تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۱۶:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 168554

سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس: هر سال در ماه ژانویه مجله حرفه ای فرانسوی سینما، بیلان همه آثار به نمایش درآمده در این کشور را بررسی می‌کند.

تعداد این فیلمها در سال گذشته ۴۳۱ عدد بوده که توسط ۶۹ کمپانی به پرده ۵۸۰۰ سینما آمده بودند. در این میان چند فیلم ایرانی نیز دیده می‌شوند؛ البته لازم به یادآوری است که حدود نیمی از سال به خاطر شیوع کووید۱۹، سینماها تعطیل بود و از اواخر ماه مه شروع به بازگشایی کردند.

در این مدت تعداد تماشاگران سال ۲۰۲۱ نزدیک به صد میلیون نفر رسید درحالی‌که در سالهای گذشته این آمار دو برابر بود. در صدر جدول پرفروش ترین فیلمها، «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست» با ۶٫۶۵۲٫۹۰۰ بیننده قرار دارد که نمایش آن همچنان در سال جدید ادامه دارد. بعد از آن فیلم جیمزباند، «زمانی برای مردن نیست»، با بیش از ۴میلیون تماشاگر و فیلم  «دون» (تل‌ماسه) در رده سوم قرار گرفته است. عنوان پرفروش‌ترین فیلم فرانسوی سال متعلق به «بک شمال» با ۲.۲۱۸.۳۰۸ تماشاگر است که در رتبه هشتم جدول قرار دارد.

از سینمای ایران این فیلم ها به پرده عمومی آمدند: «شطرنج باد» (محمدرضا اصلانی)، ۱۲۹۱۷ تماشاگر، «متری شیش ونیم» (سعید روستایی) ۱۷۰۰۰۰ تماشاگر، «جنایت بی دقت» (شهرام مکری) ۳۶۷ تماشاگر، «شیطان وجود ندارد» ( محمد رسول‌اف) ۹۰۶۸۲ تماشاگر، «قصیده گاو سفید» (بهتاش صناعی ها ‌- مریم مقدم) ۲۰۸۰۹ تماشاگر، «خورشید» (مجیدمجیدی) در دو هفته اول ۱۷۶۵ تماشاگر، «کشتارگاه» ( عباس امینی) درطول سه هفته در پاریس و شهرستانها، ۹۵۰ تماشاگر. «اولین برف» (حامی رمضان) ساخته شده در فنلاند با بازی شهاب حسینی، در هفته اول ۴۰۰ تماشاگر داشت.  «قهرمان» (اصغر فرهادی) در شش هفته اول ۱۹۳۲۰۰ بیننده داشته است که نسبت به آثار قبلی این کارگردان افت شدیدی کرده است. اگرچه نمایش آن هنوز در چند سالن سینما به شکل تک سانس در روز ادامه دارد و احتما لا به دویست هزار تماشاگر خواهد رسید. آخرین فیلم ایرانی به نمایش در آمده در فرانسه مستند «سایه های خورشید» (مهرداد اسکویی) است که از روز ۲۶ ژانویه در دو سینما در پاریس به نمایش در آمد و در روز اول مجموعا ۱۹ تماشاگر داشت. فیلم بعدی ایرانی که قرار است دو ماه دیگر به نمایش عمومی در آید «جاده خاکی» (پناه پناهی) است که جوایز گوناگونی در سال گذشته به دست آورده بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها