فرزانه متین-ایران زمین مانند اکثر ممالک جهان، اساطیر باستانی کم ندارد هرچند که افسانه اند اما از کودکی به یاری حکیم فردوسی همهی داستانهای اساطیری را البته نه چندان کامل اما به صورت مختصر و موجز به یاد می آوریم.
از رستم و سهراب گرفته تا سیاوش و سودابه، از آرش کمانگیر تا مبارزه رستم و اژدها و اما از همه ی داستانهای اساطیری مخوف تر ، دوران تیرگی و حاکمیت ظالمانه ی ضحاک بر مردم یکتاپرست ایرانیان بوده است که خوشبختانه به همت استودیوهورخش که چهار کمیک بوک در رابطه با اساطیر ایرانی راهی بازار کرده که پایان جلد چهارم کتاب،سرآغاز ساخت انیمیشن دوبعدی به نام «آخرین داستان» است.اشکان رهگذر نویسنده وکارگردان «آخرین داستان» با برداشتی آزاد به داستان ضحاک ماردوش و مبارزه کاوه آهنگر و آفریدون پرداخته است.
این انیمیشن با دوران باشکوه پادشاهی جمشید که از آن دوران طلایی تاریخ اساطیری ایران یاد می شود، شروع می شود.مردم از گرسنگی و تشنگی در حال مرگ اند اما از آنجا که جمشید فر ایزدی داشت توانست بر دیوها پیروز شود و نخستین آرمانشهر جهان یعنی جمکرد را ساخت. اما مدتی بعد دچار غرور و کبر می شود، سرزمین را رهامی کند و فرمانروایی را به مردی نیک سرشت به نام مرداس می سپارد، چند روز بعد مرداس می میرد و فرزندش ضحاک پادشاه ایران می شود و یگانه دختر جمشید، شهرزاد در کاخ محبوس می شود.ضحاک با اهریمن عهد و پیمان می پیوندد و داستان حکمرانی ظالمانه وی شروع می شود.
با اینکه «آخرین داستان» برداشتی آزاد از شاهنامه است اما تا حدی مخاطب بزرگسال و نوجوان را گیج می کند چرا که ما از دوران کودکی به گونه ایی دیگر با ضحاک آشنا شدهایم و گاهی برداشت های آزاد به داستان لطمه می زند.طبق شاهنامه و واوستا ما زمانی با ضحاک آشنا می شویم که ابلیس بر روی دو شانه ی ضحاک بوسه می زند که باعث می شود جای بوسه های اهریمن، دومار از دو شانه ضحاک بروید.ضحاک در ابتدا خود به کشتن مارها برمی آید اما هر بار با قطع سر مار، دوباره مارها دارای سر می شوند تا اینکه اهریمن به شکل و شمایل پزشک بر بالین ضحاک می آید و می گوید کاری نمی توان کرد غیر از آن که هر روز مغز جوانان سرزمین پارس را به خورد مار دهید. از این رو حاکمیت تاریک و سرد ضحاک آغاز می شود و جوانان به قصر فراخوانده و کشته می شوند. جمشید دودختر به نام شهرناز وارنواز داشته که در قصر محبوس بودند که ما فقط با یکی از آنها به نام شهرزاد روبه رو هستیم. در این انیمیشن به خوبی داستان ضحاک مار دوش باز نشده است شاید بتوان یکی از دلایل آن تعدد شخصیت ها دانست و از جهتی دیگر طولانی بودن قصه را از علل آن بر شمرد.به هرحال اشکان رهگذر به راحتی از این جنبه ی داستان گذشته و در ۱۵ دقیقه پایانی انیمیشن، تازه مخاطب با مارهای ضحاک روبه رو و دلیل کشتن جوانان را متوجه می شود از سوی دیگر قیام کاوه آهنگر به رهبری آفریدون نشان داده می شود که کارگردان نتواسته جنبه ی اسطوره ای از آفریدون در انیمیشن به نمایش بگذارد.البته نویسنده شخصا، کاراکتری هم بدون آن که وجود داشته باشد به نام وزیر ارشیا در داستانش می گنجاند.
در هر صورت از منظر روایت داستانی باید گفت جای کار زیاد داشت و کارگردان مانور بیشتری مخصوصا بر روی شخصیت آفریدون می توانست بدهد.حتی داشتن مشاور از الزامات ساخت این داستان است که کمک فراوانی به پیشبرد داستان می کرد.
این انیمیشن دو بعدی یک سر و گردن از سایر انیمیشن های تولید داخل بالاتر است ، مخصوصا ده دقیقه ی کوبندی آن. برگ برنده ی رهگذر، صداپیشگی از بازیگران درجه اول سینماست البته باید صداپیشگی لیلا حاتمی به جای شهرزاد و راوی داستان را جدای از بقیه دانست چرا که صدای دلنشین وی به شدت با تم داستان هماهنگی دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه کارگردان «آخرین داستان» به شکل محدود عرضه میشود
- با آغاز عرضه اینترنتی در پلتفرمها؛ اکران آنلاین «آخرین داستان» تمام شد
- راوی اسطوره ایرانی/ نگاهی به انیمیشن «آخرین داستان»
- گفتوگو با اشکان رهگذر/ ملت ما صادر کننده تفکر و دانش به دنیا بود/ شاهنامه گنجی درخشان است
- پخش انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در آمریکا/ شروع اکران آنلاین در ایران
- اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از ۱۷ شهریور
- بازی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» بینالمللی میشود
- همکاری استودیو هورخش با شبکه الجزیره در ساخت یک مجموعه انیمیشن
- پخش آنلاین «آخرین داستان» در پی لغو اکران در روسیه به دلیل کرونا
- همراه با اکران مردمی «آخرین داستان»/ آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، کاوه آهنگر در پردیس ملت برگزار میشود
- رضا یزدانی برای «آخرین داستان» خواند + ویدئو
- شهرام ناظری خواننده موزیک ویدئوی تیتراژ آخرین داستان
- «آخرین داستان» به سینماها میآید
- با حضور کارگردان «آخرین داستان»، دومین جلد رمان گرافیکی «ارشیا» رونمایی میشود + تیزر
- انتشار بینالمللی آلبوم موسیقی انیمیشن «آخرین داستان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





