تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۱۱:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 157734

نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردم‌شناسی» امروز چهارشنبه دوم تیرماه منتشر شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فرهاد ورهرام مستندساز، فیلمبردار، محقق، کارگردان و تهیه‌کننده نامدار سینمای مستند در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» مسترکلاس آنلاین برگزار کرد. امروز چهارشنبه نسخه تصویری این مستر کلاس برای علاقه‌مندان و فعالان سینمای مستند منتشر می‌شود.
فرهاد ورهرام در این مسترکلاس می‌گوید: یکی از بهترین اشکال سینمای مستند، درباره مردم‌شناسی و انسان شناسی است. مردم‌شناسان بعد از اینکه دوربین عکاسی اختراع می‌شود، با اتفاق ویژه‌ای مواجه شده و ابزاری برای ثبت عکس‌هایی از آدم‌ها و وقایع پیدا می‌کنند. این اتفاق با اختراع دوربین فیلمبرداری وضعیت بهتری پیدا می‌کند و موجب می‌شود تا آنها به تحلیل‌های بیشتری دست پیدا کنند. به صورتی که در سال‌های گذشته از عکس و فیلم برای مردم شناسی استفاده شده است.
کارگردان «عروسی مقدس» ادامه می‌دهد: سینمای مردم شناسی کمی بعد از اختراع سینما به وجود آمد. به صورتی که فیلم‌هایی که برادران لومیر در روستاها می‌گرفتند ابتدا به عنوان فیلم‌های سیاحتی شناخته می‌شد اما با گذشت زمان این وضعیت به صورتی پیش رفت که مردم‌شناسان از آنها استفاده کردند و این ژانر به عنوان ژانر مردم شناسی شناخته شد و وضعیت بهتری پیدا کرد.
این مستندساز در ادامه بیان می‌کند: چیزی که مردم‌شناسی و سینمای مربوط به آن را با تغییر مواجه کرد، توسعه ابزار فیلمبرداری، سبک شدن وسایل و به دست آوردن تصاویر بیشتر از مردم مناطق مختلف بود. به این صورت مردم شناسی و سینمای آن گسترش پیدا کرده و ما به انسان شناسی و انسان شناسی بصری دست پیدا کردیم.
دانشجویان، پژوهشگران، مستندسازان و دوستداران سینمای مستند می‌توانند مستر کلاس فرهاد ورهرام را در سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی defc.ir و در بخش پژوهش، کارگاه‌های آموزشی ببینند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها