تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۱۴:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 120430

سینماسینما، محمد حقیقت/ ونیز (عصر جمعه ۳۰ اگوست ۲۰۱۹): تا به امروز ۷ فیلم، یعنی یک سوم فیلم‌های بخش مسابقه به نمایش در آمده اند که دواثر ساخته کارگردانان مشهور مثل رومن پولانسکی (یک افسر و یک جاسوس) و جیمز گری ( اد آسترا) در رده بالاتری نسبت به دیگر فیلمها قرار می‌گیرند.

فیلم پولانسکی بسیار خوش ساخت بابازی درخشان ژان دوژاردن، اگرچه در میزانسن، سناریو، مونتاژ وغیره به شیوه قراردادی و کلاسیک کار شده اما مهارت کارگردان را در روایت کردن داستانی پلیسی که تعلیق زیادی دارد به خوبی نشان می‌دهد.

ماجرای فیلم در ارتش فرانسه چندسال قبل از قرن بیستم می‌گذرد که یکی از افسران این ارتش متهم به جاسوسی برای ارتش آامان می‌شود و چون کیش یهودی دارد، مزید برعلت می‌شود تا دادگاه به جرم سنگینی او را محکوم کند اگرچه بی گناه است و با پرونده سازی او را محکوم کرده اند، اما یکی از افسران ارتش با پیگیری پرونده او به جستجوی حقیقت بر می‌آید ومسیری طولانی وپیچیده را طی می‌کند تا بی گناهی وی را ثابت کند. این مسله که بعد دولتی به خود می‌گیرد تا بالاترین رده های حکومتی وقت فرانسه افشا می‌شوند. در این راه افراد مشهور و متعهدی مثل امیل زولا در روزنامه مشهور خود مسایل را افشا می‌کند و سرانجام دولت سقوط می‌کند.

درفیلم جیمز گری، یک فضا نورد وقتی به ماموریت مهمی رفته تصمیم می‌گیرد به جستجوی پدر گمشده خود در فضا بگردد اگرچه مسولان سازمان فضایی ناسا هیچ علاقه به این کار ندارند، اما این مرد ( با بازی براد پیت) سرپیچی می‌کند وخارج از ماموریت خود، به دنبال پدرش که علایم حیات از او پیدا می‌کند به دوردست ها می‌رود.

لحظات خوب وموفقی در فیلم کارشده اما این فیلم فضایی به قدرت جاذبه (آلفونسو کوارون ) نمی‌رسد و صد البته به یک دهم قدرت ( ادیسه فضایی ۲۰۰۱ ) شاهکار کوبریک هم نمی‌رسد.

همچنین امروز صبح شنبه، فیلم جدید کوستا گاوراس، ( دراتاق بزرگان) که راجع به بحران مالی یونان چند سال اخیر است با ستایش بسیار روبرو شد. فیلم سیاسی بسیار قوی با ساختاری مثل ( زد ) ساخته شده که بسیار تاثیر گذار است و سوال پیش می آید که چرا در مسابقه نیست!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها