
موفقیت بازیگر نوجوان فیلم مجید مجیدی در جشنواره «ونیز» برای سینمای ایران خبر خوبی است. سه نماینده سینمای ایران در این رویداد معتبر تقریبا دیده شده و به عنوان نمایندگان این سینما و سینماگرانش تحسین شدند. اگر «خورشید» در بخش اصلی جشنواره هم جایزه می گرفت، این حال خوش بیشتر می شد. سینمای ایران در ماه های اخیر روزهای خوبی نداشته، کرونا پیکر نحیف صنعت سینماداری را نشانه گرفته و بسیاری از کارکنان سینماها بیکار شده اند؛ دو فصل مهم اکران، یعنی نوروز و عید فطر از دست رفته و امیدی به نیمه دوم سال و جان گرفتن سینماها نیست. اکران آنلاین به عنوان پدیده ای نوظهور در کشوری که همواره نوسان اینترنت دارد نسخه جایگزین مناسبی برای نمایش فیلم و ارتباط با مخاطب نیست. فیلم های بسیاری که می توانستند به گیشه رونق بدهند و تماشاگران را به سینمای ایران بیاورند، فرصت روی پرده رفتن پیدا نکرده اند و امیدی هم نیست که امسال این اتفاق بیفتد. حتی سرنوشت برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، مهم ترین رویداد سینمایی این سرزمین هم مشخص نیست و همه چیز در شایدها و اگرها خلاصه شده است؛ در چنین شرایطی دیده شدن سه نماینده از سینمای ایران در جشنواره ای معتبر و جهانی امیدبخش است. امید، همان لنگرگاهی است که ما امروز به آن نیازمندیم. در حالی که زندگی، روابط و حتی وضعیت شغلی و آینده حرفه ای مان با کرونا گره خورده و آرامش و امنیت روحی مان مخدوش شده این امید است که می تواند نوید روزهای بهتر به ما بدهد.
«خورشید» فیلمی است در ستایش امید، زندگی و مبارزه. فیلمی است با یک قهرمان نوجوان و جذاب که بازی خوب روح الله زمانی، او را باورپذیر و دوست داشتنی کرده است. «خورشید» از دل تاریکی و یاس شروع می شود، از جایی که همه راه ها برای سلامت زیستن به پایان رسیده و به نظر نمی رسد بشود از آن تیرگی، سرافراز بیرون آمد. اما علی (روح الله زمانی) قهرمان پرتلاش فیلم معادلات را بهم می زند. «خورشید» فیلمی است که جامعه امروز به آن نیاز دارد، گل درشت، شعاری یا احساساتی نیست؛ فاصله طبقاتی را نشان می دهد و وعده های بیهوده و رویایی به بیننده نمی دهد اما تماشاگرش را به دویدن، مبارزه کردن و کم نیاوردن تشویق می کند.
اگر برای سینما به عنوان یک رسانه تاثیرگذار، کارکردی بیش از سرگرم کنندگی قائل باشیم بخش مهمی از آن فرهنگسازی برای جامعه است. جامعه امروز با انواع مشکلات و کژفهمی ها درگیر است و مردم، تبدیل به جزایری دور از هم و مستقل شده اند. امنیت روانی مخدوش شده و همدلی کمرنگ است، اگرچه در شرایط بحرانی مانند سیل، زلزله یا شیوع ویروس کرونا اقشار و صنف هایی به میدان آمده کم کاری بقیه را جبران می کنند اما واقعیت مشهود از گسست اجتماعی وسیع خبر می دهد؛ در این شرایط و در حالی که اغلب تولیدات سینمای ایران یا تلخ هستند یا کمدی های جلف و سطح پایین که ربطی به احوال درونی مردم ندارند، فیلمی مثل «خورشید» روحیه قهرمانی و رشد را تقویت می کند. تماشای این فیلم، مثل تماشای «بچه های آسمان» یا «رنگ خدا» برای نوجوانان می تواند بعد آموزشی و انگیزشی داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- سفر، سینما و معجزه
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





