲۸

نرگس آبیار؛ کارگردانی فیلمِ رکورددارِ سیمرغِ جشنواره فجر ۳۷

مهدی سلیمانی – انتخاب دوم

۲۹

نرگس آبیار؛ این کارگردان زن با انتخاب سوژه جدید در سینما و همچنین نوع روایت زنانه از یک ماجرای تلخ توانست در جشنواره خوش بدرخشد و همه سیمرغ‌های اصلی جشنواره را از آن خود و فیلمش کند.

شراره داودی – انتخاب دوم

۳۰

نرگس آبیار؛ برای جسارت در ساخت فیلمی با موضوعی تازه در سینمای ایران با تمام حساسیت‌ها و آغاز راهی برای سینماگران زن ایرانی در جهت ساخت فیلم‌هایی نو و متفاوت.

محمدمهدی درستی – انتخاب دوم

۳۱

نرگس آبیار؛ آبیار در جشنواره فیلم فجر با فیلم «شبی که ماه کامل شد» حضور داشت و توانست ۶ سیمرغ را از آن خود کند و بدون شک می‌توان گفت نرگس آبیار موفق‌ترین فیلم‌ساز زن دهه نود است

الهام درفشی – انتخاب دوم

۳۲

نرگس آبیار؛ در «شبی که ماه کامل شد» برای اولین بار یکی از مهم‌ترین سوژه‌های سیاسی چند سال اخیر ایران را با نگاه اجتماعی و زنانه ساخت.

نیره خادمی – انتخاب دوم

۳۳

نرگس آبیار؛ موفق‌ترین کارگردان جشنواره فیلم فجر در سال ۹۷ و اولین کارگردان زن ایرانی که برای یک فیلم پرهزینه و اکشن جایزه سیمرغ بلورین برد. نرگس آبیار با فیلم «شبی که ماه کامل شد» تقریباً بیشتر جوایز مهم جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد و این اتفاق مهمی در تاریخ سینمای ایران است.

نرگس خرقانی – انتخاب دوم

۳۴

نرگس آبیار؛ به دلیل پرداختن به سوژه‌ای جسورانه و نو

ندا آل طیب – انتخاب دوم

۳۵

نرگس آبیار؛ به دلیل ریسک‌پذیری در انتخاب ژانرهای متفاوت فیلم‌سازی/ انتخاب سوژه تروریسم (دغدغه اجتماعی و سیاسی مردم) و پرداخت درست به این موضوع از زاویه‌ای که تا به امروز کمتر به آن پرداخته‌شده است.

فرنوش آبا – انتخاب دوم

۳۶

نرگس آبیار؛ به خاطر شجاعت و جسارت برای ساختن فیلم «شبی که ماه کامل شد».

پریچهر باقری – انتخاب دوم

۳۷

نرگس آبیار؛ برای اثری کاملاً متفاوت باروحیه زنانه و البته درخشان بانام «شبی که ماه کامل شد»

مهرداد معظمی – انتخاب دوم

۳۸

نرگس آبیار؛ نخستین فیلم‌ساز زن سینمای ایران که موفق شده است فیلمی بزرگ ازنظر پروداکشن و وسعت صحنه‌ها و سروشکلی بین‌المللی را نوشته و کارگردانی کند.

فیلمی که جدای از جنسیت کارگردانش، اثری مثالی برای تکثیر در سینمای ایران است.

محمدرضا مقدسیان – انتخاب دوم

۳۹

نرگس آبیار؛ با فیلم «شبی که ماه کامل شد» خیالمان را از بابت داشتن یک کارگردان زن همه‌فن‌حریف راحت کرد، ازاینجا به بعد همه‌چیز به انتخاب‌های خودش بستگی دارد!

محمدصادق شایسته – انتخاب دوم

۴۰

نرگس آبیار؛ نیز چهره تأثیرگذاری است چراکه بیش از هر مسئله‌ای، بسیار شجاعانه و جسورانه به سراغ سوژه‌های ناب می‌رود و توانست با فیلم «شبی که ماه کامل شد» در قامت یک زن قدم‌های بزرگی در سینمای ایران بردارد و حتی مرزهای فیلم‌سازی در ایران را ارتقاء دهد.

مریم احمدی – انتخاب دوم

۴۱

نرگس آبیار؛ با فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم‌پتانسیل جدیدی از سینمای ایران را به منصه ظهور رساند.

محمدصالح حجت‌الاسلامی – انتخاب سوم

۴۲

نرگس آبیار؛ برای ساخت «شبی که ما کامل شد» به‌عنوان اثری که بالاخره من را به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و مخاطب مجاب کرد تا سینمای او را ببینم.

هدیه حدادی – انتخاب سوم

۴۳

نرگس آبیار؛ نرگس آبیار با ساخت «شبی که ماه کامل شد»، اسباب شگفتی همه ناظران مسیر کارگردانی‌اش را رقم زد. یک تریلر قابل‌تأمل که توانایی ویژه‌ای برای ساختش موردنیاز است.

مهدی خرم‌دل – انتخاب سوم

۴۴

نرگس آبیار و فرشته صدر عرفایی.

سارا راعی – انتخاب سوم

۴۵

نرگس آبیار؛ به خاطر ساخت فیلم سخت و استراتژیک شبی که ماه کامل شد

احمد رنجبر – انتخاب سوم

۴۶

نرگس آبیار؛ هم به خاطر جسارت در ساخت سوژه «شبی که ماه کامل شد»

فرهاد عشوندی – انتخاب سوم

۴۷

نرگس آبیار؛ برای ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» و تصویر کم نقص از استحاله افراد کم‌مایه بدون بی‌احترامی به قوم یا قبیله‌ای خاص

علیرضا غفاری – انتخاب سوم

۴۸

نرگس آبیار؛ منهای تمام حاشیه‌هایش به‌عنوان فیلم‌سازی دولتی؛ و تنها و تنها به دلیل توانمندی و قدرت فوق‌العاده‌اش در کارگردانی و قصه‌پردازی و پردازش جزئیات زیبا و تأثیرگذار، به‌خصوص در فیلم سخت «شبی که ماه کامل شد».

و البته نوید ورود یک کارگردان زن پرتوان به سینمای بسیار مردانه ایران و البته امید به پرداختن به سینمای اجتماعی.

زهرا مشتاق – انتخاب سوم

۴۹

نرگس آبیار؛ برای ساخت یک فیلم جسورانه و خوش‌ساخت بانام «شبی که ماه کامل شد»

زهرا منصوری – انتخاب سوم

 

سه رأی به درخواست رأی‌دهندگان غیرقابل‌انتشار است.

تعداد آرا: ۵۲

مجموع امتیاز: ۱۱۷٫۵

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها