تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۶:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 134144

رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر با اشاره به نامه سرگشاده هنرمندان تئاتر به وزیر ارشاد و معقول دانستن مطالبات درج شده در این نامه، تصریح کرد که در شرایط پیش آمده کرونایی وضعیت تئاتر بحرانی است.

به گزارش سینماسینما، خانه تئاتر در اقدامی صنفی نامه‌ای سرگشاده را که دربرگیرنده مطالبات مدنی و صنفی خانواده تئاتر در شرایط پیش آمده به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا است، به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و در حال حاضر خانواده تئاتر ایران از سراسر کشور در حال امضای این نامه هستند.

ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر درباره این نامه سرگشاده به وزیر و خواسته‌های هنرمندان تئاتر در شرایط بحرانی کرونایی، گفت: همواره تئاتری‌ها در بدترین شرایط و وضعیت قرار داشتند و حالا با شیوع ویروس کرونا این وضعیت بدتر شده است. تئاتر هیچ‌وقت زندگی تئاتری‌ها را تأمین نمی‌کرد ولی در کنار آن فعالیت‌های دیگری نظیر بازی در فیلم یا سریال یا فعالیت‌های جنبی مرتبط با تئاتر انجام می‌دادند تا گذران زندگی داشته باشند ولی با وضعیت فعلی انجام آن کارها نیز امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور شد: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که نمایش‌های بسیاری از دوستان ما قبل از شروع تعطیلی‌های کرونایی در حدود ۱۰۰ سالن دولتی و خصوصی در تهران و همچنین سالن‌های شهرهای مختلف کشور روی صحنه بود که اجرای‌شان متوقف شد، همچنین تعداد زیادی نمایش‌ها در حال تمرین برای به صحنه رفتن در نوبت اجرایی خود بودند که آن‌ها نیز متوقف و بلاتکلیف شدند زیرا زمان بازگشایی و فعالیت مجدد سالن‌ها و اجراهای تئاتری مشخص نیست.

راد در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه وضعیت نامناسب پیش آمده تنها مختص اعضای خانه تئاتر نیست و تمام تئاتری‌های سراسر کشور درگیر این وضعیت هستند، متذکر شد: هیچ نوع حمایتی در این شرایط از هنرمندان تئاتری صورت نمی‌گیرد و مشکل پرداخت اقساط وام بانکی، قبوض آب، برق، گاز و تلفن و همچنین پرداخت اجاره بها به صاحب خانه‌ها برای‌شان وجود دارد زیرا معیشت روزانه خیلی از تئاتری‌ها با مشکلات وخیم‌تری نسبت به گذشته همراه شده است.

رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان تئاتر عضو خانه تئاتر درگیر بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، تصریح کرد: ما متوجه این موضوع هستیم که شرایط پیش آمده برای کل کشور وجود دارد اما برای تئاتری‌ها که همیشه شرایط برایشان بحرانی بوده، وضعیت فعلی بسیار بحرانی و وخیم است.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: خواسته‌های معقولی را در نامه سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده‌ایم که امیدوارم با مساعدت و همکاری ایشان و دیگر مدیران و مسئولان، وضعیت بسیار بحرانی فعلی برای تئاتری‌ها، تغییر کند.

در متن نامه سرگشاده خانه تئاتر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است:

جناب آقای دکتر صالحی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام

در شرایط موجود، حقوق ایام بیکاری، جبرانِ ضرر و زیان، و پرداخت حق بیمه‌ی تامین اجتماعیِ هنرمندانِ تئاترِ ایران خواستی منطقی و معقول است.

قطعاً در دورانِ حساس و سرنوشت‌سازی که جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کسانی که به عنوانِ مسئول و دولتمرد  فعالیت می‌کنند، مسئولیتی خطیر و تاریخی  را بر عهده دارند. هر تصمیم، حرکت و اقدامی در این دوران، تاثیرِ بسیار مهمی در ادامه‌ی زندگی همه ما بعد از پایانِ بحران خواهد داشت. به هیچ وجه زیبنده وزارت‌خانه تحتِ امر ِشما و دولتِ محترم نیست که تئاتر و اهالیِ آن در سرتاسر ایران به بوته فراموشی سپرده شود؛ آن هم هنر و هنرمندانی فرهیخته و ِتاثیرگذار در عرصه‌ی فرهنگ که همواره در راه اعتلای معرفت، اندیشه و رستگاری جامعه تلاش کرده و می‌کنند.

آقای وزیر

بدون نان، مسکن و آرامش رفاهی نمی‌شود زندگی کرد. سال‌هاست که دولت از تعریفِ مشاغل هنری و ایجاد حداقل‌های زیستِ  انسانی ما را محروم و به بهانه‌های مختلف حمایتِ مادی و معنوی خود را در قبال تئاتر کم و کم‌تر کرده ‌است. تا جایی که معیشتِ انسان‌های فرهیخته‌ای که به کار و خدمتِ فرهنگی مشغولند را به‌مخاطره انداخته و در قبال کاستی‌ها هیچ مسئولیتی را نپذیرفته‌است اما در شرایطِ کنونی، این همه نادیده‎گرفتن دیگر ظلم به جامعه تئاتر کشور محسوب شده و جایز نیست. سال‌‎هاست گروه‌های تئاتری به صورت مستقل و بدون کمک گرفتن از دولت امرار معاش می‎کنند؛ سال‎هاست که جور ناکارآمدی‎ها و بی‌برنامه‌گی‌های دستگاه‌های مسئول را تنها خودشان به دوش می‌کشند؛ و تنها خودشان ضرر و زیان‎های مادی و معنوی‌شان را جبران می‌کنند. سال‌هاست که از سوی دولت برای تولید تئاتر، راه اندازی تماشاخانه، تبلیغات برای جذب تماشاگر و غیره و غیره هیچ حمایتی نمی‌شود… اما در این شرایط که اجراها، تماشاخانه‌ها و هر فعالیت جمعی دیگری تعطیل شده، مانند هر شهروندی که مالیات، بیمه و… پرداخت کرده‌اند باید از طرف دولت حمایت شوند. که قطعا همه می‌دانیم فعالیت‌های جمعی از این دست، جزء آخرین مشاغل و کارهایی خواهند بود که بعدِ عبور از بحران کرونا (کووید ۱۹) سرپا می‌شوند. پس تقاضا داریم دولت در اختصاص بودجه برای:

١. پرداخت حقوق ایام بیکاری

٢. جبران ضرر و زیان هنرمندان و گروه‌های آسیب دیده، تماشاخانه‌ها و… که در تاتر فعالیت می‌کنند

٣. پرداخت حداقل شش‌ماه حق بیمه‌ی تامین اجتماعی و خدمات درمانی

مبادرت ورزد.

هنرمندان تئاتر و امضاکنندگان این مکتوبه انتظار دارند برای رسیدن به حقوق اولیه انسانی و مدنی، دولت محترم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کوتاهی نکرده و تفکر خود را معطوف به کمک‌رسانی در شرایط سخت معیشتی به هنرمندان تئاتر کنند. بدون شک خانه تئاتر خود را موظف می‌داند به نمایندگی از طرف همه خانواده بزرگ تئاتر ایران و امضاکنندگان این مکتوبه تا رسیدن به نتیجه، این خواست‌های به حق و مدنی را پیگیری کند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها