تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۲/۲۷ - ۱۶:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 186886

رهبر قنبری، در مستند «تاجر عاشق»، قصه تجارت مردی را روایت می‌کند که همواره به فکر همشهری‌هایش بود.

به گزارش سینماسینما، درباره موضوع مستند «تاجر عاشق» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و‌ پویانمایی گفت: این مستند درباره زندگی آقای حاج مهدی ابراهیمی دریانی است. او از کارآفرینان موفق قرن اخیر ایران است و در زندگی‌اش سختی‌های بسیار را متحمل شده است. او در دوران نوجوانی برای کسب درآمد از راه کارگری به کشورهای همسایه سفر می‌کرده و شیوه تجارت آن‌ها را زیرنظر می‌گرفته است.

او ادامه داد: پس از مدتی در شهر زادگاه خود یعنی «دریان» شروع به راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای کوچک و خرد می‌کند تا رفته‌رفته به عنوان تاجر در دریان شناخته می‌شود. او کار تجارت را ادامه می‌دهد تا زمانی که اولین راه‌آهن‌ایران در جاده مازندران احداث می‌شد، در محل احداث راه‌آهن چایخانه‌ای‌ تاسیس می‌کند که به کارگران چای می‌فروشد و از آن پس به تاجری بزرگ تبدیل می‌شود.

قنبری گفت: جالب است بدانید که او اهالی شهر دریان را برای راه‌اندازی کسب و کار خوار و بار فروشی به تهران دعوت می‌کند و امروز همه سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای «یاران دریان» که چیزی در حدود ۲۵۰ شعبه هستند ماحصل کار حاج مهدی ابراهیمی دریانی بود.

او گفت: حتی این تاجر زمین‌هایی را در اطراف خیابان‌های پاتریس لومومبا خریداری کرده و شروع به ساخت اولین شهرک مدرن ایرانی می‌کند. او که اولین شهرک‌ساز مدرن به حساب می‌آید محله امروزی «دریان‌نو» را برای هم‌شهریانش و همین‌طور دیگر مردم ساخته است.

این کارگردان درباره علت علاقه‌مندی‌اش به ساخت مستند با این موضوع گفت: من پیش از این مشغول به ساخت اثری درباره شهر «دریان» بودم. متوجه شدم که در این شهر که در ۷۵ کیلومتری شمال تبریز است همه حاج مهدی ابراهیمی را دوست دارند و به همین علت نظرم به ساخت مستند با چنین موضوعی جلب شد. این کار حدود دو سال به طول انجامید.

او در پایان گفت: فیلمبرداری این اثر هم در تهران و هم در شهر دریان انجام شده است. تصاویر هم به صورت زمینی و هم به صورت هوایی هستند. سختی کار هم برای من به کشف آدم‌هایی که بتوانند درباره این تاجر صحبت کنند اختصاص می‌یافت. اما در مسیر به اطلاعات حیرت‌انگیزی دست پیدا می‌کردم. برای مثال به‌صورت کاملا شانسی و تصادفی تمامی مدرک‌های تاریخی زمین‌های شهر دریان به دست من رسید.

عوامل «تاجر عاشق» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: رهبر قنبری، مجری طرح: حسن نجاریان، تصویربردار: علی شهریاری، تصویربردار: مهیار قنبری، مسئول تدارکات: نیلوفر مصطفوی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

لینک کوتاه

 

آخرین ها