پیکر مرحوم فرج الله حیدری در حالی به سمت آرامگاه ابدی بدرقه شد که برخی سینماگران نسبت به بی توجهی هنرپیشههایی که جلوی دوربین این فیلمبردار مطرح شدهاند در مراسم تشییع اش انتقاد کردند.
به گزارش سینماسینما، صبح یکشنبه هجدهم آذر ماه مراسم تشییع فرج الله حیدری فیلمبردار باسابقه سینما در خانه سینما خیابان وصال با حضور جمعی از سینماگران مانند رضا صفایی، مهدی میامی، اکبر اصفهانی، مهدی احمدی، حبیبالله اسماعیلی، گلاره عباسی، مازیار میری، همایون اسعدیان، تورج منصوری، نیما شاهرخ شاهی و حسین فرح بخش برگزار شد.
تورج منصوری که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا با بیان اینکه نمیدانم باید از روزهای خوشی فرج الله حیدری بگویم یا روزهای سخت و تنهایی او، گفت: او مرا به یاد سفری میاندازد که در آن دریانوردی را دیدم که حالش بد بود چون سه سال خشکی را ندیده و دلتنگ بود. آنجا متوجه شدم ما هم مثل دریانوردان هستیم و مرگ در آب، مرگ آسان تری است و شاید هر دریانوردی بخواهد در آب بمیرد.
این فیلمبردار افزود: حتما هر سینماگری هم دلش میخواهد در حال کار بمیرد و چیزی که مرگ این همکار ما را تسریع کرد زندگی در خشکی بود، او خشک شد.
وی گفت: من با فرج کار نکرده بودم ولی با او زیاد حرف زده بودم و از دلتنگیهایش خبر داشتم. در طول راه فکر میکردم چه باید بگویم چون معلوم است که همه غمگین و متاسف هستیم. اما میخواهم بگویم فرج حیدری ماهیای بود که چند سال از آب بیرون بود و یک چیزی او را شکست که آن هم فوت پسرش بود و بعد از آن نتوانست کمر راست کند. این ماهی اینبار از آب بیرون افتاد چون آب با او بیمهری کرد. خدا روح او را غرق آرامش کند و برای کسی این اتفاق سخت را (داغ فرزند) پیش نیاورد.
منصوری یادآور شد: او سه سال آخر به ایران برگشت و بخاطر دوری طولانی ناچار خانه نشین شد و بنا به وضعیت و شرایط سینما فرصت کار فراهم نشد. به همین دلیل مدتی برای او در تنهایی سپری شد ولی دیگر نتوانستیم او را از آن تنهایی بیرون آوریم. من از طرف انجمن فیلمبرداران تاثر عمیق را اعلام و آرزو میکنم بعد از مرگ به یاد هم نیفتیم و نگذاریم وقتی اینجا خوابیدیم بگوییم ای داد بیداد، یکی دیگر از ما هم رفت. ما قطرههای آبی هستیم که اسمش سینماست.
او سپس از رییس هیات مدیره خانه سینما دعوت کرد تا سخنانی را مطرح کند.
همایون اسعدیان گفت: معمولا رسم است وقتی اینجا قرار میگیریم از هم تعریف میکنیم که امیدوارم برای من هم همینطور باشد.
وی افزود: من فیلم اولم را با فرج حیدری کار کردم و خیلی از او یاد گرفتم و مدیون شجاعتش هستم. صحنههایی در فیلم هست که اگر او نبود من جرات گرفتن آن ها را نداشتم و همه را فرج حیدری انجام داد و من خیلی از ترفندهایش را بلد نبودم.
او ادامه داد: متاسفم که این سالها این طور گذشت ولی میخواهم گله کنم که بسیاری از هنرپیشههای ما با زیبایی شناسی فرج حیدری و جلوی دوربین او مطرح شدند و الان حضور ندارند و فقط در مراسمی شرکت میکنند که بیشتر دیده شوند. جای تأسف است که این چندمین مراسمی است که به این شکل در خانه سینما برگزار میشود.
سپس فراز حیدری پسر این فیلمبردار که نمیتوانست صحبت کند، گفت: عزیزترین رفیقم را از دست دادهام و فقط میتوانم از همه تشکر کنم.
در پایان منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از موقعیتهای دراماتیک خانه سینما همین است که همه ما را متهم میکند اینجا فقط به محل تشییع تبدیل شده است. اما واقعیت تلخی که با آن مواجه هستیم همان است که دوستان دیگر گفتند و اینکه فراموش میکنیم آنچه ساخته میشود، محصول زحمت افراد زیادی است.
وی گفت: سینما اگر روزهای خوشی را دیده حتما افراد زیادی بابت آن زمان کشیدهاند و حتما یکی از آنها فرج حیدری است که غریزی سینما را یاد گرفته بود. مرگ امر مقدر همه ماست و چه بهتر که در آغوش دوستان و فضایی که برایمان دلپذیر است آن را تجربه کنیم. امیدوارم این لحظه برای “فرج” خوب باشد.
در پایان نوه این هنرمند قطعه شعری را برای پدربزرگش خواند و در حالی که اشک میریخت، گفت: کسی که اینجا خوابیده دوست و همبازی من بود نه فقط پدربزرگم.
نماز میت آخرین بخش این مراسم بود و پس از آن حاضران برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان راهی بهشت زهرا شدند.
فرجالله حیدری از فیلمبرداران مطرح ایرانی ۱۵ آذرماه در سن ۶۲ سالگی بر اثر ایست قبلی درگذشت.
فرجالله حیدری در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی بود و فعالیت خود در سینما را با دستیاری فیلمبرداری فیلم «کوچه مردها» ساخته سعید مطلبی در سال ۱۳۴۹ آغاز کرد.
او تاکنون مدیر فیلمبرداری بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و فیلمبردار نزدیک به ۲۰ اثر سینمایی بوده است.
فیلمبرداری «سام و نرگس» و «میخواهم زنده بمانم» به کارگردانی ایرج قادری و «روز شیطان» به کارگردانی بهروز افخمی از جمله کارهای مرحوم حیدری بوده است.
همکاری با فیلمهای «قاعده بازی» احمدرضا معتمدی و «پارکوی» فریدون جیرانی در سال ۸۵ از آخرین کارهای این فیلمبردار است. فیلمبرداری فیلم «کارناوال مرگ» در سال ۸۷ آخرین کار وی در سینما محسوب میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر اتحاد و یکپارچگی
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- حمایت ۲۶ صنف سینمایی برای علی دهکردی/ پاسخ مدیرعامل جدید خانه سینما
- ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- بیانیه خانه هنرمندان ایران، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و انجمنهای هنرهای تجسمی در مورد بخش فرهنگ و هنر و رسانه لایحه برنامه هفتم توسعه
- بیانیه خانه سینما به مناسبت روز سینما/ سینما؛ آئینه واقعیت
- «ماندانا» بعد از ۲ ماه رفع پلمپ شد
- مشاور اقتصادی خانه سینما منصوب شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد