سینماسینما، بهرنگ ملک محمدی:
تجربهگرایی همواره باعث رشد فیلمسازی و گونهای از سینما میشود که زیرساختهای سینما را مستحکم میکند. سینمای تجربهگرا البته در طول تاریخ سینما هزینههای بسیاری هم پرداخته که سادهترینش بایکوت شدن توسط جریان تجاری است. راهی که حالا گروه سینمایی هنر و تجربه در حال پیمودن است و آرام آرام دارد به ثبات میرسد. ثباتی که بزرگترین دستاوردش توسعه سینمای متفکر و متفاوت در ایران است و این که میشود در سینمایی که قالب آن تجاری و برای گیشه است و برای بقا باید هم باشد، شجاعت به خرج داد و فیلمی ساخت که با جریان روز متفاوت است.
یکی از کارهایی که در چند سال گذشته سنگ بنای آن گذاشته شده و به جز یکی دو مورد محدود مانند اکران مجدد «گاو» و «هامون» در دهه ۸۰ مشابه دیگری ندارد، نمایش مجدد فیلمهایی از تاریخ سینمای ایران است که طبق یک تعریف مشخص و آکادمیک میتوان آنها را فیلمهای کالت نامید. گونهای از فیلمهایی که با گذشت زمان بر اهمیت آنها افزوده میشود و میتوان آنها را بازتعریف و از زوایایی دیگر نقد کرد. نقدهایی که به دور از احساسات آنی دوره جشنوارهها بیشتر بر مبنای منطق و استدلالهای آرتیستیک اتفاق میافتد و جریانات و تاثیرات اجتماعی را هم که پس از سالها حاصل یک فیلم بوده، دربر میگیرد. مثال بارز آن در سینمای ایران «هامون» ساخته داریوش مهرجویی است که تمام تعاریف یک فیلم کالت را دارد و در باز اکران نه برای گیشه که برای تجربهافزایی نمایش داده میشود. توجه کنیم گروهی که تجربه را هم در نام خود دارد، میتواند امکان نمایش و حتی تولید را برای سینماگران جوان و تجربههای خارج از جریان تجربی سینماگران باتجربهتر فراهم کند و در نگاه دیگر با نمایش فیلمهای کالت یا حتی مرور بر آثار فیلمسازان متاخرتر فضایی برای تجربهاندوزی و استفاده از آثار درخشان قبلی را فراهم کند و به عبارتی از دو کارکرد تجربه همزمان استفاده کند. اتفاقی که در این چند سال هر چند محدود اما موثر شکل گرفته و به نظر فضای بسیاری برای توسعه دارد، چراکه مخاطب نوستالژیباز ایرانی همواره از این بازخوانیها استقبال میکند و اینکه اساسا گذشت زمان یک فیلم را دارای خصوصیات یک اثر کالت میکند و به همین دلیل این روزها میتوان بهراحتی آثار دهه ۶۰ و۷۰ را در این قالب دید.
تاسیس کانون فیلم ملی ایران توسط فرخ غفاری به نظر اولین حرکت جدی در سینمای ایران برای امکان نمایش فیلمهایی است که جریان روز سینمای ایران با آن میانهای ندارد و این داستانگویی تاریخ طولانی و پردردی دارد. بعدها و حتی در تلویزیون هم اتفاقات مشابهی تکرار میشود که همگی با تغییر مدیریتها ناکام میماند. این ناکامی نه در تجربهگرایی در سینما، که در شیوههای عرضه این آثار اتفاق افتاده و حالا فرصت خوبی است تا با بازخوانی این تجربهها، مخاطب جدی سینما را به دیدن آنها دعوت کرد؛ اتفاقی که در سال ۱۳۹۳ با مستند درخشان «اون شب که بارون اومد» ساخته کامران شیردل تجربه شد. تجربهای که میتواند صرفا مختص فیلمهای کالت نباشد و برای فیلمهای مستند هم اتفاق بیفتد و در این میان و با توسعه سینماهای گروه در شهرستانها این امکان برای مخاطب شهرستانی هم فراهم شود. مشابه جلسه عصرهای سهشنبه در سالن حوزه هنری اصفهان که با تلاشهای زندهیاد زاون قوکاسیان فیلمهایی به نمایش در میآمد که گاه اولین و آخرین نمایش عمومی یک فیلم در ایران بود.
نمایش مجموعه آثار سینماگران ایرانی در گروه هنر و تجربه یکی از تجربههای منحصربهفردی است که پیش از این صرفا در جشنوارهها اتفاق میافتاد و حالا میتوان به صورت متمرکز آن را انجام داد. تجربه نمایش آثار زندهیاد عباس کیارستمی و اصغر فرهادی فرصت بینظیری برای مطالعه جدی سینمای ایران در دو دهه گذشته است. دو فیلمساز بینالمللی که آثارشان میتواند فرصت خوبی برای بررسی روند تکامل سینما در سالهای گذشته باشد و حداقل در مورد دو یا سه سینماگر دیگر هم میتواند تکرار شود.
به باور نگارنده این گونه از فعالیتهای گروه هنر و تجربه در نمایش فیلمهای کالت و مجموعه آثار سینماگران برجسته میتواند کارکرد آموزشی فوقالعادهای برای هنرجویان و علاقهمندان جدی سینما داشته باشد. با آنکه با رشد تکنولوژی دیگر پیدا کردن هیچ فیلمی در دنیا غیرممکن نیست، اما دیدن یک فیلم، تحلیل و بررسی آن به صورت یک تجربه جمعی همواره میتواند باعث تربیت نیروی انسانی و متفکر سینما شود، چراکه فضاهای آکادمیک رسمی سینما در ایران سالهاست که از کارکرد واقعی خود دور افتادهاند و به کمپانیهای تجاری و صدور مدرک تبدیل شدهاند؛ مدارکی که هرگز از دل آنها سینماگری متولد نمیشود. اما کافی است به تجربه بسیاری از فیلمسازان مهم سینمای ایران دقت کنیم که همگی در فضاهایی همچون کانون فیلم، سینمای آزاد و مشابه آن رشد کردهاند.
تجربهگرایی دشمنان زیادی دارد. کافی است به لیست فیلمهای مهم سینمای ایران و در مقیاس وسیعتر جهان نگاهی بیندازیم. بسیاری از این فیلمها در زمان خود دچار کجفهمی شده و آنهایی که مورد توجه قرار گرفتهاند، موفقیت تجاری نصیبشان نشده است. اما آن چیزی که از تاریخ سینما در هر کشوری باقی میماند، فیلمهایی است که گروهی با شجاعت پای آن ایستادهاند؛ شجاعتی که این روزها کمتر یافت میشود و برای همین به نظر میرسد بازخوانی سینمای تجربی ایران امری است الزامی تا سینمای متفکر و تجربهگرا زنده بماند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





