تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۶/۱۳ - ۱۳:۴۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 189975

سینماسینما، محمد حقیقت- ونیز: فیلم «شیطان وجود ندارد» اثر ریوسوکی هاماگوچی، از ژاپن، که بسیاری از علاقه‌مندان وی چشم به راهش بودند، در مسابقه ونیز بنمایش درآمد، اما متاسفانه انتظارها را بر آورده نکرد.

ماجرای فیلم در اعماق جنگلی در دهکده‌ای رخ می‌دهد که مردی با دختر کوچکش تنها زندگی می‌کند. این مرد با حوصله‌ی بسیار به قطعه قطعه کردن درختان بریده می‌پردازد، مدت‌ها آب زالال، را از چشمه‌ای همان اطراف در گالن‌های خود پر می‌کند، ساعت‌ها با دخترش در جنگل راه می‌رود، آرامشی غریب فضای آن منطقه را فرا گرفته است. در اولین سکانس فیلم دوربین از آسمان (به نشان پاک بودن و شاید مقدس بودن؟) آرام به زمین فرود می‌آید، و تراولینگی زیبا از زاویه پایین روی درختان سر در آسمان کشیده، به پیش می‌رود همه چیز آرام پیش می‌رود تا روزی که یک شرکت ساخت و ساز به منطقه می‌رسد و می‌خواهد شروع به ساختن در این منطقه کند، آرامش منطقه به هم می‌خورد.

فیلمساز با حوصله بسیار و طولانی به بحث اهالی در مورد محیط زیست می‌پردازد اما از ساختار یک فیلم سینمایی خالی است و در حد حرف و حرف و حرف زدن باقی می‌ماند. متاسفانه هاماگوچی به سبب پرداخت خیلی ساده‌گرایانه و ابتدایی در این فیلم اثر قابل توجهی به جای نمی‌گذارد، و خاطره فیلم‌های قبلی‌اش را زنده نمی‌کند و چه حیف!

وی علیرغم آنچه قبلا در مصاحبه‌ای گفته بود که موزیسین فیلم و موزیک وی، به او یاری رسانده تا اثری ویژه خلق کند، تماشاگر هیچ رد اثری از این ماجرا هم در فیلم نمی‌بیند.

جدا از این فیلم، می‌توان در بین فیلم‌هایی که تا روز دوشنبه نمایش داده شده، در بخش مسابقه به «قاتل»، «استاد» برادلی کوپر، «چیزهای کم ارزش» از لانتیموس، «سرزمین موعود»، یک فیلم دانمارکی اشاره داشت. در بخش‌های جنبی مثل افق‌ها «تاتامی» بهذساخته مشترک گای ناتیو و زر امیر ابراهیمی می‌توان اشاره کرد که بسیار فیلم خوش ساخت و قابل توجهی از کار در آمده است. کارگردان اسراییلی تبار این فیلم، قبلا چند فیلم حرفه ‌ای بلند و همچنین چند فیلم کوتاه ساخته بود که یکی از فیلم‌های کوتاه او هم قبلا اسکار گرفته بود. زرامیر ابراهیمی جدا از همکاری در کارگردانی (بعنوان اولین تجربه) یکی از نقش‌های اصلی فیلم را هم بازی کرده است و باید اضافه کرد که کلا بازیگران فیلم قابل توجه بودند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها