تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۱۳:۵۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 124035

مستند «سایه‌های بی آفتاب» ساخته مهرداد اسکویی در اولین نمایش جهانی خود در افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمای مستند، به روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماسینما، فهرست فیلم‌های حاضر در سی و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) در حالی اعلام شد که سینمای ایران امسال حضور چشمگیری در مهمترین رویداد سینمای مستند جهان دارد و چندین اثر از سینماگران ایرانی در بخشهای مختلف به روی پرده می‌روند.

مستند «سایه‌های بی آفتاب» جدیدترین ساخته مهرداد اسکویی به عنوان نماینده سینمای ایران ضمن، حضور در بخش رقابتی مستندهای بلند، به عنوان فیلم افتتاحیه این جشنواره در تاریخ ۲۰ نوامبر به روی پرده می‌رود.

این مستند روایتگر داستان پنج زن در کانون و اصلاح و تربیت است که به جرم همدستی در قتل پدر، همسر و یا عضو مذکر خانواده دروان محکومیت خود را سپری می‌کنند. مهرداد اسکویی تعاملی قابل ملاحظه با آنها ایجاد کرده و در مستند شاهد مونولوگ‌های نفس‌گیری از هر یک از این زنان هستیم که شرایط ارتکاب به قتل و در برخی مواقع انگیزه اعمال خود را توضیح می‌دهند.

مستند «خلاف جهت عقربه‌های ساعت» به کارگردانی جلال وفایی نیز دیگر نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستندهای نیمه بلند ایدفا ۲۰۱۹ است. این مستند درباره یک ساعت ساز در شهر همدان است که دیدگاه سیاسی او نسبت به دوران جوانی تفاوت زیادی پیدا کرده است و …

محسن مخملباف، سینماگر ایرانی که یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره مستند آمستردام است نیز با مستند «یک لحظه معصومیت» محصول مشترک ایران و فرانسه در بخش «Focus» جشنواره حاضر است و «Nerd- Funk» نیز عنوان مستندی ساخته علی اسلامی و مملی شفاهی است که به عنوان محصول مشترک هلند، فرانسه و ایران در بخش رقابتی «Doc Lab» حضور دارد.

مستند «برای آنها که می‌خواهند، راه ها باز است» به کارگردانی «پائولین اولتیتن» نیز محصول مشترک ایران، روسیه و هلند است که در بخش آخر هفته هنر آمستردام نمایش خواهد داشت.

جشنواره مستند آمستردام پیش از این نیز نام چهار فیلم ایرانی را در برنامه نمایش امسال خود اعلام کرده بود و بر اساس آن در بخش غیررقابتی «Luminous» خود سه مستند ایرانی «فقدان» به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری، «تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری (محصول مشترک ایران و افغانستان) و «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی حضور دارند و در بخش رقابتی مستند کودک و نوجوان نیز «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی به نمایندگی از سینمای ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در کشور هلند برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها