مسعود دلخواه درباره اولویتهای تئاتر میگوید: من قبل از هر اولویتی روی بودجه تاکید میکنم و در وهله اول باید بودجه این اداره مشخص باشد تا به اولویتهایی که مشخص کرده، جامه عمل بپوشاند. بر همین اساس بودجه نباید کمتر از سالهای قبل باشد، بلکه باید راههای منابع تأمین مالی مطمئنتر شود.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه در حوزه تئاتر درباره اولویتهای کاری اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۹۸ گفت: تئاتر ما تلفیقی از تئاتر تهران و شهرستان است. اولویتهای اجرایی در این دو بخش متفاوت است. اساساً یکی از اولویتها باید پرداختن به تئاتر شهرستان باشد. درباره تئاتر شهرستان چند اولویت وجود دارد، که یکی از این اولویتها آموزش است،
ایجاد پل ارتباطی میان تئاتر تهران و تئاتر شهرستان
او با تاکید بر اینکه «ارتباط بین تئاتر تهران و شهرستانها در سال ۹۸ میتواند در اولویتهای امسال مرکز باشد» ادامه داد: برای مثال برخی از تئاترهای برگزیده در تهران میتوانند با حمایت مرکز به شهرستانها بروند و اجرا داشته باشند. همچنین دعوت تئاترهای موفق شهرستانها برای اجرای عمومی در تهران یکی دیگر از اقدامات برای ایجاد ارتباطی بین تئاتر تهران و شهرستان است. در این زمینه دعوت افراد متخصص و کارشناس که بتوانند در برخی از شهرستانها اقامت داشته باشند و ورکشاپهایی را برپا کنند، میتواند مؤثر باشد.
اجرای نمایشهایی در سالنهای دولتی تئاتر که صلاحیت ندارند
دلخواه در ادامه صحبتهایش گفت: در تهران نیز دو نوع تئاتر داریم؛ تئاترهای دولتی و خصوصی. درباره تئاترهای دولتی همواره این سوال وجود دراد که معیار دادن سالن اجرا به کارگردانها و گروههای نمایشی چیست؟ چراکه شاهدیم گاهی سالنهای خوب دولتی به نمایشهایی داده میشوند که صلاحیت لازم را ندارند. این موضوع باید شفافسازی شود. ضمن تعیین این معیارها باید از جوانهای حوزه تئاتر برای اجرای نمایشهایشان حمایت شود.
معضل تئاترهای خصوصی
این کارگردان تئاتر افزود: در رابطه با تئاترهای خصوصی نیز باید معیارهای اجرا مشخص شود. در حال حاضر یکی از معضلهای تئاتر خصوصی سه یا چهار سانسه شدن آنهاست. این معضل به طراحی صحنه، کارگردان، گروه نمایش و کیفیت اجرا بسیار ضربه میزند. باید با توجه به علت این کار، راه حل پیدا کنیم.
حمایت دولت از تئاترهای خصوصی موفق
دلخواه با تاکید بر اینکه «دولت باید از تئاتر خصوصی حمایت کند» افزود: مطمئناً اگر از مدیریت تئاتر خصوصی علت معضل چندسانسه شدن نمایشها را جویا شویم، میگویند برای تأمین منابع مالی این کار را میکنیم. اگر دولت یک کمیته ارزیابی و نظارتی در تهران و شهرستانها تشکیل دهد و در طول سال تئاترهای خصوصی را ارزیابی کند و به آنها امتیاز دهد، بر اساس این امتیازدهی میتواند از تئاترهای موفقتر حمایت کند تا دچار مشکلات مالی نشوند و بیشتر از دو سانس اجرا نداشته باشند. این معضل خندهداری است که در یک سالن تئاتر سه یا چهار نمایش متفاوت اجرا شود.
خانه تئاتر؛ مامن رجوع فارغالتحصیلان
این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر در تئاتر به صنف بازمیگردد. باید فارغالتحصیلان در حوزه تئاتر تشویق شوند که به صنف خود رجوع کنند. عضویت در خانه تئاتر میتواند گسترش یابد تا این جوانان مامنی برای رجوع داشته باشند.
ایجاد پل ارتباطی بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای
او سپس بیان کرد: همچنین یک ارتباط قویتر باید بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای ایجاد شود، چراکه تئاتر حرفهای ما نتیجه آموزشها در دانشگاههاست. همین دانشجوهای تئاتر امروز هستند که تئاتر حرفهای فردا را تشکیل میدهند. در حال حاضر پل ارتباطی بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای ضعیف است، حتی پل ارتباطی بین تئاترهای دانشگاهی هم ضعیف است.
دلخواه در پایان تاکید کرد: همه این اقدامات نیازمند تقویت بودجه است که باید عادلانه بین مدیران تقسیم شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- میـراث بر بـاد رفتـه
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





