تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۱۶:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 18566
اعتراض کیمیایی سینما )علاقه‌مندان به سینمای کیمیایی جمعه شب به بهانه تماشای فیلم «اعتراض» روی پرده سینماها بعد از گذشت ١٧ سال در پردیس چارسو جمع شدند اما با توقف فیلم در دقیقه سه، دست خالی راهی خانه شدند.

به گزارش سینماسینما، پردیس سینمایی چارسو که این شب‌ها با اکران ٣٠ فیلم خاطره ساز از ٣٠ فیلمساز صاحب نام، شب‌های پر رونقی را برای این سینما رقم زده، برای اکران فیلم کیمیایی با مشکل فنی مواجه شد. از آنجایی که برطرف کردن این مشکل به زمان نیاز داشت، مسوولان چارسو از مخاطبانی که بلیت «اعتراض» را خریده بودند، عذرخواهی کردند و به آنها پیشنهاد دادند در همین سالن به تماشای «آاادت نمی‌کنیم» بهرام بهرامیان بنشینند.
این پیشنهاد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت، روابط عمومی این پردیس سینمایی را برآن داشت تا هزینه بلیت‌های خریداری‌شده را به مخاطبان معترض بازگرداند و البته عده‌ای هم ترجیح دادند فیلم ندیده، از سالن بیرون نروند و تماشای «آاادت نمی‌کنیم» را انتخاب کردند. اما امیرموسی کاظمی، مدیر پردیس سینمایی چارسو درباره به وجود آمدن نقص فنی در نسخه به نمایش درآمده از «اعتراض» گفت: «برخی تهیه‌کننده‌ها نسخه مناسبی از فیلم‌های‌شان برای اکران در این برنامه در اختیار ما گذاشته‌اند. نسخه اصلی این فیلم‌ها نگاتیو است اما تهیه‌کنندگانی هستند که فیلم را روی هارد و البته با حجم بالا به دست ما رسانده‌اند. مثلا تهمینه میلانی کارگردان «دو زن» و جهانگیر کوثری تهیه‌کننده «زیر پوست شهر» خودشان مسوولیت تهیه نسخه مناسبی از فیلم‌شان را بر عهده گرفتند.»
با توجه به صحبت‌های مدیر روابط عمومی پردیس سینمایی چارسو، به نظر می‌رسد برخی از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان خودشان نسخه‌ای از فیلم را در اختیار ندارند: «مثلا کیومرث پوراحمد، کارگردان «شب یلدا» از همان ابتدا گفت که به فیلمش دسترسی ندارد یا برای تهیه نسخه‌ای از فیلم «شیر سنگی» جعفری جوزانی نیز وضعیت به همین شکل بود. به همین خاطر ما چاره‌ای نداریم جز اینکه دی‌وی‌دی این فیلم‌ها را از بازار یا موسسه رسانه‌های تصویری بخریم.»با این تفاسیر پخش دی وی دی به این شکل روی پرده سینما مشکلات خاص خودش را دارد. کاظمی در این باره توضیح داد: «ما معمولا چند نسخه از فیلم را تهیه می‌کنیم که اگر برای یک نسخه مشکلی پیش آمد بتوانیم از نسخه‌های دیگر استفاده کنیم.
برای هر فیلم سه نسخه اینترنتی، دی‌وی‌دی و سی‌دی را جمع می‌کنیم و هر کدام که کیفیت بهتری داشت، به AV تبدیل کرده و نمایش می‌دهیم.»بنا به گفته مدیر روابط عمومی پردیس چارسو، دی‌وی‌دی فیلم «اعتراض» از موسسه رسانه‌های تصویری تهیه شده است. فیلم بعد از تبدیل، روی پرده رفته اما از دقیقه سه پرش داشته و دی وی دی مشکل‌دار بود.
کاظمی با اشاره به اینکه مسوولان فنی تلاش کردند این ایراد را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: «ما نمایش فیلم را متوقف کردیم که بتوانیم نقص آن را برطرف کنیم، اما این کار زمان زیادی طلب می‌کرد و در نیمه‌های شب عملی نبود. به همین خاطر به مخاطبان پیشنهاد کردیم «آاادت نمی‌کنیم» روی پرده برود. برخی که صرفا برای تماشای فیلمی از آقای کیمیایی آمده بودند ترجیح دادند هزینه بلیت را پس بگیرند و ما هم قول مساعد دادیم این فیلم را در پایان برنامه نمایش ٣٠ شب، روی پرده ببریم»اگرچه اکران فیلم‌های قدیمی همراه با ریسک است اما انتظار می‌رود نسخه‌ای از این فیلم‌ها از جای دیگری چون بازار تامین شود. در واقع جایی مانند فیلمخانه ملی که قرار است از فیلم‌ها به بهترین شکل حراست کند. مدیر روابط عمومی پردیس چارسو در این باره گفت: «همه این فیلم‌ها در فیلمخانه ملی وجود دارد اما واقعیت این است که نسخه فیلمخانه ملی تفاوت چندانی با نسخه موجود در بازار ندارد. هنوز خیلی از این فیلم‌ها اصلاح نشده و ممکن است چنین اتفاقاتی باز هم بیفتد. با همه اینها علیرضا تابش، مدیر بنیاد فارابی در بازدیدی که به همراه احمد مسجد جامعی از برنامه نمایش ٣٠ شب داشت، برای همکاری فارابی در برگزاری این برنامه و در اختیار قرار دادن نسخه فیلم‌ها قول مساعد داد.»
شورایی سه نفره متشکل از اشکان خطیبی، مدیر پردیس چارسو، امیر موسی کاظمی، مدیر روابط عمومی و همچنین عباس غفاری، ٣٠ فیلم را برای نمایش در شب‌های ماه رمضان انتخاب کرده‌اند. علاوه بر سلیقه این افراد، ملاحظاتی که درباره برخی بازیگران و کارگردانان وجود داشته، در انتخاب فیلم‌های سهیم موثر بوده است.
کاظمی با بیان این مطلب افزود: «مجبور شدیم برخی فیلم‌ها را به خاطر فعالیت بازیگرش در خارج از ایران و حساسیت‌هایی که روی این مساله وجود دارد، کنار بگذاریم. در مجموع انتخاب کارگردان‌ها و آثار خاطره‌انگیز آنها کار سختی بود، چون بر اساس حدس و گمان و سلیقه خودمان به این نتیجه رسیدیم که کدام فیلم‌ها توانسته به خاطره جمعی جامعه تبدیل شود.»به نظر می‌رسد تلاش برگزار‌کنندگان این برنامه در شب‌های اول اکران فیلم‌ها نتیجه داده است.
قرار بود این فیلم‌ها در یک سانس روی پرده برود اما به دلیل استقبال مخاطبان، بیش از ٨٠ درصد فیلم‌ها به سانس دوم کشیده شد و برگزارکنندگان مجبور شدند سالن دیگری را در اختیار فیلم قرار دهند. از میان فیلم‌هایی که تا امروز روی پرده رفته‌اند، «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی با سه سانس نمایش، پرمخاطب‌ترین فیلم این برنامه است. این فیلم زمان اکران خود به دلیل محدودیت و فشار گروهی از جامعه، نتواست به فروش ایده‌آل خود برسد و اکران آن ناتمام ماند. اما مدیر روابط عمومی پردیس سینمایی چارسو، از ادامه اکران این فیلم‌ها به صورت منظم بعد از پایان برنامه «٣٠ شب ٣٠ کارگردان» خبر داد. این سینما در نظر دارد یک هفته به اکران فیلم‌های یک کارگردان ایرانی و یک هفته را به آثار یک کارگردان خارجی اختصاص دهد.  به گفته کاظمی برنامه بعدی این سینما، هفته فیلم کارگردانان سینمای ایران و جهان است. در نخستین هفته این برنامه هفت فیلم از عباس کیارستمی به بهانه بزرگداشت و تولد او روی پرده می‌رود. همچنین قرار است جشن تولد این کارگردان سه شنبه اول تیر ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شود. امیدواریم به بهانه بازنمایش فیلم‌های سینمایی روی پرده، فیلمخانه ملی و بنیاد سینمایی فارابی خاک نسخه‌های بی‌کیفیت و نگاتیو فیلم‌های با ارزش را بگیرند و برای تبدیل و بالا بردن کیفیت آنها قدم بردارند. در این برنامه که با عنوان «۳۰ شب، ۳۰ کارگردان» برگزار می‌شود، آثاری از علی حاتمی، بهرام بیضایی، امیر نادری، تهمینه میلانی، مسعود جعفری جوزانی، کمال تبریزی، داریوش فرهنگ، کیانوش عیاری، کیومرث پوراحمد و … روی پرده می‌رود.

روزنامه اعتماد

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها