تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۳ - ۱۳:۵۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 25898

بابک بهدادبابک بهداد مستندساز موفق ایرانی، در واکنش به بحث مطروحه شب گذشته در برنامه «هفت» و اظهارات حسین شمقدری با اشاره به این که فیلم خوب به همه فستیوال‌ها راه می‌یابد و مستندسازی صرفا یک دوربین دست گرفتن نیست، گفت: این که بگوییم همه جشنواره‌ها مخالف ایران و نظام و حکومت نیستند، دور از انصاف است.

به گزارش سینماسینما، شب گذشته در بخشی از برنامه سینمایی «هفت» حسین شمقدری مستندساز گفت: «همه مستندسازان این کشور با پول نفت و حکومت فیلم می‌سازند. فرق ما این است که ما مدافع این نظام هستیم، اما آنها با پول این کشور علیه آن فیلم می‌سازند و اگر اینگونه نباشد، امکان ندارد جشنواره‌های خارجی فیلم‌های ما را قبول کنند.»

بابک بهداد مستندساز در واکنش به اظهارات شب گذشته حسین شمقدری در برنامه «هفت» به زهرا نعیمی خبرنگار خبرگزاری موج گفت: سینمای مستند فیلمسازان مستقل دارد که با هزینه خود فیلم می‌سازند و به مراتب از فیلمسازان دولتی جلوتر هستند. دلیلش هم این است که سفارشی فیلم نمی‌سازند و دغدغه‌های خودشان را جلوی دوربین می‌برند، هر چند بخش دولتی نیز فیلمسازان خوبی دارد و به هیچ وجه اینگونه نیست که فیلم‌های دولتی به جشنواره‌ها راه پیدا نکنند… بر این اساس تعداد زیادی از فیلم سازان مستند ما در فستیوال‌ها حاضر می‌شوند، جایزه می‌گیرند و حتی مستندهایشان از شبکه تلویزیونی مستند که پنج سالی است راه‌اندازی شده است، پخش می‌شود.
وی افزود: اگر یک اثر مستند خوب و منسجم باشد حتما به جشنواره‌ها راه پیدا می‌کند و اگر لازم باشد جایزه هم دریافت می‌کند. به عنوان مثال فیلمی از آقای شمقدری که در اروپا ساخته شد، به جشنواره‌ها راه پیدا کرد و من این فیلم را دیدم. حتی افرادی که کارشان را تازه شروع کرده‌اند، اگر کار حرفه‌ای و خوب ساخته شده باشد، در جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آید؛ حال چه در بخش خصوصی ساخته شده باشد و چه در بخش دولتی.

بهداد ادامه داد: واقعیت این است که نسخه پیچیدن برای همه مستندسازان کار اشتباهی است. کسی که بخواهد واقعا مستندساز بشود، باید مسیری را طی بکند. مستندسازی صرفا یک دوربین دست گرفتن و گزارش تهیه کردن نیست.
وی همچنین گفت: اگر برنامه «هفت» می‌خواست به موضوع مستندسازی بپردازد، چرا به سراغ مستندسازان پیشکسوت و یا حتی نسل جوان‌تری که شناخته‌شده‌تر هستند نرفت؟ قطعا آنها می‌توانستند درباره فضای مستندسازی کشور تحلیل‌های بهتری را ارائه دهند.
بابک بهداد درباره بخش دیگری از صحبت‌های شمقدری تحت این عنوان که: «کسی که از رهبری دفاع می‌کند و حجاب برای او ارزش است و راهکارهایش در همه فیلم‌ها بازگشت به «اصل نظام» است و به «فتنه» اعتقاد دارد، هرگز به جشنواره خارجی راه پیدا نمی‌کند، گفت: ما همه در این کشور زندگی می کنیم و ایران را دوست داریم و در حال فیلمسازی هستیم و این تفکیک کردن آدم‌ها از هم، اصلا کار درستی نیست و این حرف اصلا صحت ندارد.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم در مرحله اول باید فیلم خوب ساخته بشود؛ یعنی باید دوستان یاد بگیرند که سفارشی فیلم نسازند. حتی اگر سفارش فیلم می‌گیرند، فیلمی بسازند که دغدغه خودشان است. آنها بدانند اگر فیلمی که می‌سازند با ساختار، مضمون و روایت خیلی خوب جلو برود، آنها هم می‌توانند به واسطه اثرشان در همه جشنواره‌ها حضور پیدا کنند.

این مستندساز گفت: این که بگوییم همه جشنواره‌ها مخالف ایران و نظام و حکومت هستند، درست نیست. بیان این حرف واقعا از انصاف به دور است. مگر آقای شمقدری از ساختار همه جشنواره‌ها خبر دارند که اینگونه قضاوت می‌کنند؟

بهداد در پایان گفت: مستندسازان باید خود را از حاشیه‌های مرسومی که هست، دور کنند. رسالت فیلم مستند، آگاهی دادن به مردم است، مسائل اجتماع را مورد نقد قرار می‌دهد و مشکلات را به تصویر می‌کشد. در حقیقت مستندساز فیلم می‌سازد تا بتواند مشکلی را از دوش مردم بردارد. اگر فیلم خوب باشد حتما به فستیوال‌ها راه پیدا می‌کند.

 

منبع: موج

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها