کناره گیری مسعود دلخواه از حضور در شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، یادآور این نکته است که شورای سیاستگذاری، موضوعی است که هر از گاهی با حاشیههایی همراه بوده است.
به گزارش سینماسینما، به فاصله اندکی بعد از اعلام اعضای شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر که از سوی محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم خود را دریافت کردهاند، مسعود دلخواه، یکی از اعضای این شورا، از حضور در آن کنارهگیری کرد.
او با نگارش نامهای، عنوان کرده به دلیل همکاری خود با جشنوارهای دیگر و از آنجاکه عضو شورای سیاستگذاری آن جشنواره است و نیز به خاطر سفر و مشغلههای دیگر، امکان حضور در شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر را ندارد.
این موضوع در حالی است که مدتی است مسعود دلخواه به عنوان دبیر جشنواره تئاتر شهرزاد انتخاب شده و با این جشنواره همکاری دارد و انصراف او از حضور در شورای سیاستگذاری جشنواره فجر که بعد از اعلام اعضای شورا انجام شد، این ذهنیت را ایجاد کرد که او از اساس با بودن در شورای سیاستگذاری مشکلی نداشته ولی مشخص نیست چرا بعد از اعلام رسمی اعضای شورا، از این همکاری منصرف شده است.
دلخواه البته تمایلی ندارد که افزون بر این نامه، توضیح بیشتری درباره کنارهگیری خود اعلام کند.
واقعیت این است که شورای سیاستگذاری، ترکیبی است که در بسیاری از جشنوارهها وجود دارد. ترکیبی از چند هنرمند مورد اعتماد که سیاستهای کلی جشنواره را هدایت کنند. در وضعیتی که جشنوارههای ما اساسنامه ندارند، شورای سیاستگذاری میتواند دبیر جشنواره را در برگزاری بهتر این رویداد، یاری رساند اما نکته قابل تامل این است که اصولا شورای سیاستگذاری در طول سالهای گذشته و در جشنوارههای گوناگون چقدر کارایی داشته است.
معمولا یکی از انتقادهایی که بعد از اعلام اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح میشود، انتخاب کسانی است که برای حضور در این شورا دعوت شدهاند.
این موضوع البته بیشتر در جشنواره تئاتر فجر نمود دارد. عموما دبیر این جشنواره به سبب اهمیت این رویداد و با توجه به اینکه جشنواره فجر بیش از دیگر جشنوارهها در معرض دید است، سراغ گزینههایی میرود که کمترین حساسیت را ایجاد کنند. بنابراین دست دبیر برای انتخاب اعضای شورا چندان باز نیست. حال آنکه بعضی از این گزینهها، حتی با وجود پیشینه درخشان خود، کسانی هستند که در سالهای گذشته کمتر در فضای تئاتر حضور داشتهاند و با شرایط فعلی تئاتر کشور و مناسبات آن آشنایی لازم را ندارند. همین مساله سبب میشود که گاه نقدهایی در این زمینه به وجود بیاید.
به نظر میرسد یکی از راههایی که میتواند وجاهت بیشتری به شورای سیاستگذاری ببخشد، دعوت از هنرمندان جوان و فعال در کنار اعضای پیشکسوت است. جوانان به سبب بودن در فضای فعلی، بهتر میتوانند دبیر را در بعضی تصمیمگیریها یاری دهند و اعضای باسابقهتر نیز، تسلط بیشتری به سیاستهای کلان فرهنگی کشور دارند.
با این همه از آنجا که بخش بزرگی از جامعه تئاتری، شورای سیاستگذاری را امری تشریفاتی و نه چندان تاثیرگذار میدانند، معمولا در این زمینه کمتر اظهار نظری صورت میگیرد.
با همین نگاه است که بعضی از دبیران جوان که به نوآوری اعتقاد دارند، دلیلی نمیبینند که کسانی را به عنوان شواری سیاستگذاری انتخاب کنند. هادی حجاریفر، دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک هم از کسانی است که چنین باوری دارد و به همین دلیل علاقهای ندارد تا در این دوره از جشنواره، شورای سیاستگذاری تشکیل دهد.
اما حساسیت خانواده تئاتر بیشتر در زمینه انتخاب هیات انتخاب متون و نیز هیات انتخاب آثار جشنوارهها دیده میشود. همان کسانی که در دهههای گذشته به عنوان بازخوان و بازبین آثار از آنان یاد میشد و یکی از دشواریهای کار دبیر جشنواره، انتخاب گزینههایی است که هم مورد تایید جامعه هنری باشند و هم مدیران فرهنگی را راضی نگه دارند.
از آنجا که در ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر، جای هنرمندان جوان و فعال خالی است، به نظر میرسد کوروش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره باید در انتخاب اعضای هیاتهای انتخاب جشنواره، دقت نظر بیشتری داشته باشد.
این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که هنوز فراخوان این دوره از جشنواره منتشر نشده و این در حالی است که تنها شش ماه تا زمان برگزاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند
- عذرخواهی معاون هنری و قول وزیر در اختتامیه بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- معرفی نامزدهای بخش نمایش تلویزیونی تئاتر فجر
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دنبال تحول جدی در تئاتر هستیم
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره ادعای داوری نشدن یک اثر
- اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر؛ رویگری: تئاتر خانه همه ماست
- نامزدهای چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
- نامزدهای سه بخش از جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند