تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۰۱ - ۱۹:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 14923

تهمینه میلانی تینا پاکروانقرار است هفت هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی، برای ارائه گزارش درباره کشف حجاب و ایجاد مزاحمت برای نوامیس در پایتخت فعال شوند.

به گزارش سینما سینما ،آیا این طرح آن‌طور که ناجا می‌گوید و می‌خواهند، منجر به افزایش امنیت اخلاقی خواهد شد؟ چرا؟تهمینه میلانی و تینا پاکروان در گفت وگو با شرق به این سوال پاسخ داده اند.

 

تهمینه میلانی . کارگردان وتهیه کننده
درباره این طرح می‌توان حرف‌های زیادی زد و انتقاداتی از آن داشت که حتما کارشناسان و متخصصان درباره آنها صحبت خواهند کرد. اما آنچه پس از شنیدن این خبر باعث نگرانی شخص من شد، این پرسش بود که چگونه می‌توان کسی را که لباس شخصی به تن دارد و قرار است به شما تذکر یا درباره شما گزارش دهد، از نیروهای واقعی ناجا تشخیص داد؟ نامحسوس‌بودن این افراد اگر به معنی این است که قرار نیست اثری از نشان و لباس پلیس در ظاهر آنها باشد، پس هرکسی، فارغ از اینکه آیا واقعا از سوی پلیس برای این کار تعیین شده یا نه، می‌تواند به خودش اجازه دهد به دیگران تذکر یا درباره آنها به پلیس گزارش بدهد. من به‌عنوان یک شهروند چگونه قرار است بپذیرم که این افراد از سوی پلیس تعیین شده‌اند. خود این می‌تواند راه را برای سوءاستفاده‌های شخصی افراد باز کند و هرکسی بدون اینکه نیازی ببیند از سوی پلیس برای این کار مجوز بگیرد و وارد حریم شخصی دیگر شهروندان شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، برعکس آنچه هدف این طرح است که امنیت اخلاقی تأمین و هنجارهای اجتماعی رعایت شود، ناهنجاری‌ها افزایش خواهد یافت.
تینا پاکروان . بازیگر وکاکرگردان وتهیه کننده
مردم ایران مردم بافرهنگ و فهیمی هستند و همه دارند در چارچوب قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند. ممکن است برخی از این قوانین را بیشتر و بعضی را کمتر رعایت کنند اما این دلیل نمی‌شود برای اینکه افراد قوانین را رعایت کنند، با آنها چنین برخوردهایی شود. اگر حتی برخی حرکات نامناسب هم صورت می‌گیرد باید آنها را راهنمایی کرد. کسی که قرار است پلیس دنبالش بیفتد و با آن برخورد کند، آن کسی است که از دیوار خانه مردم بالا می‌رود، آن کسی است که در خیابان کیف شهروندان را قاپ می‌زند، آن کسی است که فاجعه‌هایی مثل قتل ستایش را رقم می‌زند. اگر قرار است برای تربیت هفت هزار نیروی گشت نامحسوس هزینه و وقت صرف شود، این هزینه و وقت برای پیگیری جرائم و بزهکاری‌ها در کشور باید هزینه شود. این طرح باعث ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود چون باعث می‌شود شما هر لحظه فکر کنید همسایه، هم‌محلی‌ و همشهری‌تان پلیس نامحسوس است. اگر قرار است تذکر یا گزارشی هم داده شود باید توسط نیروهای پلیس با لباس و نشان پلیس و آن هم به‌صورت راهنمایی باشد.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها