تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۸:۳۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 78047

طاهره ولی پوردر روزنامه رسالت نوشت : شنیدن خبر ساخت فیلمی در باره دوران کودکی خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله برای هر ایرانی که مرکزیت اسلام و شیعه را در جهان به کشور خود اختصاص داده است، بسیار غرورآفرین است. اهالی سینما هم با دغدغه های مجید مجیدی آشنا هستند و می دانند که بچه های آسمان تا گرفتن جایزه اسکار پیش رفت و اگر لابی بازی های کشور ایتالیا نبود، مجیدی خیلی زودتر از فرهادی صاحب اسکار می شد، اسکاری که در سایه متن خوب، بازی خوب و بدون سیاه نمایی کشور و عشق مهاجرت از ایران به دست می آمد. نگارنده هم وقتی در اول فیلم محمد رسول الله (ص) نوشته مجیدی را خواندم که فیلم بر اساس روایات معتبر کتب تاریخی و دینی و در نهایت برداشت های شخصی ساخته شده، دچار سوء تفاهم شدم که مجیدی مگر تاریخ نگار یا مجتهد است که بخواهد حوادث زندگی بزرگ ترین شخص تاریخ بشریت را با برداشت شخصی بسازد؟
اما با تماشای فیلم که به جز ریتم کند و گاهی تکرار صحنه های معجزات و در یک کلام عدم وجود فیلمنامه محکم و عدم تطابق صداهای دوبله بر چهره های جوان و میانسال، به این نتیجه رسیدم که اگر فیلم مصطفی عقاد نبود، ما دچار این پیشداوری و قضاوت بی رحمانه نمی شدیم.
این همه بودجه برای مسائل مختلف صرف می شود و روشنفکران هنرمند اعتراض نمی کنند اما برای ساخت فیلمی با تم زندگی پیامبر عظیم الشان مان که دشمنان داخلی و خارجی تمام همّ و غم شان را روی محو کردن نام و زندگی ایشان گذاشته اند، شمشیر را از رو بسته و با به کار بردن کلمات پر طمطراق، تحلیل هایی می نویسند که خواننده خیال می کند اگر فیلم محیدی نبود الآن هیچ فقیری در کشور وجود نداشت.
فیلمسازان ارزشی ما همیشه از جانب عده ای وطن فروش، محکوم می شوند و مردم متوجه این موضوع نیستند که مسیحیان جهان با رفتن به سینما برای تماشای «مصائب مسیح» در واقع احترام به پیامبرشان را مقابل یهودیان و سایر ادیان به نمایش گذاشتند.
ویتوریو استورارو، آی آر رحمان و روبرتو پرپینانی که دیگر جایزه اسکار برده اند و نمی توانند اثر بدی تحویل بدهند. صحنه هایی از فیلم مربوط به اصحاب فیل علی رغم گریم هایی که جای نقد دارد و حتی زبانشان که ریشه تاریخی ندارد، در کشور آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده و ۷۰ درصد هزینه هم صرف ساخت شهرک سینمایی پیامبر شده است. زنده یاد علی حاتمی نیز زمان ساخت شهرک سینمایی از طرف خیلی ها مورد انتقاد قرار گرفت اما هنوز هم تمام فیلم های تاریخی در آنجا فیلمبرداری می شود. زنده یاد سلحشور هم هنگام ساخت یوسف پیامبر طعنه های زیادی شنید اما وقتی مسجل شد که برای خود ماهیانه یک میلیون تومان حق الزحمه برداشته بود، زبان خیلی ها که هنوز اعتراف نکرده اند، بسته شد.
نگارنده نمی داند قیاس با اثر عقاد باعث بی مهری به اثر مجیدی شده است یا طرز فکر خود مجیدی به مذاق برخی از منتقدان وطن نشین ضد وطن خوش نیامده است؟
در فیلم محمد رسول الله (ص) ساخته مجیدی سکانس هایی وجود دارد که بی نظیر است و ان شاء الله در ادامه ساخت سه گانه، به وحدت موضوع و قوت کامل برسد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها